Reparatie verslag Tektronix waveform monitor type 1485R (Algemeen)

door loek @, Exloo (Drenthe), 05-02-2024, 16:32 (83 dagen geleden)

Hallo forum lezers,

Hierbij het verslag van de reparatie (poging) van de Tektronix waveform monitor type 1485R.
De klacht was dat er geen beeld was en vermoedelijk was de hoogspanning voor de beeldbuis niet aanwezig.

Als eerste was het nog al een gedoe om aan het schema te komen. Meestal is het zo dat je via internet en de diverse bekende sites wel aan een schema komt. Maar dat was bij dit apparaat anders zelfs op betaal sites was dit schema niet aanwezig. Wel waren er diverse manuals van dit apparaat te vinden op internet maar dan zonder schema of alleen een schema van een optie of een wijziging. Uiteindelijk is het gelukt via VINTAGE TEK.


[image]


Als eerste gestart met het meten van de voedingspanningen deze waren allemaal aanwezig op een 5V voeding na maar deze werd verzorgd door de hoogspanning generator. En het was direct duidelijk deze werkte niet. Uit ervaring weet ik dat vaak de condensator C6805 0,033uF en C6615 10uF defect raken (meestal sluiting). En dit was ook het geval na vervangen was de hoogspanning aanwezig en ook de ontbrekende 5V op P6292 /pen 2.

Dus dacht ik even de niveaus op het beeld controlerenen eventueel bij regelen en klaar is de reparatie. Maar nee je zag dat het beeld instabiel was en soms hevig en soms een hele tijd niet, in sprongen iets groter en dan weer kleiner worden. Je kon deze sprongen ook nog iets beïnvloeden door de helderheid te variëren.
Omdat alle voeding spanningen stabiel waren en bleven, moesten deze beeld grote veranderingen komen door instabiliteit van de hoogspanning. De hoogspanning generator bestaat uit de transistor Q9180 met een RC netwerk. Om het niveau stabiel te houden is een terug koppel lus welke met rood is aangegeven in het schema. Via de diode C6942 wordt een negatieve spanning gemaakt van -3940 V deze wordt via een spanning deler bestaande uit weerstanden R6860 A en B op de ingang van de Opamp U6535 pen 3 aangeboden. De spanning wordt vergeleken met de spanning die op pen 4 van deze Opamp staat. Daaruit volgt dan een regelspanning (bias) punt 6 van de Opamp (TP 6440) voor de oscillator transistor Q9180.
Verder zitten er nog wat transistoren Q6644 en Q6642 in die voorkomen dat de hoogspanning veel te hoog kan oplopen. Tijdens de instabiliteit op het beeld zie je door een regel lus op bijna alle meetpunten wel hikjes veranderingen, etc. De oorzaak van deze instabiliteit kan door vele foute veroorzaakt worden.

Hier een opsomming van mogelijke oorzaken:
Sluiting tussen kathode en gloeidraad beeldbuis
Sluiting tussen eerste rooster beeldbuis en kathode
Defecte instabiel Opamp U6535
instabiele transistoren Q6644 en Q6642
instabiele hoogspanning generator transistor Q9180
instabiele dioden CR6942 die -3940V levert
instabiele multiplex er U9240 die 16 KV maakt
isolatie van de hoogspanning transformator T6810


Om veel mogelijkheden uit te sluiten heb ik eerst de gehele regel lus uitgeschakeld. Dit is gebeurt door de Opamp U6535 en de transistor Q6644 te verwijderen . Het DC niveau, dat op de uitgang van de Opamp zou staan bij goede werking, is met een externe voeding aangebracht. En de waarde die transistor Q6644 had is door een weerstand vervangen. Dit kan allemaal wat makkelijke bij dit type Tektonix apparaat omdat alle actieve componenten op voetjes zitten.
Maar de instabiliteit bleef aanwezig. In het schema kon je nu wel een groot deel als oorzaak uitschakelen (dit is in groen aangegeven).

De hoogspanning oscillator transistor Q9180 kon ook de oorzaak zijn maar na tijdelijk vervangen gaf dit geen verbetering. Ook zou sluiting in de beeldbuis tussen gloeidraad en kathode of tussen kathode en eerste rooster een oorzaak kunnen zijn. Maar als je de spanning meet tussen deze punten dan zag je tijdens de instabiliteit geen verandering in de waarde komen. Voor de zekerheid toch ook even de gloeidraad gevoed uit een batterij en ook de gloeistroom gemeten maar ook dat gaf geen resultaat. Inmiddels kon al een heel deel van het schema groen gekleurd worden omdat daar geen oorzaak te vinden was.

Tijdens de instabiliteit op het beeld was geen verandering meetbaar op testpunt 6886 waar de -3940V staat. Deze spanning wordt door dioden CR6942 gemaakt. In het begin was deze dioden ook wel verdacht het is een type dat 12000V kan hebben en is niet met een universeel meter te testen. Maar gezien dat de spanning constant blijft moet deze dioden wel goed zijn.

Op de hoogspanning transformator zit op dezelfde aftakking waar deze diode zit ook de multiplexer U9240 die de 16KV maakt. Voor deze 16KV is geen meetpunt aanwezig de enige manier om toch te meten is of een aansluitplug loshalen maar dan meet je de spanning onbelast, of een spelt door de isolatie prikken en daarop meten.
Tijdens de instabiliteit zie ik op dit punt de spanning ook veranderen . Ik meet 15KV en soms zie je de waarde 1KV hoger of lager worden. Mijn conclusie is dus dat er toch iets mis is met deze multiplexer zeker als je ziet dat de gelijkspanning op de dioden die op dezelfde transformator uitgang zit niet veranderd in waarde.

Helaas zijn deze (4*) multiplexers bijna niet te koop en als ze er wel zijn zeer duur. Al met al tot nu toe heel veel werk gehad en helaas nog geen goed werkend apparaat. Nu maar zoeken / wachten op een sloop apparaat . Voorlopig stop ik even met deze reparatie.
Met vriendelijke groet,
Loek


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum