Ik ben op zoek naar een penplotter. (Gezocht)

door Henk Boeijink @, Zevenaar, 03-04-2022, 09:33 (911 dagen geleden)

Wat ik zoek is een plotter, bijvoorbeeld een HP7450.
Liefst een werkende maar een defecte is ook geen probleem.

Mvg, Henk

Ik ben op zoek naar een penplotter.

door RonZ @, Hoogkarspel, 03-04-2022, 12:51 (911 dagen geleden) @ Henk Boeijink

Hoi Henk,
Ik heb nog een werkende Roland DXY-1100 staan voor 40 € .
Die wilde ik toch al binnenkort op het forum zetten.
Groet,
Ron

Ron, ik heb je een mail gestuurd.

door Henk Boeijink @, Zevenaar, 03-04-2022, 21:51 (910 dagen geleden) @ RonZ

[ Geen tekst ]

Ik ben op zoek naar een penplotter.

door RonZ @, Hoogkarspel, 04-04-2022, 16:09 (909 dagen geleden) @ Henk Boeijink

Hoi Henk,
Hij is onderweg.
Groet,
Ron

Ik ben op zoek naar een penplotter.

door Henk Boeijink @, Zevenaar, 04-04-2022, 16:19 (909 dagen geleden) @ RonZ

Top, ik laat je even weten als ik de plotter binnen heb.

Ik ben op zoek naar een penplotter.

door Roland Huisman @, Zwolle, 04-04-2022, 20:32 (909 dagen geleden) @ Henk Boeijink

Nou ben ik toch wel verrekte benieuwd naar wat je met zo'n plotter gaat doen :-)

Groeten, Roland

Ik ben op zoek naar een penplotter.

door soundman2 @, Wouw, 04-04-2022, 20:36 (909 dagen geleden) @ Roland Huisman
Gewijzigd door soundman2, 04-04-2022, 20:38

Nou ben ik toch wel verrekte benieuwd naar wat je met zo'n plotter gaat doen :-)

Groeten, Roland

Vaak kunnen die dingen schema's tekenen op A3 of een groter formaat.
Op mijn werk hadden ze er ook. Vond het persoonlijk wel aardige machines.
Of de software nog werkt onder de nieuwste Win versies blijft de vraag.
Ik heb nog oude databases onder DOSbox aan het werk gekregen. Importeren was er niet meer bij.

Ik ben op zoek naar een penplotter.

door Henk Boeijink @, Zevenaar, 04-04-2022, 20:49 (909 dagen geleden) @ Roland Huisman
Gewijzigd door Henk Boeijink, 04-04-2022, 20:53

Hallo Ronald,

Bijv. schema's groter dan A4 tekenen.
Ik heb bij iemand gezien die op een plotter een print layout tekent op een overhead sheet.
Gitzwarte lijnen. Ideaal te gebruiken voor het belichten van fotogevoelige printplaten.

layout plotten van bijv. een frontplaat. Op het aluminium leggen, vastplakken en met een centerpons de boorgaten overbrengen. Gewoon makkelijk als het groter dan een A4 moet zijn.


En niet te vergeten, ik vind het gewoon mooie machines.

Mvg, Henk

Ik ben op zoek naar een penplotter.

door Roland Huisman @, Zwolle, 05-04-2022, 09:42 (909 dagen geleden) @ Henk Boeijink

Hoi Henk,

Als je het zo verteld wil ik er ook bijna ééntje gaan zoeken :-)
Succes met de projecten!

Groeten, Roland

Ik ben op zoek naar een penplotter.

door RonZ @, Hoogkarspel, 05-04-2022, 12:40 (909 dagen geleden) @ Henk Boeijink

Hoi Henk,
Ik had met Rotring pennen (nog van de HTS:-) ) op rijstpapier mooier resultaat dan met Edding op printplaat, maar het ging evengoed. Gewoon heel rustig laten tekenen.
Groet,
Ron

Ik ben op zoek naar een penplotter.

door doktordirk @, Noordbeemster, 06-04-2022, 19:43 (907 dagen geleden) @ RonZ

Zomaar een vraagje, waren er van rotring speciale pennen voor bv het klemsysteem van HP?
Bij gebrek hier aan had ik zelf op de draaibank een passende ring gemaakt waar de plotter mee overweg kon.
Mijn grootste pen was 0.7 wat voor een amateur printenmaker wel wat aan de dunne kant was, maar het zag er wel stukken strakker uit dan met de hand tekenen.
Nu doe ik alles met een laser printer, gaat ook prima, en zorgen dat je kleiner dan A4 maakt dan past het nog op een overhead folie!!

Ik ben op zoek naar een penplotter.

door Henk Boeijink @, Zevenaar, 06-04-2022, 20:10 (907 dagen geleden) @ doktordirk

Waarschijnlijk bedoel je deze?

[image]

Ik ga voor andere watervaste pennen. Daar moet ik ook passende ringen voor draaien.
Dat is verder geen probleem en het werkt perfect.

Mvg, Henk

Ik ben op zoek naar een penplotter.

door doktordirk @, Noordbeemster, 06-04-2022, 20:21 (907 dagen geleden) @ Henk Boeijink

Dat is precies wat ik bedoelde.
Zo heb ik ook nog van HP houdertjes waar losse hervulbare cartridges in passen, maar de meeste pennen zullen na jaren stilliggen wel uitgedroogd en niet meer bruikbaar zijn helaas.
De laatst gebruikte plotter (een grote tot A0) werkte overigens niet of nauwelijks meer met windows XP.

Mvg. Dirk

Ik ben op zoek naar een penplotter.

door Henk Boeijink @, Zevenaar, 06-04-2022, 20:25 (907 dagen geleden) @ doktordirk

Hier een YouTube filmpje waar 2 oplossingen getoond worden voor dit probleem.

Deze Roland plotter werkt zelfs nog onder W10.

Mvg, Henk

Ik ben op zoek naar een penplotter.

door doktordirk @, Noordbeemster, 06-04-2022, 20:33 (907 dagen geleden) @ Henk Boeijink

Och het is op zich geen probleem, want ik heb hier nog regelmatig een boor/frees plotter (step-four) die uitsluitend onder dos wil werken.
Daar heb ik een computer voor die je kunt opstarten met win98 of xp.

Mvg. Dirk.

Ik ben op zoek naar een penplotter.

door Henk Boeijink @, Zevenaar, 06-04-2022, 20:37 (907 dagen geleden) @ doktordirk

Nog steeds makkelijk zo af en toe die oude software.

Ik ben op zoek naar een penplotter.

door doktordirk @, Noordbeemster, 06-04-2022, 20:53 (907 dagen geleden) @ doktordirk

[image]
[image]
Dit bedoelde ik dus.

Mvg. Dirk.

Ik ben op zoek naar een penplotter.

door Henk Boeijink @, Zevenaar, 06-04-2022, 21:00 (907 dagen geleden) @ doktordirk

Heb je die freesmachine zelfgemaakt? Ik heb er wel één die ik gemaakt heb.
Ik heb hem nooit gebruikt om printen mee te frezen.
Bij mij waren de sporen veel te ruw. Kan natuurlijk ook aan de gebruikte freesjes liggen.
Ik zal binnenkort wel eens een foto plaatsen.
Wat voor software gebruik je hiervoor?

Mvg, Henk

Ik ben op zoek naar een penplotter.

door doktordirk @, Noordbeemster, 07-04-2022, 15:29 (907 dagen geleden) @ Henk Boeijink

De freestafel is een bouwpakket geweest type STEP-FOUR van de firma intec uit Oostenrijk.
Destijds verkocht door Franklin industries uit Amsterdam (een brievenbusfirma uit Belgie??).
Er zit een besturingskast aan die op een printerpoort wordt aangesloten.
De software is ook van dit merk en werkt volgens mij alleen met deze kast.
Ik heb nog nooit geprobeerd of de stuurkast ook samenwerkt met andere op windows gebaseerde systemen zoal bv expertmill.
Ik heb dacht ik op een Elektuur beurs er nog eens een update voor gehad samen met een pic?
Printjes fresen doe ik er alleen mee als het vrij grof is en daarna met een schuurblokje de bramen wegschuren.
Dat zal inderdaad te maken hebben met de scherpte en het toerental van het freesje.
Gaatjes boren voor in bv. een frontplaat gaat dan wel weer prima.
Printmateriaal is ook prima op maat te fresen als het een andere vorm dan vierkant moet zijn zoals bijv. de ronde klokprint op de foto.

Mvg. Dirk

powered by my little forum