Toch wel leuk plaatje... (Algemeen)

door Hans van Kampen @, Voorhout, 28-06-2024, 19:27 (111 dagen geleden)
Gewijzigd door Hans van Kampen, 28-06-2024, 19:42

uit het tv programma Het beste van 50 jaar ter land, ter zee en in de lucht

[image]
Andre van Duin in gesprek met cameraman Flip Koopziek van de NOS ergens rond 1980 en het gaat om een mobiele camera die ik nooit heb gezien. Het is ongetwijfelt een Drie buis plumbicon camera maar van welk merk??

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Toch wel leuk plaatje...

door Hans van Kampen @, Voorhout, 29-06-2024, 09:15 (111 dagen geleden) @ Hans van Kampen

[EDIT] Heeft Marcel van Grinsven deze camera niet in de collectie, ik dacht het wel. Moet op moment van schrijven even op zijn site kijken want staat daar mogelijk op.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Toch wel leuk plaatje...

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 29-06-2024, 10:45 (111 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Hans,
Bosch KCR 40 is de camera
1973

Die zwarte band om zijn middel moet dan nog dat gehele pakket aan gewicht herbergen achter zijn rug,
Of zijn maatje loopt daar mee rond en zien we rechts nog de antenne spriet

[image]
[image]

Toch wel leuk plaatje...

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 29-06-2024, 10:51 (111 dagen geleden) @ Maurice

Oh en zie nu waarom die rare knobbel boven op.

[image]
[image]

Toch wel leuk plaatje...

door Hans van Kampen @, Voorhout, 29-06-2024, 11:21 (111 dagen geleden) @ Maurice
Gewijzigd door Hans van Kampen, 29-06-2024, 11:24

Dank voor de info Maurice,

Ja, die ''rare'' knobbel huisvest de rode opnamebuis inderdaad.

Ik heb onder afgebeelde camera in de collectie en daar zit die knobbel onder in. Het is zeker GEEN handvat wat je zou vermoeden want daarvoor is ie ook veel te zwaar maar hier zit de blauwe opnamebuis in.

;-)
Hans

[image]
Ik heb er zelf een standaard onder gemaakt voor op de kast neer te zetten. Ik kan de camera niet aan doen want er mist nogal het e.e.a.

--
Hans van Kampen

Getoonde PHILIPS camera van binnen.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 29-06-2024, 12:36 (111 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Zal ooit wel eens gepost zijn door mij maar nog even...

[image]
de binnenkant van de camera waar duidelijk te zien de blauwe opnamebuis in ''het handvat'' wat het handvat niet is. [EDIT] is trouwens de rode buis aan het ronde plakkertje te zien.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Getoonde PHILIPS camera van binnen.

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 29-06-2024, 22:45 (110 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Dank toch

Ik was al aan het zoeken naar die boven knobbel.
Hebben ze toch er 2 in die kast gekregen.

Wat een pracht zo die techniek.

Getoonde PHILIPS camera van binnen.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 29-06-2024, 23:26 (110 dagen geleden) @ Maurice

Zeker mooie techniek en om naar te kijken Maurice. Ik heb deze camera gekocht in Rotterdam met de verkoping overtollig museum materiaal Rotterdams radio en tv museum. Bij de camera behoort zoals je begrijpt het e.e.a. bij maar dat ontbreekt helaas.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Getoonde PHILIPS camera van binnen.

door soundman2 @, Wouw, 30-06-2024, 09:38 (110 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Zeker mooie techniek en om naar te kijken Maurice. Ik heb deze camera gekocht in Rotterdam met de verkoping overtollig museum materiaal Rotterdams radio en tv museum. Bij de camera behoort zoals je begrijpt het e.e.a. bij maar dat ontbreekt helaas.

;-)
Hans

Jammer dat dat niet bij elkaar gebleven is. Elke nieuwe generatie heeft ook weer nieuwe RCU's en die zijn m.i. ook niet geschikt voor nieuwere of oudere versies.
Ik weet niet of er standaard protocllen zijn voor verbinding van een camera met een studio.

Getoonde PHILIPS camera van binnen.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 30-06-2024, 10:18 (110 dagen geleden) @ soundman2

Zeker jammer Henk dat de spullen niet bij elkaar zijn gebleven. Ik heb nog navraag gedaan destijds en ze zouden in het magezijn kijken maar ik heb er verder niets meer van gehoord. Ik mocht ook nog een keer mee kijken zonder dat ik wist hoe de spullen er uit zagen.

Hieronder de aansluitingen.

;-)
Hans

[image]

--
Hans van Kampen

Getoonde PHILIPS camera van binnen.

door Marinus J @, 01-07-2024, 17:55 (108 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Hallo Hans, heb waarschijnlijk een idee hoe het zit maar pin me er niet op vast.
Nu ik de grote rechthoekige plug doet me die danken aan een plug voor een kabel naar een videorecorder.
Dus de camera zou zo moeten kunnen werken denk ik.
Moet ergens nog iets hebben liggen waar zo'n kabel bij hoort.
Dat was een lange camera van Japanse makelij die toen door Philips werd verkocht en ik
denk bij een draagbare VCR waar toen het inrijg mechanisme met een getand kabeltje werkte.
Recorder met verschillende gekleurde rechthoekige knoppen erop.
Zat een aparte nettrafo in waar ook de accu kan zitten.
Type weet ik niet kan er niet bij licht een hoop spullen.
Daar was ook een montage unit voor beschikbaar weet ik nog.

René D.

Getoonde PHILIPS camera van binnen.

door Marcel van Grinsven ⌂ @, Rosmalen, 01-07-2024, 18:48 (108 dagen geleden) @ Marinus J
Gewijzigd door Marcel van Grinsven, 01-07-2024, 18:54

De Philips LDL-1100 is dat, vroeger een paar gehad, inmiddels allemaal opgeruimd.
Het zijn terror apparaten, koppen binnen een paar uur versleten en veel meer ellende.

Ook gemaakt in de Grundig VCR 601

[image]

[image]

Getoonde PHILIPS camera van binnen.

door henk vdb @, Breda, 02-07-2024, 11:51 (108 dagen geleden) @ Marcel van Grinsven
Gewijzigd door henk vdb, 02-07-2024, 11:52

De Philips LDL-1100 is dat, vroeger een paar gehad, inmiddels allemaal opgeruimd.
Het zijn terror apparaten, koppen binnen een paar uur versleten en veel meer ellende.

Ook gemaakt in de Grundig VCR 601

De LDL1100 heb ik vroeger veel mee te maken gehad. Zijn Grundig ontwerp en fabrikaat. Dat de koppen snel versleten waren weet ik ook nog en de rewind motor ging snel stuk omdat deze de verkeerde kant op draaiden (ze waren ontworpen om andere kant op te draaien, er zaten nog twee dezelfde motoren in die wel de goede kant op draaien. Als je een sloper hebt dan heb je twee motortjes ter vervanging van de rewind motor.
Bediening met elektronische sturing, druktoetsjes, en ook remote (via kabel) te bedienen. Op zich mooie apparaten.... als ze werken.
De voeding was erg complex.

Getoonde PHILIPS camera van binnen.

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 04-07-2024, 23:03 (105 dagen geleden) @ Marcel van Grinsven

De Philips LDL-1100 is dat, vroeger een paar gehad, inmiddels allemaal opgeruimd.
Het zijn terror apparaten, koppen binnen een paar uur versleten en veel meer ellende.


Ik zit daar over na te denken hoe je die zo snel laat slijten.
Kan eigenlijk alleen maar als de band zeer strak om de kop laat lopen.
Maar dan heb je weer veel kracht nodig om toch die kop op snelheid te houden.

We weten dat in de basis die tape zo om de kop moet geleide dat lucht tussen de draaiende
kop en band zodat net aan de kopjes de band raken.
Reden dat die groeven op die koppen zitten.

Kan zijn de keuze omdat het een portable is dat men andere keuzes gemaakt heeft.
Daarom de slijtage op de koop toe genomen heeft.

Dat heb je met nieuwe technieken en probeersels.

Zal ook de reden zijn van de kapotte motoren, omdat deze op uiterste grenzen worden gebruikt.

Getoonde PHILIPS camera van binnen.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 04-07-2024, 23:16 (105 dagen geleden) @ Maurice

Het is onvoorstelbaar Maurice dat apparaten als deze van inferieure kwaliteit na een uitvoerige fabrieks test op de markt gekomen zijn.

Koppen die snel slijten en motoren ontworpen voor bijv. linksom draaien voor rechtsom draaien worden gebruikt:ng

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Getoonde PHILIPS camera van binnen.

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 05-07-2024, 11:54 (105 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Soms kan dat zijn om concurentie voor te zijn.
En dan maar extra service geven.

Is en blijft 1 versie van video cassettes.
Dit geval de portable

Dan lastig dat voor mobiel gebruik en gewicht beetje binnen
perken te houden.


Als je de thuis VCR s bekijkt N1500 N1502 N1700 N1702
Dan draaien die toch heden nog steeds.

Gistern nog heeft een N1502 hele avond gedraaid.
Enkel paar jaar geleden Snaren en drukrol.
Mechanisch drup olie.
Wat zeg ik 2013 was dat. Toch ook weer 10jr geleden.

VCR zover ik weet toch 1e cassette versie.

Getoonde PHILIPS camera van binnen.

door henk vdb @, Breda, 05-07-2024, 23:08 (104 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Gewijzigd door henk vdb, 05-07-2024, 23:13

Hier ook enkele consumenten VCR recorders van Grundig te zien, evenals de LDL1100 met electronische bediening. Had ook zijn voordelen, bij de Philips N1500- en N1700 series recorders met mechanische bediening kon je bv. na terugspoelen nogmaals de terugspoeltoets indrukken en dan werd de tape van de flens af getrokken. Na vooruitspoelen tot eind en dan nogmaals vooruit indrukken idem. Heb vaak cassettes open moeten schroeven om dat te herstellen. Bij de Grundig recorders (inclusief de door Grundig gemaakte en ontworpen Philips LDL1100) was dat niet mogelijk, tenzij er een defect inzat natuurlijk. LDL1100 was trouwens semiprof, geen consumentenapparaat.

Getoonde PHILIPS camera van binnen.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 05-07-2024, 23:44 (104 dagen geleden) @ henk vdb

Het vermoeden bestond al dat de LDL1100 noch een consumentenmachine was noch een broadcast machine.

Ik schreef eerst naar René (Marinus J) dat de getoonde camera niet hoeft te werken, hij had misschien een kabel liggen en zou moeten werken aangesloten op een LDL1100 recorder. Doch ALS René zo’n kabel heeft en ik KAN aan een LDL1100 komen lijkt het me wel aardig de camera in tegenstelling ik aan René schreef aan de praat te krijgen zonder dat de recorder eventueel mechanisch functioneert.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Getoonde PHILIPS camera van binnen.

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 06-07-2024, 01:01 (104 dagen geleden) @ henk vdb

Vreemd


VCR hebben een metaal striipje op de band.
Op de kop plaat staan de sensoren hiervoor.
Tja draai je toch er voorbij via bewust knoppen drukken,
vind recorder niet een 2e stukje metaal natuurlijk.

Moet, dat andere recorders die ook zien en indien stripje er voorbij loopt en je toch verder gaat
Trek je id de tape van de spoel.

Benieuwd dan hoe andere dat oplossen.
Immers je bent alle registratie einde vand kwijt als je er voorbij gelopen bent.
Denk elektronische bediening ipv mechanische.

Maar goed , ik heb bij de VCRs N1592-1702 nog niet gehad.
Ja heden geregeld open die cassettes om andere redenen van reinigen
Enz.

Net nog een tape omdat metaal asje,achter klepje ,vervuild was
Loopt tape zwaar.

Ach ja,vergane glorie.

Getoonde PHILIPS camera van binnen.

door henk vdb @, Breda, 06-07-2024, 11:53 (104 dagen geleden) @ Maurice

Vreemd

VCR hebben een metaal striipje op de band.
Op de kop plaat staan de sensoren hiervoor.
Tja draai je toch er voorbij via bewust knoppen drukken,
vind recorder niet een 2e stukje metaal natuurlijk.

Niet zo vreemd hoor. Jij en ik weten hoe het werkt en houden daar dus rekening mee. Een gewone gebruiker weet dat niet (en wil het meestal ook niet weten) en maakt dus die bedieningsfouten.
De electronische versies laten dergelijke bedieningsfouten gewoon niet toe.

Als ik mij goed herinner maakten de electronische versies geen gebruik van de schakelstrip. Hoe het dan wel precies werkte weet ik ook niet meer omdat er in DAT gedeelte niet snel fouten optraden.

Getoonde PHILIPS camera van binnen.

door soundman2 @, Wouw, 06-07-2024, 13:41 (104 dagen geleden) @ henk vdb

Als ik mij goed herinner maakten de electronische versies geen gebruik van de schakelstrip. Hoe het dan wel precies werkte weet ik ook niet meer omdat er in DAT gedeelte niet snel fouten optraden.

optisch is het beste natuurlijk. Een wit strookje aan de niet-magneet zijde, of een stukje transparante tape.
In het eerste geval kun je een band dan geschikt maken door een stukje witte tape aan te brengen.

Getoonde PHILIPS camera van binnen.

door kris ⌂ @, Gent, België, 06-07-2024, 12:43 (104 dagen geleden) @ Maurice

Vreemd


VCR hebben een metaal striipje op de band.
Op de kop plaat staan de sensoren hiervoor.
Tja draai je toch er voorbij via bewust knoppen drukken,
vind recorder niet een 2e stukje metaal natuurlijk.

Moet, dat andere recorders die ook zien en indien stripje er voorbij loopt en je toch verder gaat
Trek je id de tape van de spoel.

Benieuwd dan hoe andere dat oplossen.


door de band, na de stop door de eindstrip een stukje terug te laten gaan bvb.. (als ik me het goed herinner deed VCC dat ook zo, voortschrijdend inzicht)

Getoonde PHILIPS camera van binnen.

door henk vdb @, Breda, 06-07-2024, 12:33 (104 dagen geleden) @ Maurice

Bij de LDL1100 is ook de boventrommel niet-roterent. de kopjes draaien in een spleet tussen de VASTE boven en ondertrommel. Wat andere constructie dus als bij de N1500- en N1700 series, waar de boventrommel een deel is van de koppenschijf en meedraait.

Getoonde PHILIPS camera van binnen.

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 06-07-2024, 13:12 (104 dagen geleden) @ henk vdb

Dan komt daar het vroeger hardnekkige gerucht zeker vandaan dat VCR de voorloper was van Betamax.

Nou kan ik de naam ook beter plaatsen: Beter dan Max (Grundig).

Aan de ene kant bewonder ik het beleid van Grundig om vrij letterlijk overal opnieuw het wiel uit te vinden. Deze koppentrommel, de koppentrommels zonder luchtsleuven in latere modellen en de U-loading VCC zijn voorbeelden. Aan de andere kant vind ik dat je dat alleen moet doen als een recorder er ook echt beter van wordt.

Getoonde PHILIPS camera van binnen.

door henk vdb @, Breda, 06-07-2024, 13:45 (104 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Gewijzigd door henk vdb, 06-07-2024, 13:46

Het mooie van de tijd waarin dit allemaal speelde vind ik dat er veel ruimte voor innovatie was, iets wat nu allemaal veel minder geworden is omdat er (veel) minder spelers op de markt zijn.

Ik vond de Firato altijd een feest, veel nieuwe dingen te zien. Iedereen moest met nieuwe dingen komen om de gunst van het publiek te winnen.

Nog even over VCR: Grundig is zelfs nog met een (consumenten) Super Longplay version gekomen, maar dat is niet meer echt doorgebroken. Hun bestaande technieken waren er wel grotendeels geschikt voor, de recorder lijkt veel op hun voorgaande longplay versie.

Getoonde PHILIPS camera van binnen.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 01-07-2024, 22:15 (108 dagen geleden) @ Marinus J

Mooi René maar is deze keer niet mijn opzet de camera te laten werken hoor, wellicht zijn (een van de) opname buizen defect zoals ik ooit bij een PHILIPS LDH-10 uit het video 80 systeem had waarvan alleen de blauwe buis nog iets van beeld gaf en die heb ik weg gegeven.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Toch wel leuk plaatje...

door Ad Zijlmans @, Made, 29-06-2024, 12:03 (111 dagen geleden) @ Maurice

"vast freedom of movement"..
daar zouden we nu anders over denken :-)

Toch wel leuk plaatje...

door Marinus J @, 29-06-2024, 10:48 (111 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Hoi Hans in trein 9 hebben we zo'n camera volgens mij.
Indertijd Cine Video Groep uit Almere had er diverse volgens mij in een
reportage wagen zitten.
Werden veel voor sport gebruikt.

René D.

Toch wel leuk plaatje...

door Hans van Kampen @, Voorhout, 29-06-2024, 11:22 (111 dagen geleden) @ Marinus J

Ok Rene, Ik kan me zo'n model wel herinneren met bijvoorbeeld de tour de France op een motor achterop met cameraman.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Toch wel leuk plaatje...

door Marinus J @, 29-06-2024, 10:49 (111 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Fernseh was dat vergeten te melden.

René D.

Toch wel leuk plaatje

door Michiel @, Ottersum, 01-07-2024, 21:07 (108 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Hoi Hans,

Leuke foto.
Die van mij kwamen uit NOS trein 10 en 11.
Geeft een mooi beeld.
Een grappig detail is het groene scope buisje als viewfinder beeld buisje.

Hierbij een paar foto’s

[image]

[image]

En de bijbehorende rugzak :-D

[image]

Groeten
Michiel

Toch wel leuk plaatje

door Hans van Kampen @, Voorhout, 01-07-2024, 22:06 (108 dagen geleden) @ Michiel

Fraai Michiel,

Ik las op de site waar Maurice de link van gaf dat de viewfinder een monochroom groen buisje had, nooit geweten maar mooi dat je deze set hebt.

We moeten zuinig zijn op dit technisch erfgoed.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Toch wel leuk plaatje

door Marinus J @, 06-07-2024, 12:08 (104 dagen geleden) @ Hans van Kampen

De LDK 15 had ook een groen buisje in de zoeker.
Voordeel was dat die scherper waren als de normale zwart/wit buisjes.
Heb de kabel nog niet gevonden, voor die kast staat een zendertje van 125 kg en dus
iets te zwaar om alleen te verzetten.

René D.

Toch wel leuk plaatje

door Hans van Kampen @, Voorhout, 06-07-2024, 16:01 (103 dagen geleden) @ Marinus J

OK René, ik kom wel ff helpen tillen als ik een keer bij je ben;-)

Overigens nooit geweten dat die groene buisjes scherper beeld geven, wel zwart/wit tegenover kleur. Vroeger begreep ik niet waarom er altijd zwart/wit viewfinders werden gebruikt in die grote studio kleuren camera's maar is me destijds wel duidelijk geworden.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Toch wel leuk plaatje

door ruudam @, Utrecht, 07-07-2024, 02:10 (103 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Dat kwam omdat de pixels of stripes niet kleiner konden. Meestal zijn ze even groot al de grotere beeldbuizen, delta of PIL.

Toch wel leuk plaatje

door Hans van Kampen @, Voorhout, 07-07-2024, 13:09 (103 dagen geleden) @ ruudam

Inderdaad is dat het geval Ruud.

Ik heb enkele professionele SONY super fine pitch monitoren (ook kleine) waarvan je de fosforstripes nauwelijks ziet maar is toch ongeschikt om in kleinbeeld vorm een camera zuiver scherp af te stellen als viewfinder zijne lijkt me.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Toch wel leuk plaatje

door Marinus J @, 13-07-2024, 09:59 (97 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Hallo Hans , kan me ook nog herinneren dat bij de BBC in de begin jaren 80 gevraagd werd om een kleuren monitor voor de LDK 5 camera die daar veel gebruikt werd.
Dat hele feest is toen niet doorgegaan vanwege de onscherpte van het beeld en vooral ook omdat de cameramensen zich met de kleuren gingen bemoien.

René D.

Toch wel leuk plaatje

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 13-07-2024, 13:51 (97 dagen geleden) @ Marinus J
Gewijzigd door Maarten Bakker, 13-07-2024, 13:54

Focus is toch het belangrijkste voor de cameraman. Die kleur dat doet de grader later wel.

De field monitortjes die ik regelmatig onder handen heb (TVLogic, Portkeys, AVTec, zo nu en dan nog een Alphatron EVF) worden ook vaak als viewfinder gebruikt. Die kun je specifiek op zwartwit zetten zodat je geen last hebt van de kleur, en er zit ook een focus assist functie op waarbij contrastovergangen ingekleurd worden. In combinatie met de zwartwitstand is dat toch iets dat regelmatig gebruikt wordt.

powered by my little forum