Vraag over "Selektiver pegelmesser SPM-2" (Algemeen)

door PE1PJA @, Omgeving Venlo, 18-06-2024, 10:03 (82 dagen geleden)

Beste forumleden, omdat ik wil experimenteren met de ontvangst van zeer lange golven (o.a. uitzendingen Grimeton) zou ik dit apparaat graag werkend hebben.

Selektiver pegelmesser SPM-2 van Wandel und Goltermann

[image]

[image]

De volgende vragen:

Heeft iemand mogelijk een schema? Van de Spm-3 is genoeg te vinden maar die is anders opgebouwd en heeft ook een uitgang wat deze helaas niet heeft.

Toestel werkt nu niet voeding werkt wel, draaispoelmeter is ook goed. Ik zag AF transistoren hopelijk niet van Philips ivm whiskers, maar ik vrees dat daar al een deel van het probleem zit.

Bij voorbaat dank voor eventuele reacties.

M.vr.gr. Jan Schatorie

--
jschator(apestaartje)home.nl

Vraag over "Selektiver pegelmesser SPM-2"

door loek @, Exloo (Drenthe), 18-06-2024, 17:47 (81 dagen geleden) @ PE1PJA

Hallo Jan,

Op de meetkamer van PTT/KPN hebben we deze apparaten in onderhoud gehad. In totaal waren er bij PTT ongeveer 30 in gebruik. Om te voorkomen dat de gebruikers (dit waren natuurlijk ook techneuten) er zelf in gingen rommelen, werd alle service documentatie op een paar na vernietigd. Die paar stuks werden door ons gebruikt voor de service. De gebruikers kregen een in Nederlandse handleiding. Zelf heb ik er ook een paar geschreven die je nog wel eens tegen komt op radiobeurzen.

Het vinden van een schema is door de reden die ik net genoemd heb dus zeer lastig.
Het verschil tussen de SPM2 en SPM3 is grofweg dat er uitgangen op de SPM3 zitten waarmee de zender PS3 aangestuurd kon worden. Je hoeft dan dus maar aan één frequentie knop te draaien.

Dat er wel meer documentatie te vinden is van de SPM3/PS3 komt mede doordat in latere perioden waar deze meetapparaten op de markt kwamen ook andere bedrijven gebruik gingen maken van transmissie apparatuur. En daar was het beleid anders.

Verder is de opbouw van de SPM2 niet zo heel erg ingewikkeld dus ik denk dat je zonder een schema er ook wel uitkomt. Maar een schema er bij is natuurlijk altijd makkelijk.

Met vriendelijke groet,

Loek

Vraag over "Selektiver pegelmesser SPM-2"

door PE1PJA @, Omgeving Venlo, 18-06-2024, 23:05 (81 dagen geleden) @ loek

Dank voor de informatie Loek, ook interessant om te weten. Ik ga er in spitten is waarschijnlijk ook wel uit te komen maar een schema was natuurlijk handig geweest.

M.vr.gr. Jan Schatorie.

--
jschator(apestaartje)home.nl

Vraag over "Selektiver pegelmesser SPM-2

door L.v.H. @, Ablasserdam, 18-06-2024, 21:49 (81 dagen geleden) @ PE1PJA

Dag Jan ,

Ik heb de bedieningshandleiding inclusief de beschrijving van de SPM3 voor je (In het Duits)
In het blokschema staan alle blokken waaruit het apparaat is opgebouwd. Met de in/uitgangs niveaus in dB
Tevens heeft elk blok een nr wat overeenkomt met het betreffende schema incl.printplaat .
Ook het “prüfplan” ,stappenplan om het apparaat van begin tot eind af te regelen zit erbij.

Zoals Loek al schreef lijkt de SPM2 veel op de SPM3 dus zul je er vast wel uitkomen.

Er willen wel eens transistoren defect zijn door bv. sluiting.
Wat ik bij deze W&G meetapparatuur ben tegengekomen is oxidatie op de doorvoer van de aansluitdraden aan de onderzijde van de behuizing waardoor deze is onderbroken, maar dat valt bijna niet op.
Ik kon ze alle gevallen vervangen door eenzelfde of vervanger uit die tijd 1960/70.

Stuur maar een pm voor de service doc.

Mvg.
Leo

Vraag over "Selektiver pegelmesser SPM-2

door PE1PJA @, Omgeving Venlo, 18-06-2024, 23:24 (81 dagen geleden) @ L.v.H.

Hallo Leo,

dank voor de informatie en aanbod. Van de SPM 3 heb ik de documentatie. Het principe is vergelijkbaar, maar is toch anders gebouwd. De SPM2 is b.v. met germanium transistors uitgevoerd en de SPM3 is al met silicium transistors. Ook "mechanisch" ziet het er van binnen heel anders uit.

Ik start met statische metingen aan de transistors etc.
Niet echt professioneel maar je moet ergens beginnen.

Ik laat de vorderingen nog weten op het forum

M.vr.gr. Jan Schatorie

--
jschator(apestaartje)home.nl

powered by my little forum