Plof bonbon ! Welke vervanger ? (Toestel of techniek)

door A. Ouwehand @, Amersfoort, 14-07-2024, 16:25 (96 dagen geleden)

Vandaag (na jaren niet gebruikt) mijn oude Tandberg 3041 X bandrecorder weer is tevoorschijn gehaald.
Heb hem voorzichtig even laten draaien, en dat werkt nog redelijk goed.
Echter heb ik hem toch maar uit gezet, en uit gekast voor een visuele inspectie.
Beginnend bij de travo, kwam ik gelijk al deze Rifa condensator tegen welke al behoorlijk is gebarsten aan alle kanten.
Neem aan dat dit een ontstoring condensator is.
Mijn vraag nu is: voor welk merk en type kan ik deze het beste vervangen ?
Alvast dank voor antwoorden.
[image]

--
A. Ouwehand
Tony Ouwehand

Plof bonbon ! Welke vervanger ?

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 14-07-2024, 16:29 (96 dagen geleden) @ A. Ouwehand
Gewijzigd door Maurice, 14-07-2024, 16:30

Let op, RC-filter,
zit een 47 Ohm weerstand in serie

Snubber-Condensator-Circuit

[image]

Plof bonbon ! Welke vervanger ?

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 14-07-2024, 17:03 (96 dagen geleden) @ A. Ouwehand
Gewijzigd door Maarten Bakker, 14-07-2024, 17:07

Een 47n 1000V MKP van bijvoorbeeld ERO, Vishay of Panasonic, in serie met een 47 ohm 1W metaalfilmweerstand is denk ik een prima vervanger.

47n 630V MKP kan waarschijnlijk ook nog wel als 1000V te groot is of moeilijk verkrijgbaar. Als hij over de netschakelaar zelf zit, kun je voor de zekerheid een 47n X2 MKP gebruiken hoewel dat strikt genomen niet noodzakelijk is als hij niet over het net hangt (over de schakelaar staat hij in serie met het net).

Plof bonbon ! Welke vervanger ?

door Goldline @, Oranjedorp, 14-07-2024, 22:40 (95 dagen geleden) @ A. Ouwehand

zie de ordercode bij Farnell.
[image]

--
Cees PA1DBA

Plof bonbon ! Welke vervanger ?

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 14-07-2024, 22:58 (95 dagen geleden) @ Goldline

Ik zou zeker niet voor zo'n papier condensator kiezen! Gewoon een Y2 model in serie met een weerstand.

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

Plof bonbon ! Welke vervanger ?

door Goldline @, Oranjedorp, 14-07-2024, 23:38 (95 dagen geleden) @ Leo Snoeren

Leo, zo'n nieuwe gaat zeker weer 30 jaar mee voor hij uitbrand.
De fabrikant zal zijn leven wel verbeterd hebben.

--
Cees PA1DBA

Plof bonbon ! Welke vervanger ?

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 15-07-2024, 00:46 (95 dagen geleden) @ Goldline
Gewijzigd door Maarten Bakker, 15-07-2024, 00:51

Leo, zo'n nieuwe gaat zeker weer 30 jaar mee voor hij uitbrand.

Hoe lang zo'n ding meegaat hangt heel sterk van het gebruik en de omgeving af. 56 dagen wordt gegarandeerd, alles daarboven is mooi meegenomen... 30 jaar is soms haalbaar in een geklimatiseerde omgeving en bij continubedrijf. Intermitterend bedrijf of op de plank laten liggen is de dood voor die dingen.

Uitbranden moet je heel letterlijk nemen; ze kunnen het hele apparaat aansteken. Dus niet echt een risico dat je moet willen nemen.

De fabrikant zal zijn leven wel verbeterd hebben.

Helaas. Het is een ongewijzigd legacy-product dat waarschijnlijk alleen nog gevoerd wordt omdat het bij sommige afnemers nou eenmaal in de lijst van toegelaten producten staat (de vraag is hoe het daar ooit op terechtgekomen is; er waren zelfs in de tijd dat papiercondensatoren nog acceptabel waren al bedrijven waar specifiek deze niet door de test kwamen - mechanisch zwak).

We kunnen alleen maar hopen dat er na de zoveelste overname (ditmaal door Yageo) een manager opstaat die genoeg technische kennis heeft om er voorgoed een einde aan te maken.

Plof bonbon ! Welke vervanger ?

door MarcelvdG @, 18-07-2024, 08:00 (92 dagen geleden) @ Maarten Bakker


Hoe lang zo'n ding meegaat hangt heel sterk van het gebruik en de omgeving af. 56 dagen wordt gegarandeerd, alles daarboven is mooi meegenomen... 30 jaar is soms haalbaar in een geklimatiseerde omgeving en bij continubedrijf. Intermitterend bedrijf of op de plank laten liggen is de dood voor die dingen.


Interessant, dat is dan net tegenovergesteld aan zelfherstellende plasticfoliecondensatoren. Die houden bij continugebruik steeds minder capaciteit over door spanningspieken op het net (Senseosyndroom).

Uitbranden moet je heel letterlijk nemen; ze kunnen het hele apparaat aansteken. Dus niet echt een risico dat je moet willen nemen.

Dan kun je inderdaad beter wat capaciteitsverlies hebben...

Plof bonbon ! Welke vervanger ?

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 18-07-2024, 22:02 (91 dagen geleden) @ MarcelvdG

Zelfherstellen doen deze opzich ook wel gewoon (daar werden ze om aangeprezen), zo lang ze niet op een andere manier verouderen. Het is vooral een probleem dat ze ook op die andere manier of manieren verouderen.

powered by my little forum