Beeldbuis gezocht (Gezocht)

door M. van Dijk @, Moergestel, 15-06-2024, 14:53 (13 dagen geleden)
Gewijzigd door M. van Dijk, 15-06-2024, 15:00

Dag allemaal,

Voor de sport ben ik bezig het wiel opnieuw uit te vinden met het bouwen van een eigen televisie en een camera met een oude videocamera buis. Dit is onderandere uit nieuwsgierigheid voor het uitproberen van verschillende andere scanpatronen (radiaal, spiralen, lissajous figuren), en voor de rest om het materiaal rond deze technologie me meer eigen te maken.

Ik ben daarom op zoek naar een ronde monochrome beeldbuis met een relatief traag fosfor met een diameter van >25 cm. Inclusief voet zou ontzettend handig zijn, zonder afbuig spoelen is ook prima :-D.

Ik kom uit omgeving Tilburg (Moergestel), ik ben sowieso ook aanwezig bij de beurs in Driebergen.

Wie o wie kan mij helpen?

Met vriendelijke groeten,
Mareijn

Beeldbuis gezocht

door gertjanrhe @, Het Gooi, 15-06-2024, 22:58 (13 dagen geleden) @ M. van Dijk

neem aan dat je al een vidicon hebt?
Zo nee, dan heb ik er wel eentje voor de postzegel.
Gertjan

Beeldbuis gezocht

door M. van Dijk @, Moergestel, 16-06-2024, 12:17 (13 dagen geleden) @ gertjanrhe

Dag Gertjan,

Bedankt voor het aanbod, maar ik heb al een aantal vidicons liggen dus het is niet nodig ;-)

Groeten,
Mareijn

Beeldbuis gezocht

door Hans van Kampen @, Voorhout, 16-06-2024, 00:01 (13 dagen geleden) @ M. van Dijk

Is nog een hele uitdaging om het genoemde in elkaar te knutselen. De beeldbuis die je noemt heeft veelal een elektrostatische afbuiging dus spoelen niet nodig maar een opnamebuis van een camera heeft veelal 3 spoelen voor horizontaal, verticaal en focussering en als die er niet om heen zit…….

Evenals de elektronica om alles heen die erbij komt kijken naast de hoogspanning voor de buizen, verschillende spanningen, rasters voor afbuiging, video versterking en noem maar op.

Ik vind het knap Mareijn als je het voor elkaar krijgt, succes:)

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Beeldbuis gezocht

door M. van Dijk @, Moergestel, 16-06-2024, 12:25 (13 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Dag Hans,

Ik heb me er al bij neergelegd dat het een erg lang project gaat worden, maar het heeft allemaal gelukkig geen haast. Het belangrijkste is het leerproces, het eindresultaat is mooi meegenomen :-D

Groeten,
Mareijn

Beeldbuis gezocht

door Laurens @, Zaandam, 16-06-2024, 11:06 (13 dagen geleden) @ M. van Dijk

bij Garage Sale, noordervaartdijk 10 krommenie, staat een radar monitor met een flink formaat beeldbuis (30 of 40cm rond), voor 35 euro. Ik schat jaren 80 of vroeg 90.

Geen idee van de specificaties van dat ding. Maar als je die in elkaar laat, kan je wellicht ergens je aanstuursignaaltjes injecteren in die buis. Ik zou 'm zéker niet slopen, maar wel kan je dus proberen om de afbuigversterkers te vinden en daar je signaal op in te koppelen op een veilige manier.

Beeldbuis gezocht

door M. van Dijk @, Moergestel, 16-06-2024, 12:36 (13 dagen geleden) @ Laurens

Dag Laurens,

Bedankt voor de tip! Dit is ongeveer wat ik zocht. Ik zal ze morgen opbellen om een paar foto’s op te vragen en het misschien apart te laten zetten als het kan :-D

Groeten,
Mareijn

Beeldbuis gezocht

door Hans van Kampen @, Voorhout, 16-06-2024, 12:52 (13 dagen geleden) @ M. van Dijk

Klopt, links in de stelling op foto, succes.

[image]

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Beeldbuis gevonden!

door M. van Dijk @, Moergestel, 17-06-2024, 21:40 (11 dagen geleden) @ M. van Dijk

Nogmaals bedankt, Laurens en Hans, voor de tip en bevestiging van het bestaan van het radar scherm. Ik heb vanmiddag de nodige reis gemaakt en het apparaat mee naar huis mogen nemen. Binnenkort maar eens flink onder handen nemen.

[image]

Dik tevreden :-)

Beeldbuis gevonden!

door Hans van Kampen @, Voorhout, 17-06-2024, 23:51 (11 dagen geleden) @ M. van Dijk
Gewijzigd door Hans van Kampen, 17-06-2024, 23:53

Gefeliciteerd Mareijn, ben benieuwd of je er leven uit krijgt, succes en veel plezier ermee en hoop dat je veel HP apparatuur kan ruimen. Ik ben ook ruimte aan het maken.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Beeldbuis gevonden!

door M. van Dijk @, Moergestel, 19-06-2024, 12:20 (10 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Dankjewel Hans. In de loop van de weken eens proberen schema's te tekenen wat er eigenlijk precies inzit. De raster generator is al in de ontwikkeling :-D. Één grote HP bak is inmiddels al meegenomen, er zijn gelukkig geïnteresseerden, hij heeft al een mooi plekje gekregen prominent in het midden van mijn werkruimte.

Ook jij succes met het uitdunnen van de collectie ;-)

Beeldbuis gevonden!

door pieter @, 18-06-2024, 19:26 (10 dagen geleden) @ M. van Dijk

Leuk ding! Vaak werden bij oudere radarschermen de afbuigspoelen draaiend opgesteld om de sweep op het scherm mogelijk te maken. Kun je eens een foto van het binnenwerk posten?

Beeldbuis gevonden!

door M. van Dijk @, Moergestel, 19-06-2024, 12:45 (10 dagen geleden) @ pieter
Gewijzigd door M. van Dijk, 19-06-2024, 12:59

Dag Pieter,

Ik heb inderdaad op het internet een heleboel radars gezien waar de afbuigspoelen met een motor rondom de hals de CRT worden gewenteld. Ik denk dat dit systeem één van laatste jaren (1977) is geweest waar de weergave nog analoog werd gedaan, maar al wel ver in het tijdperk was dat oplossingen meer in het elektrische dan het mechanische domein werden gezocht. De afbuigspoelen draaien bij deze unit niet meer rond:

[image]
[image]

Er zit verrassend weinig in. Links op het eerste plaatje zit het printje voor de afbuiging. Ik vermoed dat de twee blikpakketten als inductors worden gebruikt in een set gekoppelde laagfrequent oscillatoren die 90 graden van elkaar verschoven zijn. Door beide te moduleren met een zaagtand kun je het hele beeld inkleuren met een radiaal scanpatroon... Daarboven zitten een aantal torren waarvan ik vermoed dat ze gebruikt worden als afbuig versterkers waarvan de uitgang weer door een passief netwerk (snubbers??) de afbuigspoel in worden geleid.

Ik kwam ook deze joekel tegen:
[image]

onderin het plaatje zie je een conventionele TO-3 behuizing... ik heb nog nooit zo'n grote transistor gezien :-D

Mijn excuses voor de lage kwaliteit foto's, het licht in de ruimte is beroerd. Bij de eerste grote stap komt er een verslagje van mochten er geïnteresseerde zijn, dan zorg ik meteen ook voor betere belichting ;-)

Beeldbuis gevonden!

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 18-06-2024, 21:31 (10 dagen geleden) @ M. van Dijk

Mooi gevonden want ze beginnen zeldzaam te worden.

Ook flink grote buis.
Tijd dat ik grossierde in dergelijke radar buizen is met verhuizing bedrijf 5jr geleden allemaal
verdwenen.

Beeldbuis gevonden!

door M. van Dijk @, Moergestel, 19-06-2024, 12:56 (10 dagen geleden) @ Maurice

Dag Maurice,

Ze worden inderdaad bijna nooit aangeboden, in iedergeval op het internet. Ik hoop in ieder geval dat de gloeidraad van deze nog goed is... je weet maar nooit hoe ze er in het verleden mee omgegaan zijn.

Beeldbuis gevonden!

door soundman2 @, Wouw, 19-06-2024, 16:36 (9 dagen geleden) @ Maurice

Mooi gevonden want ze beginnen zeldzaam te worden.

Ook flink grote buis.
Tijd dat ik grossierde in dergelijke radar buizen is met verhuizing bedrijf 5jr geleden allemaal
verdwenen.

Hebben die buizen ook niet een nalichtscherm?

Beeldbuis gevonden!

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 19-06-2024, 23:26 (9 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door Maurice, 19-06-2024, 23:29

Zeker,
Zogenaamd lange nagloei Fosfor.
Dit natuurlijk ivm de enkele sweep lijn.
Rotatie snelheid is 24 toeren per minuut.
Sweep draait synchrone mee met de antenne.

Afbuigspoel draaide dan letterlijk mechanisch met een motor rond beeldbuishals.

Hier beeld van de 12ABP39A beeldbuis.
Zat in een Sperry MK3217 ca 1983
Heeft bij mij tot 2019 gedraaid in de werkplaats.

CRT Hoogspanning 12kV

[image]

powered by my little forum