Schuifpotentiometers schoonmaken (Toestel of techniek)

door paulvo @, Brakel (BE), 24-07-2024, 17:32 (86 dagen geleden)

In een Philips N4418 bandopnemer zitten tal van schuifpotentiometers, waarvan ik er vanmorgen één helemaal heb geopend. Soortgelijke potmeters zitten ook dikwijls in transistorradio's.

[image]

Beide helften van de schuifpotentiometer zien er identiek uit. Voor een logaritmische stereopotmeter zullen de banen van de linker- en rechterhelft qua weerstandsverloop in spiegelbeeld staan. Van logaritmische schuifpotmeters de oorspronkelijke oriëntatie markeren (ik zet een stip overheen de twee helften aan een uiteinde).

Iedere helft bevat onderin een koolstofbaan, waarvan de uiteinden aan de buitenste soldeerpinnen daarvan verbonden zijn.
Het schuifcontact van de loper schuift over de metalen strip die boven de koolstofbaan loopt, en die aan de binnenste soldeerpin is verbonden.

De loper (van deze stereoschuifpotmeter) bevat langs beide zijden een identiek sleepcontact. Elk sleepcontact bevat een enkel druklipje dat over de bovenste metalen baan loopt, en een tweevoudig druklipje dat over de onderste koolstofbaan loopt.

Omdat ik de schuifpotmeter helemaal opengeprutst heb, kon ik alles reinigen met een wattenstaafje en IPA. De koolstofbaan zal ik met een heel dun laagje zuurvrije vaseline inwrijven.

Maar nu vraag ik me af hoe zo'n schuifpotmeter effectief (en non-corrosief) kan gereinigd worden zonder hem te moeten lossolderen en openen ?
Het is zo dat het pijpje van een spuitbus Kontakt 600 Tuner-spray en Kontakt 61 nét niet doorheen de gleuf van de loper gaan, en bovendien staan de koolstofbaan en de metalen strip verticaal tegen de zijkanten aan van de schuifpotmeter. Dus nauwelijks rechtstreeks bereikbaar...

Heeft iemand hiervoor goede tips ?
Paul

Schuifpotentiometers schoonmaken

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 24-07-2024, 18:56 (86 dagen geleden) @ paulvo

Over dit onderwerp zijn heel erg veel meningen.
Zie, http://www.transistorforum.nl/forum/index.php?mode=entry&id=79399 en verder.
Maar waarom moeilijk doen als het gemakkelijk kan, zie foto.
Groet, Ben

[image]

powered by my little forum