BC 252 B transistor (Algemeen)

door ruudam @, Utrecht, 23-06-2024, 22:06 (7 dagen geleden)

Weet iemand hoe ik aan een BC 252 B kan komen.
Kost 26 ct maar 7 Euro verzendkosten.

Electronica winkels zijn er niet meer.

Misschien kan iemand m per brief, opsturen, liefst 2 stuks ivm Darlington schakeling (in voeding ITT Touring Europa 104).

Vervangers zijn 2N5813, BC251, BC251B, BC307, BC307B, BC308, BC308B, BC309, BC309B, BC327, BC328, BC415, BC415B, BC416, BC416B, BC557, BC558, BC559 or BC560.
Sommigen hiervan kosten maar 4 ct, maar die verzendkosten blijven....

BC 252 B transistor

door soundman2 @, Wouw, 23-06-2024, 22:19 (7 dagen geleden) @ ruudam

BC557 heb ik wel voor je. De aansluitdraden zijn wel gekinkt voor printmontage.
Stuur maar een PM

BC 252 B transistor

door Doeve @, Borgercompagnie, 23-06-2024, 22:25 (7 dagen geleden) @ ruudam

Weleens gehoord van okaphone in Groningen?
Henk

--
HJD

BC 252 B transistor

door henk vdb @, Breda, 23-06-2024, 22:39 (7 dagen geleden) @ Doeve
Gewijzigd door henk vdb, 23-06-2024, 22:40

Jawel, transistor BC557 is daar 25 cent en verzending 6,90 euro dus schiet TS weinig mee op...

BC 252 B transistor

door Piet van der Pol @, 24-06-2024, 10:07 (7 dagen geleden) @ henk vdb
Gewijzigd door Piet van der Pol, 24-06-2024, 10:22

Welnee. Okaphone stopt zo'n transistor in een envelop met 1 postzegel erop. Eigen ervaring. Ze kijken altijd naar de goedkoopste verzendwijze.
En voor Ruud heb ik nog wel een aantal BC557B/C transistors. Gratis (ook de verzending).

Piet

BC 252 B transistor

door Doeve @, Borgercompagnie, 25-06-2024, 21:48 (5 dagen geleden) @ henk vdb

Heb je iets tegen Okaphone?

--
HJD

BC 252 B transistor

door henk vdb @, Breda, 25-06-2024, 22:52 (5 dagen geleden) @ Doeve
Gewijzigd door henk vdb, 25-06-2024, 23:29

Heb je iets tegen Okaphone?

In het geheel niet. Ik vind het normaal dat een bedrijf handelingskosten in rekening brengt en het is mooi als de mogelijkheid er is voor een kleine besteliing dat een bedrijf dat dan via briefpost doet indien mogelijk.
Waar ik wel moeite mee heb is het steeds weer terugkerende gezeur dat men een paar euro moet betalen voor handeling en verzending van zaken, zeker als het gaat om zeer gangbare onderdelen als een BC557. Bestel er een aantal meer dan of bestel wat andere zaken mee.
Ik heb even uitgeprobeerd bij genoemd bedrijf en het lukte mij alleen voor een standaard pakketpost verzending te kiezen.
Gun de verzenddienst en het bedrijf waar je bestelt dat ze uit de kosten komen en een kleine winst maken. Het is niet voor niets dat er zoveel bedrijven mee ophouden.

Een andere mogelijkheid is onderdelen op een beurs o.i.d. te kopen of iemand die bij je in de buurt woont te vragen.

Nog een mogelijkheid is om wat sloopprinten te bewaren voor onderdelen.

Zo moeilijk hoeft het allemaal niet te zijn, tenzij het echt kritische onderdelen die moeilijk te vinden zijn betreft, maar dat is hier niet aan de orde. :-)

Eigenlijk wilde ik dit allemaal niet zeggen, maar je vraagt er zelf naar....dus.

BC 252 B transistor

door Julius ⌂ @, Dronten, 24-06-2024, 09:23 (7 dagen geleden) @ Doeve

Ruud had het over de verzendkosten.

BC 252 B transistor

door Ben Koehorst @, Maartensdijk, 23-06-2024, 22:42 (7 dagen geleden) @ ruudam

Ik heb nog een ruime voorraad BC557 en BC558B in huis. Gratis, tegen verzendkosten.

--
M.v.g
Ben

BC 252 B transistor

door MarcelvdG @, 24-06-2024, 08:01 (7 dagen geleden) @ ruudam

Display Elektronica in Haarlem en Radio Twenthe in Den Haag zijn nog echte elektronicaonderdelenwinkels, maar daarheen reizen vanuit Utrecht zal wel duurder zijn dan de verzendkosten.

BC 252 B transistor

door ruudam @, Utrecht, 24-06-2024, 20:59 (6 dagen geleden) @ MarcelvdG

Helaas zijn ook de benzine prijzen uit de hand gelopen.

BC 252 B transistor

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 24-06-2024, 22:18 (6 dagen geleden) @ ruudam

Tja, ben net terug uit Frankrijk en daar is de E10 1,78 buiten de snelweg.
Denk er zelfs over om boodschappen, rookwaren en benzine over de grens op te halen.
België of Duitsland zou dan ook voor onderdelen een oplossing kunnen zijn.
Groet, Ben

BC 252 B transistor

door gbr @, 24-06-2024, 14:48 (7 dagen geleden) @ ruudam

Ruud,

HaJe in Berg&Terblijt verkoopt de BC252B tegen een prijs van 50cent p/stuk.

Via de website bestellen.

Verzendkosten in orde van 2,95.

Ik heb al heel veel spullen gekocht bij HaJe.

BC 252 B transistor

door ruudam @, Utrecht, 24-06-2024, 21:16 (6 dagen geleden) @ ruudam

Hartelijk dank voor de vele genereuze aanbiedingen.
Ik bedenk me net dat PostNL bij de mechanische verwerking van post deze wel eens platwalst, zo is een sleutel in envelop er wel eens helemaal uitgeperst.
Een bubbeltjes envelop biedt uitkomst, maar die heeft niet iedereen.

Ben Koehorst is in de buurt, (Maartensdijk, Utrecht Noord), wellicht kan ik ophalen. Heb PM gestuurd.

Het is ook een beetje principiele zaak, te gek voor woorden dat je voor een item van 25 ct 7 Euro verzendkosten moet betalen.

BC 252 B transistor

door gbr @, 24-06-2024, 21:31 (6 dagen geleden) @ ruudam
Gewijzigd door gbr, 24-06-2024, 21:41

Ter informatie: HaJe verzendt standaard onderdelen in een bubbeltjes-envelop.

BC 252 B transistor

door kris ⌂ @, Gent, België, 25-06-2024, 00:40 (6 dagen geleden) @ ruudam

Het is ook een beetje principiele zaak, te gek voor woorden dat je voor een item van 25 ct 7 Euro verzendkosten moet betalen.


dat is verkeerd geredeneerd. Ook al was het onderdeel nul euro de verzendkosten blijven 7 euro, dus het ligt niet aan die 25 cent, en blijbaar kan je het zelf niet goedkoper, want benzine is te duur..tja

het beetje boekhouder in mij zegt : bestel dan wat meer onderdelen, dan gaat de verzendkost per onderdeel naar beneden. (en nogal vaak gaat vanaf een bepaald bedrag het verzenden gratis)
Het is ook beter voor het milieu. Een pakje laten versturen voor één tor kost evenveel moeite, tijd en energie dan er meteen tien te bestellen, overigens, hetgeen ook verstandiger zou zijn, stel dat die tor sneuvelt omdat er nog wat fout zat..

begint gans dat gezeur hier weer opnieuw :-)

tip:

vertel liever eens wat over de radio en de reparatie .

BC 252 B transistor

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 25-06-2024, 11:57 (6 dagen geleden) @ kris
Gewijzigd door Maarten Bakker, 25-06-2024, 12:00

Het is ook net wat voor keuzes de winkelier en de koper maken.

Als je vroeger 1 weerstandje ging halen in een fysieke winkel was dat voor jezelf en de winkelier ook relatief duur. Maar jij kon na een half uur fietsen weer verder met je project en hoefde zelf geen voorraad te houden, en de winkelier had ook klanten die de kleine bestelling ruimschoots goedmaakten.

Overigens gaat het hier om een transistor die Elektuur ooit "TUN" noemde, in het Amerikaans heet het een jellybean transistor. Eentje die erg handig is om als hobbyist op voorraad te houden, hier kun je volstaan met de BC547 (waar de BC252 de ITT-Intermetall variant van was). En heb je hem niet of zijn ze net op, loont het voor de meeste hobbyisten wel om er gelijk 10 of misschien zelfs 100 te bestellen. Dan vallen de totale kosten ook weer mee.

En dan qua keuzes van de winkelier. Een zaak als EOO en nog wat anderen die genoemde worden, bieden de mogelijkheid om in een bubbeltjesenveloppe zonder track en trace te versturen voor zeg 2,95. Ik vind het voor mij en voor de klant prettiger om met track en trace te werken en reken voor kleinere pakjes 4,95. Als het voor dat geld in een brievenbuspakje (of eventueel bubbeltjesenveloppe) past dan betaalt de klant daarmee ook mijn doosje. Als het in een groter pakje moet dan leg ik iets bij op het verzenden. Een andere winkel zal er misschien voor kiezen om het standaard verzendtarief te stellen op de maximale verzendkosten plus de prijs van het doosje en komt dan op 7,95 uit. Groothandels en distributeurs slaan vaak nog wat meer kosten om, zodat verzendkosten van 10 a 20 euro ook best voor kunnen komen.

Onder de streep is het natuurlijk een sport om als je inkoopt en niet veel voorraad wilt houden, je kleine bestellingen te optimaliseren. Je kunt dan zeggen "de verzendkosten zijn hoog in verhouding tot de aanschafprijs" maar ik zeg liever "het totaalbedrag is relatief hoog". Daar zit een subtiel verschil in.

BC 252 B transistor correctie

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 25-06-2024, 15:20 (6 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Ik schreef BC547 (TUN), maar de BC252B is een PNP transistor (TUP). Equivalent is de BC558 dus alles van BC556B of C t/m BC560B of C zijn gechikte vervangers.

BC 252 B transistor correctie

door Armand @, België, 25-06-2024, 18:17 (5 dagen geleden) @ Maarten Bakker

TUN TUP DUG DUS ... waar is de tijd?
Denk eind jaren 60 en jaren 70.Herinner me nog een halfgeleidergids met merendeels TUN TUP DUG en DUS schakelingen.

Groeten, Armand

BC 252 B transistor correctie

door francois129 @, Aartselaar - België, 25-06-2024, 18:31 (5 dagen geleden) @ Armand

Daar kreeg ik de wiebelt van. Al die afkortingen pfff.

François

BC 252 B transistor

door Piet van der Pol @, 25-06-2024, 09:18 (6 dagen geleden) @ ruudam

Ik heb je gratis transistors aangeboden, en ook nog gratis verzenden. Maar ja, als je bang bent dat je transistor in het postcentrum platgewalst wordt, dan is het beter om zelf maar de weg op te gaan. Maar of dat meer zekerheid geeft en veiliger is....

Piet

BC 252 B transistor

door soundman2 @, Wouw, 25-06-2024, 20:35 (5 dagen geleden) @ Piet van der Pol

Tja, een uitsparing in een stevig stukje karton maken, waarin de transistors passen en laat KPN maar "persen".
Een verminkte sleutel in een brief is wel heel extreem.

BC 252 B transistor

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 25-06-2024, 21:02 (5 dagen geleden) @ soundman2

Dat is een prima manier van verzenden. Heb zelf ook wel dingen in karton gedaan.

In het verhaal wordt de sleutel niet verminkt, maar uit de enveloppe gewalst. De enveloppe scheurt open op de naad en de sleutel valt ergens in een opvangbak of op de vloer.

BC 252 B transistor

door ruudam @, Utrecht, 25-06-2024, 23:19 (5 dagen geleden) @ soundman2

De sleutel was er uitgescheurd, en volgens de PostNL medewerker lag het aan de behandeling in post sorteercentra.

BC 252 B transistor

door ruudam @, Utrecht, 25-06-2024, 23:17 (5 dagen geleden) @ Piet van der Pol

Nogmaals dank voor je genereuze aanbod, maar ik kan ze nu dichtbij ophalen.

BC 252 B transistor

door henk vdb @, Breda, 25-06-2024, 23:06 (5 dagen geleden) @ ruudam
Gewijzigd door henk vdb, 25-06-2024, 23:07

Het is ook een beetje principiele zaak, te gek voor woorden dat je voor een item van 25 ct 7 Euro verzendkosten moet betalen.


Raar principe. Een bedrijf is geen instelling met vrijwilligers die alles inclusief verzenden voor niets doet. En een verzenddiens zal het worst wezen WAT ze verzenden. Zijn zaken die los van elkaar staan en dat is nu eenmaal de praktijk.
Platforms als ali e.d. worden gesubsidieerd en zijn oneerlijke concurentie voor bedrijven die in ons eigen land zitten. Niet met elkaar te vergelijken.

BC 252 B transistor

door ruudam @, Utrecht, 25-06-2024, 23:30 (5 dagen geleden) @ henk vdb

Het is als of je voor het voor 1 sinas appel 7 Euro verzendkosten moet betalen. En dan weer voor een paar sokken bij de Zeeman weer 7 Euro.
Je haalt die dingen op samen met de andere boodschappen, en dat deed je ook vroeger voor een transistor of een paar weerstandjes. Het punt is dat er gewoon geen fysieke electronica winkels meer zijn vanwege allerlei economische ontwikkelingen. Maar voor mij erg onpraktisch.
Ik bestel niet zo vaak iets, dus als ik het doe ben ik veel verzendkosten kwijt.

De tor zag ik ergens voor 3 cent staan, zelfs bij bestelling van 100 moet ik 7 Euro betalen voor 3 Euro aan goederen waar ik dan veel te veel van heb.

Daarnaast zijn ook de benzine kosten idioot uit de hand gelopen, er zit meer dan 50% belasting op. Dat kan niet normaal gevonden worden.

Ik wist niet dat een vraag naar een torretje zo veel stof zou doen opwaaien, het is ook aardig off topic geworden.

Maar nogmaals dank voor de vele mooie aanbiedingen.

BC 252 B transistor

door henk vdb @, Breda, 26-06-2024, 00:18 (5 dagen geleden) @ ruudam
Gewijzigd door henk vdb, 26-06-2024, 00:22

het is ook aardig off topic geworden.

Niet mee eens. Jouw probleem is niet de transistor maar de handeling- en verzendkosten.

En dat de belasting op brandstof hier zo hoog is is nu eenmaal een feit waar jij en wij niet veel of niets aan kunnen veranderen. En daar hebben de verzendbedrijven OOK mee te maken.

BC 252 B transistor

door RenéDaemen @, Zaanstreek, 25-06-2024, 10:48 (6 dagen geleden) @ ruudam

Ruud
Je vergeet dat er handelingen verricht moeten worden
Langs de lade kast gaan
Transistor zoeken
Bij passende verpakking
Sticker printen kost inkt electra
Dan wegbrengen brandstof als de post punt niet om de hoek ligt of ophalen pakket
Vergeet niet dat verpakken ook tijdkost aparte handeling in de tijd had de persoon een grotere bestelling kunnen doen
Beter is meer artikelen te bestellen dan valt de verzendkosten in het niet.
Je beter kunnen melden wie kan mij helpen aan de bc252 tor.
Als je logisch beredeneert kom je wel aan de prijs die diesel bus moet ook getankt worden
Dan nog twee keer bezorgen als iemand niet thuis is ga maar door.
Bestel andere torren er bij condensators en elko en je bent een tijdje klaar doe ik ook
Grt René

BC 252 B transistor

door ruudam @, Utrecht, 25-06-2024, 23:41 (5 dagen geleden) @ RenéDaemen

Zomaar extra toren en condensatoren bestellen? Dat is als extra aardappelen en gehakt moeten bestellen om de bezorgkosten te dekken.
Vreemde wereld.
Ik ben tegen die on line handel met allemaal bezorgers die in diesel busjes rondrijden. Ik haal mn boodschappen zelf, en vroeger de spaarzame electronica onderdelen gelijk met de boodschappen. Dan kost het niets.

BC 252 B transistor

door henk vdb @, Breda, 26-06-2024, 00:30 (5 dagen geleden) @ ruudam
Gewijzigd door henk vdb, 26-06-2024, 00:35

Tijden zijn veranderd. Standaardonderdelen zijn heel goedkoop geworden (weet je nog wat eenvoudige LEDs in het begin kostten?) en vervoer is (heel?) duur geworden.
Het een is NU beter, het ander was VROEGER beter. Onafhankelijk wat je daar van vindt zijn dat gewoon de feiten.

Als je mijn buurman was zou ik je gratis een handje transistoren brengen! :-)

BC 252 B transistor

door kris ⌂ @, Gent, België, 26-06-2024, 08:42 (5 dagen geleden) @ henk vdb

heel lang geleden vertelde een verkoper van Radiohome me dat de allereerste transistor die voor winkelverkoop beschikbaar werd (OC71) voor 800 BF (€20) over de toonbank ging, eind 56.

BC 252 B transistor

door kris ⌂ @, Gent, België, 26-06-2024, 08:46 (5 dagen geleden) @ ruudam

Zomaar extra toren en condensatoren bestellen? Dat is als extra aardappelen en gehakt moeten bestellen om de bezorgkosten te dekken.
Vreemde wereld.

BOL.com en AH overspoelen nochtans de markt met volumekortingen.., zo vreemd is het niet.(gelukkig zijn de plofkippen eruit)

overigens gaat de vergelijking met aardappelen en gehakt niet helemaal op.. transistoren hebben gelukkig geen houdbaarheidsdatum van enkele dagen.. :-)


maar hoe zit het met de radio?

BC 252 B transistor

door Armand @, België, 26-06-2024, 09:21 (5 dagen geleden) @ kris


maar hoe zit het met de radio?

Vermoedelijk een ITT Touring 104A.
Ik reageerde toen.Daarom weet ik het nog.
https://www.transistorforum.nl/forum/index.php?id=40608

Groeten, Armand

BC 252 B transistor

door Andries van Dekken. @, Surhuizum., 26-06-2024, 11:23 (5 dagen geleden) @ Armand

De gevraagde transistor staat ondertussen wel op hoge spanning.
Nu is het afwachten of ie heel blijft.
An3s

--
Keapje 'n Erres, kinne jo werres.

BC 252 B transistor

door ruudam @, Utrecht, 27-06-2024, 01:51 (4 dagen geleden) @ Armand

In andere sites , buitenland, kom ik ook vaak defecte 252's tegen. Standaardfout dus.

BC 252 B transistor

door Armand @, België, 27-06-2024, 06:36 (4 dagen geleden) @ ruudam

In andere sites , buitenland, kom ik ook vaak defecte 252's tegen. Standaardfout dus.

Ja, had het ook gelezen.Het lijkt dezelfde fout te zijn.
Opmerkelijk zijn de dikke pootjes van de originele BC252B's.
https://www.vintage-radio.net/forum/showthread.php?t=146540

Groeten, Armand

BC 252 B transistor

door ruudam @, Utrecht, 27-06-2024, 01:44 (4 dagen geleden) @ kris

Als je kleine hoeveelheden koopt zijn de hamster aanbiedingen van AH niet van toepassing. Alleenstaanden discriminatie. Geef ipv 2 voor de prijs van 1 gewoon 50% korting.

BC 252 B transistor

door ruudam @, Utrecht, 27-06-2024, 01:49 (4 dagen geleden) @ kris

In de radio meet ik 1 defecte BC252 B.
Er is geen spanning aanwezig op het tuner deel. Hier 2 geschieden schakelingen voor FM en AM
De eindversterker staat op de 16 V uit de brug en elko's, maar voor het HF/MF gedeelte is de 7 V nodig en die is er niet.

BC 252 B transistor

door Andries van Dekken. @, Surhuizum., 27-06-2024, 12:11 (4 dagen geleden) @ ruudam

Omdat hier maar minimaal en constante stroomafname gebruikt wordt,kun je als vervanging
misschien ook wel een spanningsdeler met weerstanden toepassen.
Misschien ook een oplossing als je deze in voorraad hebt.
An3s

--
Keapje 'n Erres, kinne jo werres.

BC 252 B transistor

door ruudam @, Utrecht, 28-06-2024, 01:56 (3 dagen geleden) @ Andries van Dekken.

Werkt misschien voor AM, bij FM wordt de 7 V gestabiliseerd ook als afstemspanning gebruikt, dus vrees ik drift bij elke netspanningsverandering.

BC 252 B transistor

door Andries van Dekken. @, Surhuizum., 28-06-2024, 11:23 (3 dagen geleden) @ ruudam

Heb het elektrische schema van deze radio niet.
De afstemspanning moet wel constant zijn,anders
gaan ook bij hoger volume de zenders fietsen.
Het zal vast wel weer inorde komen. ;-)
And

--
Keapje 'n Erres, kinne jo werres.

powered by my little forum