Philips PCB's met schakelingen en mooie onderdelen (Algemeen)

door harry @, Oisterwijk, 06-07-2024, 21:01 (103 dagen geleden)
Gewijzigd door harry, 06-07-2024, 21:05

Net terug van vakantie, opruimen en poetsen en nu voor de "draad" :-P ermee

Ik kom even terug op de draad van 28 juni van Geert Dirksen waarin hij 9x Philips PCB's met schakelingen en mooie onderdelen aanbied. Er is door enkelen op gereageerd.
Maarten Bakker had ook wat vraagjes.
De nummers van de printjes zijn; met de torren er op 88930/57 en 88930/18/00
Met het buisje er op 88930/51
Bij wat zoeken op het www zie ik bij radiomuseum.org dat het om
een thyratron gaat van philips de Z70U

Hierbij een voorbeeldschema
[image]
[image]

Schema van het printje
[image]

Philips PCB's met schakelingen en mooie onderdelen

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 07-07-2024, 01:14 (103 dagen geleden) @ harry

Dankje! Ik moet eens goed denken waar ik die nummers zou plaatsen. Het zijn geen gangbare codenummers, maar 5-cijferige typenummers. Ik ken die vooral van componenten/accessoires.

Philips PCB's met schakelingen en mooie onderdelen

door Onno-I @, 07-07-2024, 10:27 (103 dagen geleden) @ harry
Gewijzigd door Onno-I, 07-07-2024, 10:35

Deze piepkleine thyratrons worden trigger tubes genoemd. Ze kunnen maar weinig stroom aan, vandaar het relais in de voorbeeldschakeling. Je kunt hier ook heel complexe digitale schakelingen mee bouwen. Ik heb ooit een Anita elektronische rekenmachine van begin jaren 60 gekregen. Hierin zaten heel veel van deze buisjes (ander typenummer, ander merk, zelfde afmeting). Er waren 12 displayprintjes met elk een ZM1080 nixiebuis en 10 triggerbuisjes die als ringteller geschakeld waren. En 10 dubbele seleniumdioden en 10 of 20 Hunts condensators. De centrale besturing bevatte een Dekatron, veel meer triggerbuisjes en een stuk of 12 ECC81's. Het apparaat werkte niet en was te ingewikkeld om te repareren voor mij als 13-jarige. Met alle Hunts papiercondensatoren en seleendiodes zat het vol onderdelen die niet oud werden. Maar het was een indrukwekkend ding.

Philips PCB's met schakelingen en mooie onderdelen

door Roland Huisman @, Zwolle, 09-07-2024, 20:25 (100 dagen geleden) @ Onno-I

Hoi Onno,

Leuk dat je de Anita's noemt. Ik heb zo'n machine wat jaren geleden gerestaureerd. Hier kan je er over lezen:
https://technischmuseum.nl/devices/Anita%20MK8/Anita%20MK8.html

Hier een demonstratiefilmpje van mijn machine. Die demo is ook alweer bijna 10 jaar oud...

https://youtu.be/6-qvtiqWens

Groeten, Roland

Philips PCB's met schakelingen en mooie onderdelen

door Onno-I @, 12-07-2024, 20:58 (97 dagen geleden) @ Roland Huisman

Hi Roland,
Geweldig verhaal! Dat je kon beschikken over documentatie en uitleg va de werking van de machine, heeft wel veel geholpen.
Ik had geen idee wat de architectuur van de machine was (dat van die ringtellers had ik wel uitgedokterd, maar niet dat ze op de anode van de nixies werden gestuurd, en ook niet de werking van de andere logische schakelingen).
Ik zie dat mijn herinnering een en ander heeft vervormd: geen papiercondensators op de displayprintjes en maar 5 dubbeldiodes per print.
Mvg Onno

Philips PCB's met schakelingen en mooie onderdelen

door Onno-I @, 13-07-2024, 20:09 (96 dagen geleden) @ Roland Huisman

Destijds heb ik de Anita gesloopt. Wel jammer, achteraf. Het laatje met afwijkende schroeven bevat een aantal schroefjes hiervan. De ZM1080 nixies zijn gebruikt in een zelfbouw frequentieteller.
Veel van de andere onderdelen zijn in de loop der tijd slachtoffer geworden bij opruimen.
Ik kan me de trafo met extra wikkeling voor stabilisatie van de netspanning nog herinneren, maar hij is er niet meer. Die seleendiodes waren nergens goed voor en de triggerbuisjes zijn ook verdwenen.
De Noval stekkers die gebruikt werden om de printen te verbinden, heb ik nog wel liggen, weet ik. En de meeste ECC81's.

powered by my little forum