Bewegingsmelder buitenlamp (Toestel of techniek)

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 26-03-2024, 16:21 (32 dagen geleden) @ hdegreeuw

Mogelijk Senseo-syndroom.
In die lampen zit een klein stukje elektronica dat de beweging detecteert en de lamp aanstuurt. Dat wordt uit het lichtnet gevoed, waarschijnlijk via een ballastcondensator. Condensators op het lichtnet is altijd een beetje tricky omdat er op het lichtnet spikes voorkomen (korte hoge spanningspieken) die condensators de vernieling in helpen. Het zou kunnen dat de lampen met wat te goedkope condensators zijn gemaakt. Het kan ook zijn dat er bij jouw tuin extra veel spanningspieken voorkomen (bv door bepaalde apparatuur in de omgeving).

Als je die sensor toch open kunt werken, kun je even de capaciteit van de ballast checken, meestal een geel blokje op de print.

Ik heb ook net een lamp met sensor, nog niet vanaf augustus dus weet niet hoe lang die meegaat.
Hij geeft ook nog eens storing op de KG.

Bij m’n vorige tuinlamp had ik de kapotte sensor verwijderd en de lamp via een klok aangesloten, heeft 20 jaar gewerkt zo.

Ik doe al vijf jaar proefjes met een ballastcondensator in schakelklokken en de spike-bestendigheid is een serieus probleem. Lees hier over de diverse condensators die ik er al door gejaagd heb: https://webspace.science.uu.nl/~tel00101/FotoAlbum/RadioCorner/Articles/BallastKlok.htm
Twee 1000V condensators in serie doen het nu al een paar maanden zonder meetbaar capaciteitsverlies.


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum