Headstart LX + monitor (Computertechniek)

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 23-01-2024, 22:26 (97 dagen geleden) @ ffeilers
Gewijzigd door Maarten Bakker, 23-01-2024, 22:57

Grappig, jouw serienummer is 101 hoger dan het mijne. Toen ik zag dat er bij jou een MFM schijf in zat dacht ik dat het lager zou moeten zijn, dus even opgezocht. Bij mij zit er een Miniscribe 8450XT in, een echte 8 bits IDE schijf. Wel zaten er bij de meegeleverde software nog tools voor een MFM disk, dus dat is dan ook weer verklaard, kennelijk werden die schijven doorelkaar gebruikt.

Overigens is de kaart van de CD speler geen geluidskaart; die speelt alleen geluid van de CD speler af. Bij de meegeleverde software zat ook een muziek CD.

Ik heb je vraag over de software ontvangen... Ik weet niet zeker waar die ligt, maar ik heb hem nog wel. Kom ik later op terug.

Een interessant weetje is dat er een aangepaste versie van MS-DOS 3.31 bij zat. Niet alleen vanwege de CD-drivers, maar ook omdat DOS 3.x nog geen 40MB schijven aan kon. Deze versie dus wel. Later heb ik er DOS 5 en 6.22 op gedraaid.

De videokaart zou een ATI VGA Wonder moeten zijn, ongekende luxe voor een XT. De originele bijbehorende muis was geen normale PS/2 muis maar een mechanische muis met 2 encoder wieltjes en geen ingebouwde elektronica die direct op de videokaart kon worden aangesloten. Zou dus best kunnen dat je de boel vernielt als je een PS/2 muis aansluit. Ook kun je de bijgeleverde muis niet op een moderne PS/2 aansluiting gebruiken.

Er zat ook een programma voor plaatjesbewerking bij, kan zijn dat het Splash! heette, met onder andere als stock art een roos in 320x200 met 256 kleuren. Toen nog best bijzonder...

Ohja en die 115V... Headstart was oorspronkelijk een Amerikaans bedrijf. Ze kochten in bij diverse fabrikanten waaronder Hyundai (die monitor is origineel), maar deze computer komt bij Philips Canada vandaan en is een variant op de Philips NMS9100 serie. Bij ons zat die sticker er ook op, dus voordat we hem voor het eerst aangezet hebben is mijn vader voor de zekerheid nog even bij Dixons langsgegaan om navraag te doen.


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum