huawei p30 pro (Computertechniek)

door ffeilers @, Breda, 14-03-2023, 10:29 (419 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Gewijzigd door ffeilers, 14-03-2023, 10:35

Ik zou niet direct willen zeggen dat geknoei ontmoedigen terecht is.

Ten eerste kan het zijn dat het originele OS ongewenste dingen uithaalt die je ongedaan wilt maken. Google is daar goed in, maar Chinezen wellicht nog beter.

Ten tweede - en dat is principiëler, heb je voor de telefoon betaald. Waarom zou je er dan niet mee mogen doen wat je wilt?

Als je hem brickt, speciaal als dat buiten garantie is... Dan mag de reparateur daar best geld voor vragen... Maar het extreem moeilijk of onmogelijk maken om zelf iets met je eigen hardware te doen, geeft geen pas. Niet in de laatste plaats omdat repareren van andere mankementen er vaak ook veel moeilijker door wordt.

Hoi Maarten, je reactie is mij uit het hart gegrepen.
(Ik zou niet direct willen zeggen dat geknoei ontmoedigen terecht is.)

Wat er aan vooraf ging:
De huawei p30 pro heb ik september 2019 weloverwogen gekocht in china, dit had enerzijds temaken dat mijn (chinese) schoondochter hem heeft meegenomen uit china, anderzijds de aanwezige hardwar is natuurlijk het zelfde als de in Europa uitgeleverde modellen. Op dat moment was nog geen spake van een "ban" tegen huawei, was ook niet te voorzien.
Alle google applicaties werkten dus ook naar behoren, geen enkel probleem en gewoon een bijzonder goed stukje techniek waar goed mee te werken viel.
Na de ban door America is het probleem begonnen, de tot dan toe gehanteerde policies vwb updates werden wel voortgezet echter zonder de gebruiker te informeren dat de modellen die in china waren uitgeleverd werden voorzien van het Harmony operating systeem. Ook dan heb je eigenlijk nog niet direct door wat de implicaties daarvan zijn.
De eerder gedane opmerking "eerst moeten denken" lijkt mij geen goede kwalificatie, ik heb er wel degelijk goed over nagedacht en een ban tegen huawei was toen absoluut nog niet aan de orde.

Mijn echtgenote heeft ook een huawei (p30 light in dit geval) deze is gekokcht in Nederland en werkt probleemloos, nog steeds EMUI 12.0.0 , android clone (en dus geen Harmony OS).

Verder staat het mij inderdaad vrij om te proberen hier een oplossing voor te vinden. Of dat , na aanleiding van een eerdere opmerking, een brug te ver is valt nog maar te bezien. Daarnaast is het risico op "mislukken" niet aan de orde omdat de telefoon in zijn huidige vorm met Harmony eigenlijk ook niet te gebruiken is, althans naar de normen die wij in onze maatschappij hanteren met betrekking tot het gebruik van applicaties. Speciaal het niet kunnen gebruiken van playstore is bijzonder lastig.
Ook het terugzetten naar de eerder geinstalleerde versie EMUI (android 10) schil van huawei lost het probleem niet op. Om , mij niet bekende reden, werkt dan bijvoorbeeld de NFC niet meer, valt wel in te schakelen maar gaat direct weer uit. En ook in de EMUI 10 versie kan geen gebruik meer worden gemaakt van de playstore.

Er valt uit het bovenstaande af te lezen dat ik er inmiddels al heel wat uren in heb zitten om dit probleem op te lossen. Op het internet is ook de updateprocedure te vinden met behulp van een nano card waarop de VOG-L29 wordt gezet. Middels toetscombinatie of belinstructie zou dan de rom geplaatst worden. Helaas loopt dit proces dus vast, hoogstwaarschijnlijk dus veroorzaakt door heet feit dat de bootloader niet ontgrendeld is.


Dat huawei de ontgrendeling (code) van de bootloader niet meer vrij geeft is inderdaad een kwalijke zaak maar het staat mij vrij om dat toch op een andere manier proberen te bewerksteligen.
Dat ik daarbij zorgvuldig te werk gaat en mogelijke expertise van anderen hierbij in wil schakelen lijkt mij een logische zaak.

Kortom, het is geen noodzaak, beschik over een uitstekende google pixel 7 pro, maar dit is wel een uitdaging.

Maarten, bedankt nogmaals voor je reactie,

met vr groet
Frans


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum