Matsushita ATQ204 TQ2-24V (Algemeen)

door Pim @, 02-02-2022, 20:57 (970 dagen geleden)

Beste Forum Leden,
In Mijn voorversterker een zelfbouw product van ongeveer 6 jaar oud, zitten een aantal relais van het type Matsushita ATQ204 TQ2-24V.
Deze zitten op de ingangskeuze print die via schakelaars op de voorkant worden bediend.
In de data gegevens staat dat de DC spanning maximaal 150 % van de nominale spanning mag bedragen, dat is dan 36 volt, maar wat is een veilige waarde?.
de DC spanning is nu 24 volt, maar er zijn een paar momenten dat een paar relais geen goed contact maken, dit bij mono/stereo, na een aantal keren geschakeld te hebben gaat het dan weer goed, had dat relais al vervangen maar het komt terug, na dacht ik zou de 24 volt iets te lage spanning zijn, misschien verhogen naar 28 volt?.
Wat is wijsheid, spanning verhogen naar welke waarde?, er staat nu een relais op mijn werkbank op 28 volt te werken stroom is 8,5 mA bij 28 volt, en 7 mA bij 24 volt.

Hier een paar foto`s van het printlay-out en een schema van de schakeling, van een van de 4 ingangen, deze schakeling komt uit het boek audio en gitaarschakelingen met buizen,
R. zur Linde.


[image]

[image]

[image]

[image]

Matsushita ATQ204 TQ2-24V

door Goldline @, Oranjedorp, 02-02-2022, 21:52 (970 dagen geleden) @ Pim

Over het algemeen zijn dit geen slechte relais, je hebt natuurlijk met hele kleine signalen te maken, kan uit de datasheet niet opmaken wat het contactmateriaal is.
Vergulde contacten zijn prima voor deze toepassing.
met een serie weerstand en parallel elko over die weerstand kan je ze op een hogere spanning laten inknallen en toch weer terug naar 24 volt.

--
Cees PA1DBA

Matsushita ATQ204 TQ2-24V

door Pim @, 02-02-2022, 22:13 (970 dagen geleden) @ Goldline

Dag Cees,

Dit staat er over het contact materiaal.

Contact materiaal Ag+Au clad.

Groet,
Pim

Matsushita ATQ204 TQ2-24V

door gert van wee @, Achterveld, 02-02-2022, 22:52 (970 dagen geleden) @ Pim

hallo Pim,

contacten zijn verguld (AU-clad).

groet,
Gert

--
gert<punt>van<punt>wee<at>hccnet.nl

Matsushita ATQ204 TQ2-24V

door MarcelvdG @, 02-02-2022, 23:07 (970 dagen geleden) @ Pim

Vreemd, ze horen bij 75 % van de nominale spanning al aan te trekken, althans bij 20 graden. Ik heb ook nog nooit problemen gehad met TQ2'tjes.

De spoel heeft bij een TQ2 een polariteit, zit de plus van de spoel echt aan de plus? Wordt de transistor goed in verzadiging gestuurd?

Matsushita ATQ204 TQ2-24V

door kris ⌂ @, Gent, België, 02-02-2022, 23:16 (970 dagen geleden) @ Pim

zijn het wel originele relais ? (en dus geen clonen gekocht via een of andere site ?)

contactjes zijn met goud afwerking en dus speciaal voor kleinsignaal doeleinden gemaakt.

maak er anders eens eentje open en bekijk de contactjes.

Nu kleinsignaal betekend echt klein. als je wat te groot mee schakelt, dan verdampt het goud, een beetje met een keer tot je erdoor gevonkt zit.

Matsushita ATQ204 TQ2-24V

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 02-02-2022, 23:34 (970 dagen geleden) @ Pim

Wat is exact je probleem?

Is de spoel die aan kracht verliest door te hoge schakel spanning van de spoel?
Is contact overgang van klein signaal. dat kun je meten.
Meet overgangsweerstand.

Normaal gesproken zijn contacten zelf reinigend behalve als de stroom zo laag is
dan "vervuilen" de contacten.
Dan moet je volgens mij echt gaan voor vol goud contacten voor die hele kleine
signalen.

Ik denk zelfs dat als je de huidige "slechte"relais even 3x wat stroom laat schakelen
ze ook weer 6 jaar mee gaan.

Is al weer even geleden dat ik daarmee te maken had, relais in heel fijn video
schakel gebeuren.

Matsushita ATQ204 TQ2-24V

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 02-02-2022, 23:43 (970 dagen geleden) @ Maurice

Ah alweer terug gevonden.

Is de ONDERGRENS van de relais die je goed moet bekijken.

Hier het verhaal.
Hoe probleemloos schakelen uw relais?


Een ECHTE NAIS TQ2kan minimaal 10uA 10mV schakelen betrouwbaar
echte zie de note 1.

Matsushita ATQ204 TQ2-24V

door Pim @, 03-02-2022, 15:05 (970 dagen geleden) @ gert van wee

Dag Gert,

Bedankt.
Groet,
Pim

Matsushita ATQ204 TQ2-24V

door Pim @, 03-02-2022, 15:20 (970 dagen geleden) @ MarcelvdG

Dag Marcel,

Heb ook nog nooit problemen gehad met deze relais, alleen bij de voorversterker.
De transistor gaat in verzadiging er staat op m`n proefbord staat B/E 0,8 volt.

Het relais is op de juiste manier aangesloten, van boven afgezien zit de + aan de streep zie afbeelding.
[image]

Het probleem komt regelmatig voor dat het linker kanaal een vervormd geluid geeft, als dan de mono/stereo schakelaar een aantal keer wordt omgeschakeld dan is het signaal weer zonder vervorming, dat relais heb ik een keer vervangen.

Het relais mono/stereo staat in de niet geactiveerde stand op stereo, als er wordt omgeschakeld naar mono, dan wordt het relais geactiveerd, dan komt er 24 volt op de spoel te staan.
Mijn idee was dat het relais in de ruststand dus zonder spanning op de spoel, er wellicht een overgangsweerstand tussen de contacten zou zijn, en door het relais een aantal keren te activeren de situatie weer zonder overgangsweerstand zou zijn.

Groet,
Pim

Matsushita ATQ204 TQ2-24V

door Pim @, 03-02-2022, 15:24 (970 dagen geleden) @ kris

Dag Kris,
Dit zijn originele relais.

Er wordt alleen audio signaal doorheen gestuurd, en alleen vanuit de bron, CD/Digitale FM.

Groet,
Pim

Matsushita ATQ204 TQ2-24V

door Pim @, 03-02-2022, 15:28 (970 dagen geleden) @ Maurice

Dag Maurice,

Het probleem komt regelmatig voor dat het linker kanaal een vervormd geluid geeft, als dan de mono/stereo schakelaar een aantal keer wordt omgeschakeld dan is het signaal weer zonder vervorming, dat relais heb ik een keer vervangen.

Het relais mono/stereo staat in de niet geactiveerde stand op stereo, als er wordt omgeschakeld naar mono, dan wordt het relais geactiveerd, dan komt er 24 volt op de spoel te staan.
Mijn idee was dat het relais in de ruststand dus zonder spanning op de spoel, er wellicht een overgangsweerstand tussen de contacten zou zijn, en door het relais een aantal keren te activeren de situatie weer zonder overgangsweerstand zou zijn.

Dus is het misschien een idee om de spoelspanning te verhogen naar 29 volt?.
Groet,
Pim

Matsushita ATQ204 TQ2-24V

door Pim @, 03-02-2022, 15:38 (970 dagen geleden) @ Maurice

Dag Maurice,

Alle 4 de ingangen werken goed, alleen de stereo/mono schakelaar zit origineel niet op het schema.
[image]

[image]

Dat heb ik er bij gezet op het printlay-out hier zoals het werkt, de led heb ik er gewoon bijgezet om te zien dat het relais staat geactiveerd.

[image]

Groet,
Pim

Matsushita ATQ204 TQ2-24V

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 04-02-2022, 11:14 (969 dagen geleden) @ Pim

Spoel heeft helemaal niets maar dan ook helemaal niets met schakel contact te maken.

een relais schakelt of schakelt niet.

Net als je licht schakelaar aan de muur, of nu een kleuter die schakelt of een volwassen vent maakt voor die schakelaar niets uit.

Het relais is zo gebouwd dat de kracht van de spoel helemaal niet uit komt op de te schakelen contact.
Is dus niet zo bij meer kracht op de spoel dat contact harder wordt aangetrokken.

Je probleem zit in het contact.
Zoals ik aangaf lees over relais en zeer kleine stromen om te schakelen.
Zeker omdat je aan geeft paar keer te moeten schakelen, betekend vuile contacten.

Of vuil nu ja overgangsweerstand.

Advies is heel goed de datasheets van relais gaan onderzoeken.
Dan ook eerst weten wat je schakelt en de gewenste stroom.

Haal eens zo'n relais uit elkaar en ga nu gewoon eens zo'n relais bestuderen.

Probeer anders een ander schakelpunt te vinden voor die mono/stereo.
Kennelijk is daar zo weinig vermogen nodig.
Of bekijk andere electrische mogelijk heden bv met transistors FET's of solid state relais.
Dacht ook dat er ICs waren die zich als relais kunnen gedragen.

Probeer dus op zoek te gaan naar andere oplossingen.

Matsushita ATQ204 TQ2-24V

door Pim @, 04-02-2022, 15:25 (969 dagen geleden) @ Maurice

Dag Maurice,

Ben van plan die mono/stereo met een 2 standen schakelaar te gaan uitvoeren, dan kijken of het probleem zich nog voordoet.
Bedankt voor de info.
Groet,
Pim

Matsushita ATQ204 TQ2-24V

door HM @, Hilversum, 06-02-2022, 11:41 (967 dagen geleden) @ Pim

Heb ook nog nooit problemen gehad met deze relais, alleen bij de voorversterker.
De transistor gaat in verzadiging er staat op m`n proefbord staat B/E 0,8 volt.

BE spanning 0,8 is leuk maar als de transistor Hfe te klein is geworden gaat hij niet in verzadiging en dus krijg je te weinig spanning over het relais.

Matsushita ATQ204 TQ2-24V

door petrus bitbyter @, Rotterdam, 06-02-2022, 16:45 (967 dagen geleden) @ Maurice

Ik begrijp de redenering niet helemaal. De grootte van de stroom is wel degelijk van belang voor de kwaliteit van het gemaakte contact. Hogere spanning geeft grotere stroom geeft grotere kracht op de contacten. Nieuwe, schone contacten kunnen met een kleinere contactdruk toe dan oudere en/of vervuilde om goed contact te maken. Sommige relais met zogenaamde zelfreinigende contacten zijn zo gemaakt dat de contacten bij het sluiten een beetje over elkaar schuiven om vuil en oxidatie van de eigenlijke contactpunten te verwijderen. Daarbij speelt de kracht waarmee het relais aantrekt een vrij grote rol. Bij de hier toegepaste, fragiele relais is dit waarschijnlijk niet van toepassing. "Gold clad" is erg dun en zo maar weggepoetst.

Met wat ik van de discussie heb meegekregen lijken vervuilde contacten wel de hoofdverdachten. Vooral het min of meer random optreden van de storing en de behandeling ervan, wijzen on deze richting. Vreemd is dan wel dat vervangen van het relais niet helpt. Schoonmaken van de contacten zou kunnen helpen maar is een gewaagde onderneming. Je kunt vast niet erg gemakkelijk bij de contactpunten komen en, als gezegd, het goudlaagje is erg dun.

Ik raad daarom aan ook eens naar de transistor die het relais aanstuurt te kijken. Volgens de datasheets ligt de verzadigingsspanning van de gangbare BC... transistors tussen de 200mV en de 600mV, afhankelijk van de stroom. 800mV is aan de hoge kant en zou op een gammele transistor kunnen wijzen.

petrus (non sint)

Matsushita ATQ204 TQ2-24V

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 06-02-2022, 20:02 (967 dagen geleden) @ petrus bitbyter

Een relais is zo gebouwd dat al zet je 230V op de spoel, de contact druk niet veranderd.

Bekijk maar eens een relais.
Heb er genoeg gedemonteerd.

powered by my little forum