AM/FM modulator met ESP32 module (Algemeen)

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 06-01-2024, 01:54 (114 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door Maarten Bakker, 06-01-2024, 02:04

Met dat laatste ben ik het zonder meer eens. Low power zendertjes vallen bovendien in het niet bij alle bende die er in de ether geslingerd wordt door apparaten die aan de CE normen claimen te voldoen. Na een paar simpele aanpassingen aan het voedingsgedeelte (andere netschakelaar, trafo afzekeren of zelfs de netspanning helemaal buiten het apparaat houden) voldoet het apparaat helemaal aan de eisen die ik er zelf aan zou stellen, maar helaas zijn de instanties het daar niet bij voorbaat mee eens.

Het is in zoverre een keuring van eigen vlees, dat ik er gerust een CE merkje op mag zetten... Maar dan gaan ze vragen naar de conformiteitsverklaring, en als die er dubieus uitziet dan gaan ze meten en blijkt dat het ding helemaal niet conform is... Dan is het goedkoper om het merkje er maar niet op te zetten, want dan is het geen valsheid in geschrifte.

Ook als ik inblikken voor zou schrijven, moet het eindproduct aan de eisen voldoen. Het schijnt dat grote kitleveranciers zoals Velleman om die reden ook alleen maar kant-en-klare van CE-merk voorziene moduletjes gebruiken als een kitje een zendfunctie moet hebben.

Mogelijk is het door de reglementen goed door te spitten, wel mogelijk om toch iets van de grond te krijgen, maar dat is geen werk waar ik nu op zit te wachten - ik laat het leveren van kitjes of gebouwde zenders dan toch liever over aan mensen die dat vanuit de hobby en niet zakelijk doen. Dat gat zal heus wel gevuld worden, een van de vorige ontwerpen van Otto heeft op die manier ook de eer gekregen die het toekwam.

Het is qua handhaving zoals met alles waarschijnlijk een kwestie van onder de radar blijven vliegen, maar het is niet echt iets waar ik zin in heb om mijn bedrijfsnaam aan te knopen op dit moment. Dan zet ik liever vol in op een paar andere lopende projectjes, of het leveren van een paar losse onderdelen in plaats van kitjes als dat wel zo uitkomt.


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum