PC1512dd + cm monitor (Computertechniek)

door ffeilers @, Breda, 15-06-2024, 17:13 (13 dagen geleden)

In het bezit gekomen van een amstrad pc1512dd met cm monitor.
Herkomst onbekend, ontzettend vies en binnenin heel erg roestig.
Dus waar het gestaan heeft ............?
Jammer van een kleine beschadiging aan de kast maar misschien met veel geduld wel op te lossen.
Het bijzondere van dit systeem (vind ik) is dat de voeding voor de pc in de monitor zit.
Iemand die zich bezig houdt met retro bright kan er zijn hart ophalen aan de gele kast en vooral de gele monitor (hier niet afgebeeld)
Dat ga ik voorlopig maar niet doen.

Mijn eerste gedachte is om power op de (colour) monitor te zetten (niet verbonden met de pc), ik weet alleen niet wat ik dan kan verwachten. Beeld, geen beeld ????? Of dat ik hem beter eerst maar kan openen en eens binnenin kijken. Wat ik wel heb is de service manual van de monitor.

Pas als ik weet of de monitor en zijn pws goed werken zou het aangesloten kunnen worden (pws) op het moederboard.
Wel eerst heel de kast demonteren, ik zie veel roest, en kijken hoe het moederboard er uit ziet.

Opmerkingen zijn welkom.
mvg
Frans

[image]
[image]
[image]

de foto s hierna zijn geleend van internet

[image]
[image]

PC1512dd + cm monitor

door Hans van Kampen @, Voorhout, 16-06-2024, 00:09 (13 dagen geleden) @ ffeilers

Wat mij betreft Frans kan je gewoon spanning zetten op de monitor zonder dat die met de computer is verbonden maar lijkt mij zinloos omdat hij geen beeld zal geven omdat er geen videosignaal wordt aangeboden. Is geen CRT tv die zonder antennesignaal een sneeuwbeeld geeft.

Visueel inspecteren vooraf kan geen kwaad hoe het e.e.a. er uit ziet. Geen lekke elco’s met prut er uit of bol staande elco’s. Ik zie nogal was corrosie op metalen deel en is niet te hopen dat de hoogspanningstrafo is aan getast maar zit veelal ruim in kunsthars gevat (kijk of er geen barsten in zitten)

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

PC1512dd + cm monitor

door ffeilers @, Breda, 16-06-2024, 09:45 (13 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Wat mij betreft Frans kan je gewoon spanning zetten op de monitor zonder dat die met de computer is verbonden maar lijkt mij zinloos omdat hij geen beeld zal geven omdat er geen videosignaal wordt aangeboden. Is geen CRT tv die zonder antennesignaal een sneeuwbeeld geeft.

Visueel inspecteren vooraf kan geen kwaad hoe het e.e.a. er uit ziet. Geen lekke elco’s met prut er uit of bol staande elco’s. Ik zie nogal was corrosie op metalen deel en is niet te hopen dat de hoogspanningstrafo is aan getast maar zit veelal ruim in kunsthars gevat (kijk of er geen barsten in zitten)

;-)
Hans

Hans , dank voor de aandacht. Ik maak hem wel open. Of er binnen in de monitor dan ook corrosie zit kan ik dan constateren. Op welke manier zou ik een video signaal kunnen toevoegen, anders dan vanuit de computer???
Ik denk dat het ook handig is om de power adapter die naar de pc gaat te controleren of er de juiste spanningen op staan.
Ik zal mij dan in de manual kijken of ik kan vinden wat op welke pin moet staan.
Zie afbeelding van de stekkers, ietsje corrosie :-)

mvg
Frans
VIDEO KABEL
[image]

POWER KABEL
[image]

PC1512dd + cm monitor

door Hans van Kampen @, Voorhout, 16-06-2024, 10:19 (13 dagen geleden) @ ffeilers

Die stekkers inderdaad een aandachtspuntje om te reinigen met bijv. een glasborsteltje al kan je lastig bij de zijkanten van de pinnen komen uiteraard. Ik wil ook wel eens een fijn schuurpapiertje dubbel vouwen en om een pinnetje schuiven zover het gaat en rondom ontdoen van aanslag.

Ja, welke pin het videosignaal van de computer voert moet in een schema worden uitgevogeld, zal zeker geen slechts een ader zijn zoals composiet video maar R G B en over meerdere aders.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

PC1512dd + cm monitor

door ffeilers @, Breda, 16-06-2024, 19:40 (12 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Die stekkers inderdaad een aandachtspuntje om te reinigen met bijv. een glasborsteltje al kan je lastig bij de zijkanten van de pinnen komen uiteraard. Ik wil ook wel eens een fijn schuurpapiertje dubbel vouwen en om een pinnetje schuiven zover het gaat en rondom ontdoen van aanslag.

Ja, welke pin het videosignaal van de computer voert moet in een schema worden uitgevogeld, zal zeker geen slechts een ader zijn zoals composiet video maar R G B en over meerdere aders.

;-)
Hans


Pincout van de dc aansluiting gevonden.

[image]
[image]

PC1512dd + cm monitor

door henk vdb @, Breda, 16-06-2024, 20:10 (12 dagen geleden) @ ffeilers
Gewijzigd door henk vdb, 16-06-2024, 20:12

En hier de DOWNLOADBARE Service Manual van de eerste versie.

PC1512dd + cm monitor

door ffeilers @, Breda, 16-06-2024, 20:17 (12 dagen geleden) @ henk vdb

En hier de DOWNLOADBARE Service Manual van de eerste versie.

:)

PC1512dd + cm monitor

door ffeilers @, Breda, 19-06-2024, 19:54 (9 dagen geleden) @ ffeilers

POWER KABEL
[image]

wie weet waar ik de contra plug/stekker kan bestellen of wellicht heeft iemand deze voor mij beschikbaar.

Het maakt het meten van de hopelijk goede spanningen een stuk makkelijker

mvg
Frans

PC1512dd + cm monitor

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 16-06-2024, 12:19 (13 dagen geleden) @ ffeilers

Moederbord ziet er nog prima uit, vergeleken met algehele toestand.
Zal jaren in een vochtig fietsenschuurtje gestaan hebben, denk ik.

Monitor zal zwart blijven of hooguit een blank raster als je de helderheid flink opdraait.

We zien wel belang stekkers en zaken bij elkaar te houden.
Had je de monitor niet gehad was hele klus geweest iets met de pc te kunnen doen.

Kijk ook goed in de monitor voor corrosie spoortjes rond hoogspanning gedeelte.
Water kan zout bevatten en bij opdrogen en geleidend spoor zijn.


Stekkers zal uitdaging worden, gewoon voor gaan zitten en pen voor pen zien te reinigen.
Dremeltje of aan klein schroevendraaiertje wat fijn schuurpapier draaien.

PC1512dd + cm monitor

door ffeilers @, Breda, 16-06-2024, 14:11 (12 dagen geleden) @ Maurice

Moederbord ziet er nog prima uit, vergeleken met algehele toestand.

oeps, die foto van het moederboard is niet van mijn pc, maar had ik gevonden op het net.
Ik moet de kast nog verder demonteren. Zou wat wezen als hij er zo schoon uit zou komen , maar .... dat verwacht ik niet

mvg

Frans

PC1512dd + cm monitor

door henk vdb @, Breda, 16-06-2024, 15:08 (12 dagen geleden) @ ffeilers
Gewijzigd door henk vdb, 16-06-2024, 15:12

Wellicht weet je het volgende al, zo niet is het belangrijk te weten:

*Er bestaan twee versies van het moederbord (de latere gebruikt o.a. andere RAM chips EN andere BIOS

*Het keyboard is custom Amstrad en kan niet door een ander XT of AT toetsenbord vervangen worden.

*De muis is custom Amstrad en aansluiten van een "gewone" seriele muis op de DEDICATED 9 polige D-connector kan je moederbord opblazen (waarschuwing staat ook in de technische documentatie, dat heb IK niet verzonnen. Gezien de aansluitingen gaat een seriele muis op deze connector zowieso niet werken.

Een seriele muis via 25 naar 9 pins adapter op de 25 pins seriele poort zou kunnen werken maar dan moet je ook een andere mousedriver gebruiken.

Verder interessant apparaat met vele eigenaardigheden.... :-)

PC1512dd + cm monitor

door ffeilers @, Breda, 16-06-2024, 15:51 (12 dagen geleden) @ henk vdb

Wellicht weet je het volgende al, zo niet is het belangrijk te weten:

*Er bestaan twee versies van het moederbord (de latere gebruikt o.a. andere RAM chips EN andere BIOS

*Het keyboard is custom Amstrad en kan niet door een ander XT of AT toetsenbord vervangen worden.

*De muis is custom Amstrad en aansluiten van een "gewone" seriele muis op de DEDICATED 9 polige D-connector kan je moederbord opblazen (waarschuwing staat ook in de technische documentatie, dat heb IK niet verzonnen. Gezien de aansluitingen gaat een seriele muis op deze connector zowieso niet werken.

Een seriele muis via 25 naar 9 pins adapter op de 25 pins seriele poort zou kunnen werken maar dan moet je ook een andere mousedriver gebruiken.

Verder interessant apparaat met vele eigenaardigheden.... :-)

Ik had inderdaad gelezen dat er twee versies van het moederboard zijn. Maar niet wat de verschillen zijn.
De waarschuwing vwb de muis is wel heel belangrijk, zeker omdat ik niet over de originele muis beschik en ook niet de consequenties wist mbt eventueel opblazen van het mb.

bedankt !!!

mvg
Frans

PC1512dd + cm monitor

door henk vdb @, Breda, 16-06-2024, 20:17 (12 dagen geleden) @ ffeilers

De aansluitingen van de muis lijken overeen te komen met een Amiga A500 meegeleverde muis maar ik heb geen bevestiging gevonden dat die ook daadwerkelijk werkt met een Amstrad PC1512dd. Misschien kan je er zelf nog verder naar zoeken.

PC1512dd + cm monitor

door ffeilers @, Breda, 16-06-2024, 20:47 (12 dagen geleden) @ henk vdb

De aansluitingen van de muis lijken overeen te komen met een Amiga A500 meegeleverde muis maar ik heb geen bevestiging gevonden dat die ook daadwerkelijk werkt met een Amstrad PC1512dd. Misschien kan je er zelf nog verder naar zoeken.

Dat ga ik nader onderzoeken ..... maar eerst maar eens kijken of er leven in de monitor en computer zit.
mvg
Frans

PC1512dd + cm monitor

door ffeilers @, Breda, 23-06-2024, 15:30 (5 dagen geleden) @ Maurice

Stekkers zal uitdaging worden, gewoon voor gaan zitten en pen voor pen zien te reinigen.
Dremeltje of aan klein schroevendraaiertje wat fijn schuurpapier draaien.

ik heb mijn best gedaan, meet helaas geen spanningen

[image]

PC1512dd + cm monitor

door ffeilers @, Breda, 23-06-2024, 13:44 (5 dagen geleden) @ ffeilers

Vandaag heb ik de monitor aangesloten op de netspanning en verder niet op de computer (de computer wordt gevoed vanuit de monitor).

Bij het uitschakelen krijg ik de volgende (gefilmde) afbeelding te zien:

[image]

de stekker die de voedingsspanning moet verzorgen voor de computer is:

[image]

ik meet helaas geen enkele spanning op de desbetreffende pinnen zoals het volgens mij op onderstaande afbeelding zou moeten zijn:

[image]


raad en advies gevraagd

mvg
Frans

PC1512dd + cm monitor

door ffeilers @, Breda, 23-06-2024, 15:26 (5 dagen geleden) @ ffeilers
Gewijzigd door ffeilers, 23-06-2024, 15:53

[image]

typeplaat van de monitor
schema is beschikbaar

PC1512dd + cm monitor

door henk vdb @, Breda, 23-06-2024, 21:56 (5 dagen geleden) @ ffeilers
Gewijzigd door henk vdb, 23-06-2024, 22:00

Op je tekening heb je 5 aansluitingen waar je 0V bij hebt staan. Echter zijn er maar vier echte GND aansluitingen, de vijfde is een zogeheten "connect protect" (volgens schema) aansluiting. Die aansluiting wordt pas met gnd verbonden als je de plug in de computer steekt. Om de power te laten werken moet je deze aansluiting met één van de 0V aansluitingen verbinden.

Om erachter te komen welke pin die ¨connect protect" pin is, kan je de 5 pinnen die je op je tekening hebt staan onderling met een ohmmeter nameten. Een ervan moet t.o.v. de vier anderen hoogohmiger zijn. En als je die pin dan met een van de vier echte gnd pinnen verbindt zou de power moeten werken (mits er geen problemen in zitten natuurlijk).

Zonder die verbinding kan de power NIET opstarten.

Het ZOU kunnen zijn dat de power wat belasting moet zien om te kunnen werken, maar je kan het zonder belasting proberen.

PC1512dd + cm monitor

door ffeilers @, Breda, 23-06-2024, 22:36 (5 dagen geleden) @ henk vdb

Op je tekening heb je 5 aansluitingen waar je 0V bij hebt staan. Echter zijn er maar vier echte GND aansluitingen, de vijfde is een zogeheten "connect protect" (volgens schema) aansluiting. Die aansluiting wordt pas met gnd verbonden als je de plug in de computer steekt. Om de power te laten werken moet je deze aansluiting met één van de 0V aansluitingen verbinden.

Om erachter te komen welke pin die ¨connect protect" pin is, kan je de 5 pinnen die je op je tekening hebt staan onderling met een ohmmeter nameten. Een ervan moet t.o.v. de vier anderen hoogohmiger zijn. En als je die pin dan met een van de vier echte gnd pinnen verbindt zou de power moeten werken (mits er geen problemen in zitten natuurlijk).

Zonder die verbinding kan de power NIET opstarten.

Het ZOU kunnen zijn dat de power wat belasting moet zien om te kunnen werken, maar je kan het zonder belasting proberen.

Dank voor deze uitleg. Ik ben op dit moment een tijdje afwezig maar zodra er een geschikt moment is ga ik er mee aan de slag ...... en ik heb weer hoop dat het misschien toch een werkende voeding zou zijn,

mvg
Frans

powered by my little forum