Batterij-pack met 18650 Li-Ion (Algemeen)

door Staf @, België, 10-02-2022, 15:26 (963 dagen geleden)

Voor een oud opnameapparaat gevoed met 12x D-batterijen (18V) wil ik een batterijpack maken oplaadbare batterijen van het type Li-Ion 18650.
Na wat opzoekwerk op het net zie ik door de bomen het bos niet meer.....
Hoe zit het juist met "protected " en " unprotected " ?
Protected zou bescherming bieden tegen overladen - werking d.m.v bi-metaal in de batterij of zit er een of ander circuit mee in verwerkt?
Verder vind ik tal van merken en in alle kleuren met nog meer verschillende prijzen...
Zelf onder de gekende merken Samsung en Panasonic zijn er hele reeksen van goedkoop tot super duur voor dezelfde capaciteit.
Heeft iemand hier ervaring mee - zoek een betaalbare batterij die toch enkele jaren mee kan.
Grt Staf

Batterij-pack met 18650 Li-Ion

door henk vdb @, Breda, 10-02-2022, 19:34 (962 dagen geleden) @ Staf
Gewijzigd door henk vdb, 10-02-2022, 19:56

Li-Ion pack voor 18 volt zelf maken? Ik zou het niet doen, om vele redenen, in de hoofdzaak vanwege veiligheid en in de tweede plaats vanwege complexiteit.
Nominale spanning van één cel is 3,6 volt, volledig opgeladen 4,2 volt en NIET verder ontladen dan tot 3 volt. Voor 18 volt heb je 18/3,6 = 5 cellen nodig. Volledig opgeladen heb je dan 5x4,2=21V en als ze "leeg" zijn 5x3=15V. Tijdens gebruik moet je alle 5 de cellen monitoren en als er één cel 3,0V is de HELE pack afschakelen. Zou je toch doorgaan met ontladen dan kunnen lege cellen omgepoold raken en daarna zijn ze OF stuk OF ze verliezen een flink deel van de capaciteit Tijdens laden in serie moet je ook alle cellen monitoren en stoppen met laden als één van de cellen 4,2V wordt. ga je door met laden dan kan er brand ontstaan, of cellen kunnen ontploffen OF de capaciteit neemt snel af.
Li-Ion in serie is een moeilijke materie en een goed, veilig pack met bijbehorende lader is duur. Het is niet voor niets dat een veel te ver ontladen fabriekspack uitschakelt en vaak niet meer op te laden is. Allemaal vanwege de noodzakelijke veiligheidseisen.

Maak of koop een goede netvoeding of gebruik Enloop Ni-Mh cellen met D-adapters. Bij dat laatste moet je ook uitkijken voor te ver ontladen van individuele cellen, maar het gevaar voor brand is minder.

Batterij-pack met 18650 Li-Ion

door Roland Huisman @, Zwolle, 10-02-2022, 19:47 (962 dagen geleden) @ henk vdb

Ik sluit me graag aan bij deze waarschuwingen. Dit zijn
batterijen welke in een balancer geladen horen te worden.
Tevens dienen ze tegen diepontlading én overladen te worden beschermd.
Beter geen gekke dingen mee gaan doen...

Natuurlijk kun je iets bouwen, maar let dan echt goed op wat je doet.
Deze batterijen worden erg gewelddadig als je iets verkeerd doet.

Groeten, Roland

Batterij-pack met 18650 Li-Ion

door focus103 @, Zaandam, 10-02-2022, 23:42 (962 dagen geleden) @ henk vdb

Je kan ook een accu voor een boormachine gebruiken.
Zoek maar eens naar "Einhell 18V Power-X-Change Li-Ion accu starterset incl. lader (1x 2.5Ah) "
Als dat tenminste wil passen in je opname apparaat.

powered by my little forum