Hulp gevraagd bij tuner Sharp VZ-3000 (Toestel of techniek)

door Mick @, 07-07-2024, 16:05 (62 dagen geleden)
Gewijzigd door Mick, 07-07-2024, 16:11

Beste Forummers,

Ik ben bezig met herstellen van een Sharp VZ-3000: een combi van platenspeler, cassettedeck en tuner uit de jaren '80. Met de tuner kom ik even niet verder, daarom graag jullie hulp.

Eerst het goede nieuws: de tuner werkt op zowel LG, MG als FM. Het probleem: in de stand FM-stereo is er geen geluid. Dat komt doordat in de stereo-stand de mute-functie van het tuner-IC (HA 11225) geactiveerd wordt. Ik neem aan dat deze functie is ingebouwd om een te zwak, dus kwalitatief onvoldoende signaal, niet door te laten om een slecht stereo geluid te voorkomen. Als stereo decoder is een IC van het type HA 1196 toegepast. De signaal meter (5 LED's) slaat bij alle zenders uit tot 3, hooguit soms 4 LED's. Ik denk dat dat te weinig is. Uiteraard heb ik wat geƫxperimenteerd met de antenne, maar dat helpt niets.

[image]

Waar kan nu de fout zitten? In het front-end van de tuner meet alles goed t/m Q104. Op de emitter van deze tor meet ik de MF met een amplitude van 100 mV p-p. Het MF-signaal op de collector gaat vervolgens naar 2 keramische filters CF101, CF102 (10,7 MHz) en dan naar pen 1 van het tuner IC. Tussen filter 1 en 2 is de amplitude 50 mV, op de ingang van het IC (pen 1) meet ik 25 mV. Kan het zijn dat het probleem in de keramische filters zit? Onderstaand de tekening van de HA 11225. De 3 in het IC gebouwde versterkertrappen werken volgens mij goed. Op pen 8 meet ik 150 mV p-p.

[image]

Dank en groeten, Mick


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum