schema's (Toestel of techniek)

door willem kombi @, badhoevedorp, 03-08-2024, 11:47 (55 dagen geleden)

Goedendag, omdat ik nieuw ben op dit forum wil ik graag eerst verwijzen naar het buizenforum.
Op 2-8 heb ik mij daar voorgesteld als Willem kombi, en naast die voorstelling een verhaal en vraag over transistorversterkers. Ben voor dat laatste verwezen naar dit forum.
In het kort; Een Pa 12 volt versterker is uitgerust met 2x OC16, driver ook OC 16, en in de voortrappen zwarte torren die er uitzien als een OC13-14. Dit zijn germanium PNP transistors met de PLUS aan massa. DE auto heeft de MIN aan massa. Bij mijn voorganger is meermalen kortsluiting opgetreden en de print heeft veel brandschade.
De zaak is redelijk netjes gerepareerd en werkt prima.
Nu wil ik de voortrappen vervangen van PNP naar NPN, bv. BC 107, en als driver bv. een BC141
De zaak moet eenvoudig, en condensator koppeling tussen de trappen. en elke tor zijn eigen basisinstelling.
DE vraag: waar haal ik wat schema's vandaan ik weet dat ze op de PC te vinden zijn. Als 70+ ben ik echter niet zo goed met die dingen.
Ook suggestie's van schakelingen zijn welkom. MVG Willem kombi uit Badhoevedorp.

schema's

door PA2JAN @, Marknesse, 03-08-2024, 12:24 (55 dagen geleden) @ willem kombi
Gewijzigd door PA2JAN, 03-08-2024, 12:34

Hallo Willem,
Als je het typenummer van de versterker weet, zoekt het wat makkelijker..Het zou een G216 kunnen zijn.
Maar hier:
https://www.schematicsunlimited.com/g/geloso
kun je maar uitzoeken, allemaal te downloaden.
Groet, Jan

schema's

door willem kombi @, badhoevedorp, 03-08-2024, 12:39 (55 dagen geleden) @ PA2JAN

Hoi jan, bedankt.
Nee, type nummer is er niet, daarnaast was er al veel "gerepareerd"door mijn voorganger.
Ik ben al blij dat ik de zaak goedwerkend heb
Van orgine was de ingang PU en mic. Ik ben begonnen met een cd-speler met omvormer op de achterbank, heden een autoradio met cd. Hoef ik niet elke 2 minuten z'n zwarte schijf in te stoppen ,maar kan ik een uurtje weglopen.
Foto zie je op coocle-mercedes-170-kombi-1955.

groetjes Willem

schema's

door willem kombi @, badhoevedorp, 04-08-2024, 09:51 (54 dagen geleden) @ PA2JAN

Hallo PA2JAN,
allereerst vraagje: zendamateur ??

Ik heb gekeken op Gelosso, het is geen G 216.
Dat is een netvoevings versterker .
De eindtrap ziet er ongeveer hetzelfde uit zoals ik het nu even heb bekeken, ook de driver met die OC71 lijkt hetzelfde. met dien verstande dat dat mij mij een OC16 is.
Mijn versterker is veel eenvoudiger: 12 volt en in de voortrappen heel weinig onderdelen.
Uit oogpunt van orginaliteit wil ik het nieuwe schema zo houden.
We zoeken nog even verder, en ik probeer terug te kijken naar schema'tjes uit de begintijd van de transisoren. nog niet veel gevonden.

MVG Willem.

schema's

door willem kombi @, badhoevedorp, 04-08-2024, 11:31 (54 dagen geleden) @ PA2JAN

Beste PA2JAN, na wat Gelosso schema's gezien te hebben kan ik je vertellen dat mijn versterker een gewone schakelaar heeft,( waarmee je net stroom schakelt), die de pick-up schakeld van 1 naar 2, dus twee pick-up ingangen.
Waar moest je al die handel kwijt in een personenwagen??? M.V.G.

schema's

door soundman2 @, Wouw, 04-08-2024, 16:32 (54 dagen geleden) @ PA2JAN
Gewijzigd door soundman2, 04-08-2024, 16:51

Dat zou kunnen

[image]
De perikelen met plus of min aan de massa kun je eenvoudig oplossen met een zgn groundloop separator, een klein audio trafootje.
Randapparaten kun je dan gewoon op de zelfde accu aansluiten.

[image]


Misschien leuk voor TS gezien de leeftijd, een paar foto's van een versterker voor accuvoeding, gebouwd in 1965, Transistor versterkers waren er wel, maar niet van meer dan 50 Watt.
[image]
[image]
[image]

Later heb ik nog 40 Watt versterkertjes gebouwd op basis van Geloso versterkers. Evenwel heb ik die uitgerust met een 100Volt luidsprekeraansluiting

schema's

door henk vdb @, Breda, 03-08-2024, 12:28 (55 dagen geleden) @ willem kombi
Gewijzigd door henk vdb, 03-08-2024, 12:39

Welkom op dit forum. Even een paar tips om mee te beginnen:

Een Pa 12 volt versterker

Om welk type gaat het en waar is het schema? Zonder schema valt er weinig te zeggen.

Over het algemeen is het mogelijk in een transistorschakeling om PNP door NPN transistoren met vergelijkbare eigenschappen te vervangen, elco polariteiten om te draaien en voeding plus en min te verwisselen. Zijn er in het oorspronkelijke schema ook NPN transistoren aanwezig dan moeten die door PNP vervangen worden. Er kunnen eventueel nog onderdelen als bv. zenerdiodes inzitten die omgepoold moeten worden maar nogmaals een schema is onontbeerlijk.

MAAR je gaat germaniumtransistoren door silicium vervangen. Dat kan meestal niet zondermeer omdat de instellingen dan niet meer kloppen. Vooral bij eindtrappen gaat dat problemen geven, omdat transistoren daar meestal DC gekoppeld zijn naar elkaar toe en de totale instelling van de eindtrap bepalen.

Tot zover, zonder schema kunnen we niet verder hier. Zorg voor GOEDE info over je apparaat zodat er zo min mogelijk onduidelijkheid bestaat waar we het over hebben.

schema's

door willem kombi @, badhoevedorp, 03-08-2024, 12:47 (55 dagen geleden) @ henk vdb

Hallo Henk,
Bedank voor het reageren.
Vervangen van de orginele torren is niet aan de orde.
Eindtrap laat ik zo, het is de driver en daarvoor.
Ga een nieuw schema opzetten, en er komt een nieuwe print.

Mijn opzet is; auto in de winterstalling , versterker er uit en op de werkbank.
LS aansluiting een weerstand van 15 ohm. (heden LS. 2x8 ohm serrie0.
Scoop er op plus voltmeter en kijken naar vermogen en vervorming.
Aan de ingang een LF generator. Ik kan dan kijken wat het stuurvermogen is van de driver, en van daaruit verder werken. MVG Willem
oja, kijk ook even naar de andere berichtjes over en weer. W.

schema's

door soundman2 @, Wouw, 04-08-2024, 12:22 (54 dagen geleden) @ willem kombi

Als je het schema nog niet hebt, kan ik je waarschijnlijk wel helpen, maar dan moet ik wel het juiste typenummer van de Geloso versterker weten.
Een foto van voor en achterzijde kan ook helpen.

schema's

door willem kombi @, badhoevedorp, 04-08-2024, 12:56 (54 dagen geleden) @ soundman2

Bedankt voor reactie.
Als je voorgaande berichten hebt gezien weet je dat het typenummer niet bekend is.
De versterker zit nog vast gemonteerd in de auto en gaat over een maandje of zo er uit, Ik moet eerst nog een keertje spelen 16-17 Augustus in Hellevoetsluis.
Dan zijn er foto's. Dit is echt een wintermaanden klusje ,wat pas weer klaar moet zijn in het voorjaar, nl. op Vaderdag in Lelystad. MVG. Willem.

schema's

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 04-08-2024, 15:00 (54 dagen geleden) @ willem kombi

Als je toestel vrij ophangt en een condensatortje bouwt tussen de "massa"van de audio ingang,
lijkt me het probleem van de plus aan massa opgelost.

Of denk ik te simpel.

Je zou kunnen zoeken bv naar de beide 2 delen "Versterkers met Transistoren, van hr Hellings ,Muiderkring.

schema's

door willem kombi @, badhoevedorp, 04-08-2024, 17:35 (54 dagen geleden) @ Maurice

Gelosso had de versterker al electrisch vrij gemonteerd.
Een condenatorje werkte goed bij de losse CD-speler.
Nu een Pioneer radio-cd speler is gemonteerd kreeg ik vervorming, op gelost met dat "vlieg-maar-in-de-fik weerstandje.
Ik wil gewoon A; een fatsoenlijke voorversterker met NPN silicium torren hebben, en B; een print die er niet uitziet of daar een oorlog daar heeft plaatsgevonden.
Oplossing gwoon een schakeling ontwerpen, e.e.a. "pikken" zonodig met wat ge-expirimenteer volmaken, en dan een nieuwe print maken.

schema's

door soundman2 @, Wouw, 04-08-2024, 17:51 (54 dagen geleden) @ willem kombi
Gewijzigd door soundman2, 04-08-2024, 17:52

en dan een nieuwe print maken.

Kun je gelijk het audiotrafootje integreren. Nooit geen last meer van aardlussen. De kant met de aansluiting op de ingang blijft zwevend.

schema's

door willem kombi @, badhoevedorp, 05-08-2024, 10:46 (53 dagen geleden) @ soundman2

Dat was ook de allereerste oplossing, en uitgevoerd, zoveel jaar geleden.
Maar het streven was toch geen audiotravo's?? HI-FI kwaliteit??

schema's

door Goldline @, Oranjedorp, 05-08-2024, 14:21 (53 dagen geleden) @ willem kombi

Goede audiotrafo's zijn echt wel hifi, wat denk je van al die lijnniveau trafo's die tussen het Radio4 mengpaneel en de FM zender zitten ?
waarschijnlijk zit er in je Geloso ook een uitgangstrafo en een driver transformator.
kijk maar naar onderstaande specs van een klein lijnniveau ingang transformatortje.

[image]

--
Cees PA1DBA

schema's

door willem kombi @, badhoevedorp, 05-08-2024, 14:57 (53 dagen geleden) @ Goldline

Als je de draad van e vraag geleze hebt weet je dat er een inganstravo en UGT aanwezigis.
Daarom is het niet moeilijk om de eindtrap met die OC16 geisoleerd te houden.
Daarnaast heb ik in dat kleine kastje helemaal geen ruimte voor nog een travo'tje.
Zoals ik zei 2-3 trappen met BC107, de driver, en dan de eindtrap.
ik verwacht dat de totale versterking tot met met de driver overdadig is.
Gaan we expirimenteel met spanningstegenkoppeling terug brengen dat ik met volume regelaar vol precies het maximale output heb zonder vervorming.
NERG mensen weten het nog wel; Bij versterking 1 is de vervorming 0.
Bij versterking 100,000 , met tegenkoppeling teruggebracht tot versterking 100 , dan is die 100 t.o.v. die versterking 100.000 verwaarloosbaar, prakties 1 betekend geen vervorming.
Dit is een van de vragen die ik op het mondeling NERG heb gehad, en lepel hem maar op met de formule. Zou ik nu niet meer kunnen.

schema's

door Goldline @, Oranjedorp, 05-08-2024, 18:01 (53 dagen geleden) @ willem kombi

zo te lezen heb je geen informatie nodig, en weet je het zelf wel beter.

--
Cees PA1DBA

schema's

door willem kombi @, badhoevedorp, 06-08-2024, 11:12 (52 dagen geleden) @ Goldline

Misschien niet, maar ben niet zo arrogant om te denken dat ik het alleen weet.
Inzicht van anderen kan soms verhelderend werken

schema's

door soundman2 @, Wouw, 05-08-2024, 18:52 (53 dagen geleden) @ willem kombi
Gewijzigd door soundman2, 05-08-2024, 18:59

Het trafootje wat ik aan gaf, is echt klein (2,5x2x2 cm). In de behuizing op de foto zitter er zelfs twee, netjes op een printpaneeltje. De Geloso kast is zowat leeg.
Maak je geen zorgen over HiFi bij dit soort versterkers, 10% vervorming is voor een pa versterker helemaal geen gekke waarde.

[image]
Ruimte zat.


[image]
Vervorming vs uitgangs vermogen.

schema's

door soundman2 @, Wouw, 05-08-2024, 20:13 (53 dagen geleden) @ Goldline
Gewijzigd door soundman2, 05-08-2024, 20:14

@Goldline
Lijkt wel Lundahl. Prijzig maar goed. Ik gebruik ze ook in mijn verhuur sets..

schema's

door Goldline @, Oranjedorp, 05-08-2024, 21:40 (53 dagen geleden) @ soundman2

Inderdaad Henk, Lundahl maar ik heb ook goede ervaringen met OEP uit Engeland via RS Components.

--
Cees PA1DBA

schema's

door soundman2 @, Wouw, 25-09-2024, 13:43 (2 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door soundman2, 25-09-2024, 14:09

Als je het schema nog niet hebt, kan ik je waarschijnlijk wel helpen, maar dan moet ik wel het juiste typenummer van de Geloso versterker weten.
Een foto van voor en achterzijde kan ook helpen.

Ik denk dat het de G223 is.

Foto van de versterker van TS
[image]


Foto G223
[image]
[image]

schema's

door soundman2 @, Wouw, 25-09-2024, 16:08 (2 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door soundman2, 25-09-2024, 16:18

Als ik het schema bekijk, dan is er wat werk te doen om de stuurtrap minus aan massa te leggen. De OC44 en OC74 en OC75 transistoren zou je kunnen vervangen door AC127. Voor de OC26 is niet direct een vervanger, maar daar zou je een Si tor in kunnen zetten.
De elco's in de voortrappen moeten van polariteit wisselen. De bias van de eindtrap driver moet worden aangepast. Mogelijk is een BC141, toch wat aan de krappe kant. De OC26 heeft een max collectorstroom va ca 3,5A..
In mijn zelfgebouwde Geloso's zitten weliswaar Si transistoren en heeft de versterker wel de minus aan de massa. Evenwel heb ik voor de muziekingang toch een kleine audiotrafo ingebouwd. Het lost per direct alle problemen, die met aardlussen en polariteit kunnen ontstaan op. Ik gaf reeds een voorzetje met de ground separator. Die gebruik je normaal extern. In de groundloop separator zitten twee kleine trafo's mooi op een printje. Haal er een af en de ander kun je monteren met het stuk print dat daar nog aan zit. De kast van de versterkeris al vrij van aarde. Voor de microfoon is het de bedoeling van Geloso, dat je een dynamisch exemplaar gebruikt, waarvan beide aders vrij van aarde naar buiten worden gevoerd, ook vrij van het microfoonhuis als het een metalen uitvoering betreft. De afscherming van de microfoonkabel en eventueel het huis, ligt via een condensator aan de massa en kan dus geen sluiting veroorzaken met bijvoorbeeld het chassis van de auto.

schema's G1/140

door soundman2 @, Wouw, 25-09-2024, 16:55 (2 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door soundman2, 25-09-2024, 17:47

Hier het schema en foto's van een nagebouwde versie.(ca 1970)
[image]

De FET ingang voor de microfoon is gewijzigd naar een transistor ingang voor een laag ohmige dynamische microfoon.
Het ingangstrafootje is op de foto niet te zien.

[image]
[image]
[image]

powered by my little forum