Vraag over gebruik meter. (Gezocht)

door Hans van Kampen @, Voorhout, 26-06-2024, 11:45 (74 dagen geleden)

Hallo forumlezers,

Ik heb enkele meters over genomen van SIEMENS&HALSKE en het zijn werkelijk pracht instrumenten.

Een Volt
Een Ampere en een
AVAmpere/Volt meter

Op de Volt meter na werken ze. Het gaat om onderstaande meter, hoe die te gebruiken?? De linker aansluiting de min aan gesloten en de rechter aansluiting boven de plus en bij enkele tientallen volts totaal geen uitslag, hoe ik de steekpluggen ook in steek bovenin.

Dank alvast.

;-)
Hans

[image]

--
Hans van Kampen

Vraag over gebruik meter.

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 26-06-2024, 12:45 (74 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Zie ik ju ook 2 schakelaars?
Kan niet Ien

Vraag over gebruik meter.

door Bapaktua ⌂ @, Haarlem, 26-06-2024, 13:03 (74 dagen geleden) @ Maurice
Gewijzigd door Bapaktua, 26-06-2024, 13:22

Ik heb dit type meter vroeger wel gebruikt.
Het zijn geen schakelaars maar z.g. "stoppen". :-D
Die kan je steken in de "gedeelde" stekker bussen.
D.m.v. een z.g. "kortsluit-stop" kies je de meetmethode.

De linker aansluiting de min aan gesloten en de rechter aansluiting boven de plus en bij enkele tientallen volts totaal geen uitslag, hoe ik de steekpluggen ook in steek bovenin.

En wanneer je er een wisselpanning op aansluit?
Van b.v. 50 Hz?
Dit zou in principe niets uit kunnen maken.
Dit type meetsystemen zijn te gebruiken voor zowel gelijk_ als wisselspanning
ruud
[image]
[image]

Vraag over gebruik meter.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 26-06-2024, 13:37 (74 dagen geleden) @ Maurice
Gewijzigd door Hans van Kampen, 26-06-2024, 13:38

Het zijn inderdaad van die stoppen zoals Ruud aan geeft, geen knoppen.

;-)
Hans

[image]

--
Hans van Kampen

Vraag over gebruik meter.

door kris ⌂ @, Gent, België, 26-06-2024, 14:19 (73 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Gewijzigd door kris, 26-06-2024, 14:32

voor het 150V bereik moeten beide pennen in een 150V gat zitten.

dit is een weekijzerinstrument, die zijn moeilijk stuk te krijgen, maar uiteraard kunnnen studenten dat in enkele seconden :-)

Vraag over gebruik meter.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 26-06-2024, 16:32 (73 dagen geleden) @ kris

Inderdaad, Ik heb van alles geprobeerd en ga er vanuit dat deze meter naar de haaien is. Ik heb op de meetspoel gemeten ook geen door verbinding dus het spoeltje van de naald is onderbroken (opgeblazen) helaas pindakaas.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Vraag over gebruik meter.

door soundman2 @, Wouw, 26-06-2024, 16:59 (73 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Heeft een weekijzer instrument een vaste spoel? Dan is het wellicht nog wel te repareren.

Vraag over gebruik meter.

door kris ⌂ @, Gent, België, 26-06-2024, 17:04 (73 dagen geleden) @ soundman2

Heeft een weekijzer instrument een vaste spoel? Dan is het wellicht nog wel te repareren.

Jawel, maar dat gaat niet altijd eenvoudig. Als ik het goed lees was dit een 0,2% klasse toestel (nauwkeurigheid) .dat zijn complexere dingen dan het A-metertje op oude acculaders :-) (daar kon je het spoeltje zo afhalen)

Vraag over gebruik meter.

door soundman2 @, Wouw, 26-06-2024, 17:31 (73 dagen geleden) @ kris

Ik schreef dan ook "wellicht"
Inderdaad is de wikkeling in zo'n acculadertej soms maar één of twee windingen heel dik koperdraad.

Vraag over gebruik meter.

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 26-06-2024, 23:11 (73 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Hans,

Zou toch eens wat dieper kijken.
Gezien de perfecte staat en de laatste keuring, lijkt me een zeer weinig gebruikt toestel.

Zeker niet op een schoollab gebruikt, dan zien ze er tikkie beroerder uit.

Vraag over gebruik meter.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 27-06-2024, 11:59 (73 dagen geleden) @ Maurice
Gewijzigd door Hans van Kampen, 27-06-2024, 12:00

Nou inderdaad Maurice, lijkt mij ook stug dat ie opgeblazen is en zal niet op een school gebruikt zijn. Ik heb op een andere meter die ik erbij heb van de 4 stuks een plaatje zitten waarop staat A.d HOOP NV LAB 4

Ik ga verder kijken maar dat ik niets Ohms meet over de meetspoel van de naald schept wat onrust. Je zou door de meetstroom van je universeelmeter de naald ook moeten zien gaan maar die blijft zo dood als een pier.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Vraag over gebruik meter.

door kris ⌂ @, Gent, België, 27-06-2024, 14:04 (72 dagen geleden) @ Hans van Kampen

naar ik begrijp heb je het toestel opengemaakt om op de spoel te meten? Als dat zo is, mogen we een foto van de binnenkant?

Als de spoel zelf al 30kOhm was, dan is dat in zeer fijne draad, en na jaren kan dat fout gaan, ook zonder studenten in de buurt:-)

Vraag over gebruik meter.

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 27-06-2024, 19:52 (72 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Zit er geen lak op de solderingen?

Even goed in tin prikken.
Ben er zo ook wel eens in gestonken.

Als meter wel nog in balans is , zitten de veertjes nog vast.
Je moet toch wel je best doen om zo'n instrument echt stuk te krijgen.

Vraag over gebruik meter.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 27-06-2024, 20:22 (72 dagen geleden) @ Maurice

Maurice,

Ik heb 3 onderbroken voorschakel weerstanden zoals één op de foto te zien is.

0.05mm. apenhaar gemeten met digitale Mitutoyo schuifmaat gewikkeld op een glasplaatje, ik dacht eerst ook dat de lak die er op zit gebladderd was maar is echt het draad wat naar de vaantjes is, hoe ze het voor elkaar krijgen weet ik niet maar deze defecte meter gaat zo de plank op na in elkaar zetten.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Na meting het volgende....

door Hans van Kampen @, Voorhout, 27-06-2024, 17:16 (72 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Gewijzigd door Hans van Kampen, 27-06-2024, 17:21

en Kris vroeg al een foto van de binnenkant en ik heb hem gedemonteerd zodat ik bij de meterspoel kan komen. Na het dekseltje ook afgenomen te hebben zie je waar de 2 draden paren heen gaan en ik heb het meet resultaat erbij staan.

Er lijkt niets onderbroken te zijn maar de enige beweging in de naald komt door het minste zuchtje luchbeweging maar niet door de meetstroom van mijn universeel meter. Er lijkt geen permanente magneet in te zitten maar een electromagneet die dan op de een of andere manier geen stroom krijgt dan. Bij deze geen verdachting wijzer element.

;-)
Hans

[image]

[image]

--
Hans van Kampen

Na meting het volgende....

door kris ⌂ @, Gent, België, 27-06-2024, 18:13 (72 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Gewijzigd door kris, 27-06-2024, 18:14

mooie duidelijke foto's, bedankt.
er zit geen magneet in, noch een electromagneet, want het is een "weekijzer" instrument. en die heeft dat niet nodig. Uiteraard is het meetsysteem niet gevoelig genoeg om met de Ohmsstand-stroom van je multimeter meter in beweging te komen. zet er eens 1V over, met een voeding.(op één van de spoelen)
Als dat goed gaat moeten het onderbroken weerstanden zijn in het delercircuit.

Na meting het volgende....

door henkk56 @, 27-06-2024, 18:19 (72 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Gewijzigd door henkk56, 27-06-2024, 18:53

150 volt 2 takken van 5 kiloohm parallel
300 volt dezelfde 2 takken in serie vandaar 30 in plaats van 60 milliampere
bij 600 volt nog een weerstand van 10 k in serie,ook 30 milliampere
Leuk puzzeltje:-)
Overigens bedenk ik me dat de meetschakeling bij 150 en 300 volt 9 watt en
bij 600 volt 18 watt opsoupeert,dus alleen voor kortstondige metingen.
Dus misschien toch een scholier die m lange tijd aan de spanning heeft gehangen?
Die had dan deze keer een langere tijd nodig om de meter te mollen.:-D

Henk

Voorschakel weerstand onderbroken.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 27-06-2024, 18:41 (72 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Gewijzigd door Hans van Kampen, 27-06-2024, 19:37

Duidelijk. Koperdraad van 0.05mm.

[EDIT] 2 Andere weerstanden ook onderbroken.

Ieder dank voor het meedenken.

;-)
Hans

[image]

--
Hans van Kampen

Voorschakel weerstand onderbroken.

door soundman2 @, Wouw, 27-06-2024, 20:20 (72 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Duidelijk. Koperdraad van 0.05mm.

[EDIT] 2 Andere weerstanden ook onderbroken.

Ieder dank voor het meedenken.

;-)
Hans

[image]


Of is het constantaandraad?

Voorschakel weerstand onderbroken.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 27-06-2024, 20:23 (72 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door Hans van Kampen, 27-06-2024, 20:59

Zou zomaar kunnen Henk.

Ik moest even zoeken wat dit is want nieuw voor mij.

WIKI

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Voorschakel weerstand onderbroken.

door soundman2 @, Wouw, 27-06-2024, 21:54 (72 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Als je achter de oorsppronkelijke waardes kunt komen, dan laat je de onderbroken weerstanden zitten en monteert er een vervanging in met 1% weerstanden. Dan heb je in elk geval een werkend exemplaar. Overwikkelen zou best wel eens een sinecure kunnen zijn:-|

Voorschakel weerstand onderbroken.

door kris ⌂ @, Gent, België, 27-06-2024, 22:02 (72 dagen geleden) @ soundman2

daar zijn toch wat bezwaren tegen...

het instrument is 0,2%, dus die weerstanden moeten nog beter zijn.

en vooral, ze moeten het nodige vermogen aankunnen voor continue gebruik.

de meter is blijkbaar toch ooit om zeep geholpen, wat niet zo eenvoudig is..

Voorschakel weerstand onderbroken.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 27-06-2024, 22:03 (72 dagen geleden) @ soundman2

Is eigenlijk wel een idee Henk maar inderdaad, zie maar aan de oorspronkelijke waarde te komen en over wikkelen zelf zie ik niet zitten, als je al iets trekt aan dat draad knapt het al en de juiste afstand onderling om aan het juist aantal windingen te komen van begin tot eind……..

Ik zag dat op de kop van de glasplaatjes er allemaal onderbrekingen in zaten, het draad was allemaal omgekruld. Lijkt wel een soort van materiaal in dat draad wat in staat van ontbinding is. Door overbelasting krijg je op maar één plaats een onderbreking lijkt mij.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Voorschakel weerstand onderbroken.

door soundman2 @, Wouw, 28-06-2024, 10:16 (72 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Is eigenlijk wel een idee Henk maar inderdaad, zie maar aan de oorspronkelijke waarde te komen en over wikkelen zelf zie ik niet zitten, als je al iets trekt aan dat draad knapt het al en de juiste afstand onderling om aan het juist aantal windingen te komen van begin tot eind……..

Ik zag dat op de kop van de glasplaatjes er allemaal onderbrekingen in zaten, het draad was allemaal omgekruld. Lijkt wel een soort van materiaal in dat draad wat in staat van ontbinding is. Door overbelasting krijg je op maar één plaats een onderbreking lijkt mij.

;-)
Hans

Had je dan echt het idee om het ding (weer) te gaan gebruiken en in welk deel van de hobby hebben we dan 0,2% nauwkeurigheid nodig.

Voorschakel weerstand onderbroken.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 28-06-2024, 15:41 (71 dagen geleden) @ soundman2

Nee hoor Henk, ik dacht hem niet te gaan gebruiken. Staat nu defect in privé museum.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Voorschakel weerstand onderbroken.

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 28-06-2024, 11:00 (72 dagen geleden) @ soundman2

dan laat je de onderbroken weerstanden zitten en monteert er een vervanging in met 1% weerstanden.

Er was al berekend dat de vermogensdissipatie 9 of 18W is, dus dat weerstandje mag niet al te klein (fysiek formaat) zijn! Voor voorschakelweerstanden in een meter is het niet genoeg dat de weerstand het opgenomen vermogen kan overleven. Het is ook nodig dat de opwarming zo klein blijft dat de weerstandswaarde niet buiten specs verloopt. Lijkt me geen gemakkelijke opgave om iets te vinden!

Voorschakel weerstand onderbroken.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 28-06-2024, 15:43 (71 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

Ik ben er klaar mee Gerard. Zoals ik aan Henk al schreef staat hij nu defect in privé museum.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

powered by my little forum