Vraag over voeding 0-300V DC 150mA (Algemeen)

door loek @, Exloo (Drenthe), 21-12-2023, 15:25 (132 dagen geleden)
Gewijzigd door loek, 21-12-2023, 15:27

Hallo forum lezers,

Ik ben al een tijd bezig met het automatisch testen van buizen door middel van meetapparatuur welke wordt aangestuurd door HPIB-bus in combinatie met EXCEL.

Ik ben niet van plan om een totale buizentester te gaan maken mede omdat ik al zelf een AVO MK4 heb. Ook zijn er al veel ontwerpen die werken met computer aansturing.

De reden van dit project is eigenlijk dat ik het leuk vind en er veel van kan leren.

Ik kan nu al met weergave van grafieken metingen uitvoeren aan de E88CC en de ECC88. Dat was mogelijk omdat ik een HP-voeding had die tot 100V en 1A te programmeren was.

Om de mogelijkheden wat uit te breiden zou ik een voeding willen hebben die bijvoorbeeld van 0 tot 300V bij max 150mA te programmeren is. Deze voedingen zijn wel te koop maar zijn erg duur.

Nu heb ik wel een interface unit die via HPIB te programmeren is en via een 12 bits A/D converter een spanning afgeeft van 0 tot 10V DC. Ik zoek nu een leuk ontwerp voeding waarmee ik met deze 0 tot 10 V kan aansturen.

Door een bekende verkoop site wordt ook een geschakelde voeding aangeboden die met twee potmeters in te stellen is van 0 tot 300V en een maximale stroom. Zie onderstaande foto.

[image]

Er zijn wel wat bezwaren met geschakelde voedingen zoals schakelruis maar ik zou toch willen weten hoe dit regelbereik uitgevoerd is en of dit eventueel via een aanpassing naar 0 tot 10 V gebracht kan worden.


Dus samengevat :

Wie heeft een idee voor een eigenbouw voeding met misschien al printen?
Wie weet hoe de geschakelde voeding werkt?

Graag jullie reactie al vast bedankt met vriendelijke groet,

Loek


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum