Vrouwelijke amerikaanse stekker (Gezocht)

door JohanB @, Sleidinge (BE), 20-03-2022, 08:29 (925 dagen geleden)
Gewijzigd door JohanB, 20-03-2022, 08:31

Kan iemand me helpen aan onderstaande Amerikaanse stekker. Of weet iemand waar ik die kan vinden?

[image]

Het toestel (Accuphase P-300 eindversterker) voorzien van een gangbare aansluiting is geen optie wegens te weinig plaats (en weinig ambities om te gaten te maken in een apparaat van +- 2000 euro).

Een snoer waar dergelijke stekker aan staat is ook ok.

Dank voor mogelijke reacties.

Johan

Vrouwelijke amerikaanse stekker

door Marbel @, Hoorn N-H, 20-03-2022, 10:04 (925 dagen geleden) @ JohanB

Is de bekende Revox stekker niet van dezelfde maat?

Bram

Vrouwelijke amerikaanse stekker

door soundman2 @, Wouw, 20-03-2022, 10:07 (925 dagen geleden) @ JohanB

Is dat niet dezelfde als op bijvoorbeeld de REVOX (A77)recorder netaansluiting?
Overigens kon je die zonder enig boor en zaagwerk vervangen door een euro netdeel. Dat past precies wat betreft gatafmeting en beestigingsgaatjes. Je moet het Je kunt het cahssisdeel aan de binnenzijde van de kast zetten, zodat je alleen het doorstekende randje ziet.
Net als de Revox snoeren zijn Eurokabels ook in haakse uitvoering te koop.

Vrouwelijke amerikaanse stekker

door JohanB @, Sleidinge (BE), 20-03-2022, 10:40 (925 dagen geleden) @ soundman2

Bram, Henk,

dank voor het meedenken. Het zou kunnen dat deze overeenkomt met een Revox-stekker.Wat ik zoek is het 'vrouwtje' voor het soort stekkers dat je bvb. ook aan Akai-bandopnemers tegen kwam. Daar werd dan een adapterje naar Europees bij geleverd.


[image]

Ombouw naar een euronetdeel is mogelijk maar dan moet ongeveer de volledige versterker uit mekaar om aan de binnenzijde van de achterkant te komen. Liever niet.

Bemerk: de versterker kwam hier toe met een netsnoer voorzien van een Europese mannelijke stekker aan de ene zijde en .... een Amerikaanse mannelijke stekker aan de ander zijde. Die wordt dan in 'unswitched' netuitgang gestoken. Dat werkt...... Veiligheid is uiteraard een ander paar mouwen :-|

Johan

Vrouwelijke amerikaanse stekker

door Peter1952 @, Almere, 20-03-2022, 10:55 (925 dagen geleden) @ JohanB

Een Revox contrasteker is kleiner. Een optie is een verloopsteker van Europees naar Amerikaans nemen (er zijn er die aan de bovenkant smaller zijn) en daar een ouderwetse platte contasteker op steken. Er zijn ook verlengsnoeren met platte Eurostekers waar dan die verloopsteker op past.
Tweede optie: Jukebox Revival verkoopt Amerikaanse chassisdelen met bussen. Daar kun je een snoer aan monteren, maar dan moet je de achterkant wel goed isoleren.
Misschien past een Amerikaanse contrasteker zoals die aan Draadomroep Luidsprekers gemonteerd werd wel.

Kun je de maat van het gat opmeten en die hier vermelden? Misschien heb ik wel wat liggen.

Groeten,
Peter

Vrouwelijke amerikaanse stekker

door soundman2 @, Wouw, 20-03-2022, 11:27 (925 dagen geleden) @ JohanB
Gewijzigd door soundman2, 20-03-2022, 11:45

Een bijna veilig gebruik kan volgens mij ook met een netkabel waaraan twee volledig geïsoleerde 6,3 mm fastons zijn geknepen. Je kunt de versterker dan zonder aanraakgevaar in bedrijf nemen.
Voor tijdelijk kan het wel naar mijn mening.
[image]

Ombouw naar een euronetdeel is mogelijk maar dan moet ongeveer de volledige versterker uit mekaar om aan de binnenzijde van de achterkant te komen. Liever niet.

Zonder wat los te nemen kun je van te voren al meten of een euro chassisdeel gaat passen.`Zou best wel eens kunnen als er ook een EU versie van de versterker is geweest.
Soms hoeft ook niet de hele versterker uit elkaar. Vaak zitten de andere chassisdelen met parkers bevestigd en kan het achterpand een stukje worden teruggehaald, dat is een kwestie van bekijken.
Kan wat moeite kosten maar dan ben je wel van het probleem met een lastig verkrijgbare kabel af. De aardpen hoef je m.i. niet aan te sluiten (liever niet, ivm aardlussen, de verserker wordt nu ook niet geaard en is kennelijk voorzien van dubbele isolatie (twee vierkantjes in elkaar))Staan de goede kabels niet bij ALI?

Vrouwelijke Amerikaanse stekker

door JohanB @, Sleidinge (BE), 20-03-2022, 12:08 (925 dagen geleden) @ soundman2

Peter,

de afmetingen van het 'gat' zijn ong. 26x15mm

Henk,

de fastons zijn een goed plan B. Om de achterzijde van de versterker los te maken moeten 28 schroeven losgemaakt worden en dan afwachten wat ik tegenkom. Dit wordt al plan D :-(

Ter leeringhe ende vermaeck dit is het huidige netsnoer.............

[image]

Geniet nog van jullie zondag!

Johan

Vrouwelijke Amerikaanse stekker

door soundman2 @, Wouw, 20-03-2022, 12:18 (925 dagen geleden) @ JohanB
Gewijzigd door soundman2, 20-03-2022, 12:40

Niet de eerste keer dat ik zo iets tegenkom.
Een amateur toneelvereniging had wat lichtbakjes gemaakt als voetlicht voor het toneel. Om ze op te kunnen bergen, waren ze aan beide zijden voorzien van een stopcontact. Om de bakjes door te verbinden zaten er snoeren bij met je raad het al, aan twee zijden stekers!. Men zag daarvan het gevaar niet, ook niet toen ik er wat van zei. Ze sloten nl altijd eerst de bakjes op elkaar aan.


Het "gewone" chassisdeel gaat niet meteen passen.
[image]

Vrouwelijke amerikaanse stekker

door Bredero @, Vlaanderen, 20-03-2022, 17:30 (924 dagen geleden) @ JohanB

Kan dit eventueel gebruikt worden ?, verkrijgbaar bij KameraMarkt.NL [image]

Vrouwelijke amerikaanse stekker

door Peter1952 @, Almere, 20-03-2022, 18:10 (924 dagen geleden) @ Bredero
Gewijzigd door Peter1952, 20-03-2022, 18:13

Dat zijn de verloopstekers die ik bedoel. Hierop past dan weer zo’n ouderwetse platte contrasteker of de contrasteker van een Euro verlengsnoer. Die heb ik wel gezien bij een bekende bouwmarkt en behoorlijk degelijk van kwaliteit.

De draadomroep contrastekers zijn helaas net te groot. Misschien is daar wel iets af te halen.
Die zijn nog wel te vinden.

Groeten,
Peter

Vrouwelijke amerikaanse stekker

door JohanB @, Sleidinge (BE), 20-03-2022, 19:38 (924 dagen geleden) @ Peter1952

Bredero, Peter,

dit lijkt mij een goed idee. 'k Ga er zo een bestellen en zien of het past.


Allen,

Bedankt voor het meedenken.

Johan

Vrouwelijke amerikaanse stekker

door Otto @, Drenthe, 20-03-2022, 20:01 (924 dagen geleden) @ JohanB

Weet je zeker dat het een Amerikaanse stekker is? Is het niet een IEC60320-C10? Zie: https://en.m.wikipedia.org/wiki/IEC_60320

C10 heeft een penafstand van 10 mm, de Amerikaanse plug is een half inch (12,7 mm)

Otto

--
Ohm sweet Ohm...
[image]

Vrouwelijke amerikaanse stekker

door soundman2 @, Wouw, 20-03-2022, 20:15 (924 dagen geleden) @ Otto
Gewijzigd door soundman2, 20-03-2022, 20:17

Om nog even terug te komen op de Euro entree.
Als je toch wil ombouwen.
Het vierkante gat op de tekening is gebaseerd op een flensje aan de voorkant of het huis aan de achterzijde. Als je de plug aan de binnenzijde van het paneel zet, zoals het origineel, dan moet je er een uitzoeken zonder randje rond het stekergat, dus met een vlakke voorkant, of een aantal revetjes tussen de achterplaat en de flenzen van de plug. De Eurosteker past nl wel door het gat.

[image]

Vrouwelijke amerikaanse stekker

door Anton van den Oever @, Hazerswoude-dorp, 20-03-2022, 21:30 (924 dagen geleden) @ JohanB

Ik heb wel deze:

[image]

pen afstand is hart op hart 10 mm, buitenmaten van hetgeen in het chassisdeel gaat is 16,5 x 24 mm
Heeft ook 2 randaarde contacten, maar die worden in dit geval niet gebruikt zo te zien.
Ik hoor wel als je er wat aan zou hebben.
m.vr.gr.
Anton van den Oever

Vrouwelijke amerikaanse stekker

door Peter1952 @, Almere, 20-03-2022, 21:50 (924 dagen geleden) @ Anton van den Oever
Gewijzigd door Peter1952, 20-03-2022, 22:02

Ik heb zo’n steker ook liggen, als je de gaten een stukje naar buiten uitvijlt dan pas een Amerikaanse steker er netjes in.

Edit: Bij Stamann Duitsland verkoopt men een “Extension cord 110 V.”, dus met Amerikaanse stekers.
De steker haal je eraf en zet daar een Europese steker aan.
De contrasteker heeft een randje waardoor hij misschien net niet past, maar dat is weg te snijden.

Groeten,
Peter

Vrouwelijke amerikaanse stekker

door JohanB @, Sleidinge (BE), 20-03-2022, 22:02 (924 dagen geleden) @ Otto

Otto,

penafstand is 12.7mm.

Grts - Johan

Vrouwelijke amerikaanse stekker

door soundman2 @, Wouw, 21-03-2022, 09:45 (924 dagen geleden) @ JohanB
Gewijzigd door soundman2, 21-03-2022, 09:47

De steker aan het snoer van REVOX is ook voor 10mm penafstand.

Vrouwelijke amerikaanse stekker

door andre cleeren @, 21-03-2022, 10:13 (924 dagen geleden) @ soundman2

Ik kan je helpen aan een losse contrastekker pinafstand 10mm maar zo te zien kun je het aanpassen naar 12,7 mm door de kunststof af te vijlen
André Cleeren[image]

Vrouwelijke amerikaanse stekker

door dick zijlmans @, 05-04-2022, 14:19 (909 dagen geleden) @ JohanB

Neem gewoon een steker die op een draadomroep programma kiezer past.

Vrouwelijke amerikaanse stekker

door JohanB @, Sleidinge (BE), 05-04-2022, 15:37 (909 dagen geleden) @ dick zijlmans

Dick, dank voor jouw reactie. Dit soort stekkers ken ik niet. Inmiddels een bruikbare oplossing gevonden bij Stamann.

Grts - Johan

powered by my little forum