Aanpassing hsp print mbt paneelmeters (Algemeen)

door buizengek @, 26-09-2024, 20:14 (1 dag en 4 uur geleden)

Beste Forumleden

Al geruime tijd ben ik bezig met het proberen te bouwen van een nieuwe tester,
ik had de wildste plannen mbt paneel meters o.a. in deze tread
https://www.transistorforum.nl/forum/index.php?id=80011

Nu is het zo dat alle massa punten van deze voeding bij elkaar komen, en het best lastig is om het de mA meters er te plaatsen,
nu was ik aan het denken om de print aan te passen, om de mA meters eerst te kunnen plaatsen en dan na de meters alles aan de massa te leggen.
Zou dit mogelijk zijn?
Zie de rode pijlen in onderstaand schema, als ik daar eerst een mA meter zet, en de massa door deze laat lopen?

graag jullie expertise

bvd

m.v.g Marcel

[image]

Aanpassing hsp print mbt paneelmeters

door Goldline @, Oranjedorp, 26-09-2024, 23:34 (1 dag en 0 uur geleden) @ buizengek

Gaat niet werken, omdat er maar 1 massa punt is waar de 3 afgenomen stromen samenkomen,
en een amperemeter in serie met een 100k weerstand werkt ook niet.
Beter is in de hoogspanning plus kanten plaatsen en elk metertje een eigen 9 volt voeding
geïsoleerd van massa geven.

--
Cees PA1DBA

Aanpassing hsp print mbt paneelmeters

door buizengek @, 27-09-2024, 09:34 (14 uur en 48 minuten geleden) @ Goldline

Goedemorgen Cees

Bedankt voor uw antwoord
Voor elk metertje heb ik reeds een gescheiden voeding van 9 volt gemaakt, dus dat zit wel goed

Maar kan ik een mA meter in de plus opnemen ? ik dacht dat het altijd aan de massa kant moest
hoe kan ik het beste ze aan de plus kant plaatsen?

m.v.g Marcel

Aanpassing hsp print mbt paneelmeters

door soundman2 @, Wouw, 27-09-2024, 11:23 (12 uur en 59 minuten geleden) @ buizengek
Gewijzigd door soundman2, 27-09-2024, 11:32

Maar kan ik een mA meter in de plus opnemen ? ik dacht dat het altijd aan de massa kant moest.
Hoe kan ik het beste ze aan de plus kant plaatsen?

Wat jij hier over denkt heb je zelf bedacht en zul je in geen enkel boek terugvinden......

In principe is een stroommeter vrij van aarde en die kan dus in elke draad die stroom voert. Maar dat geldt alleen voor bijv draaispoelmeters , die maar twee aansluitingen hebben die verder nergens mee verbonden zijn, behalve natuurlijk met het stroomspoeltje.
Voor een meter die voeding nodig heeft om te werken gaat dat vaak niet meer op. Het meetcircuit is doorgaans niet vrij van het voedingscircuit. Daar zijn twee oplossingen voor.
1) aan boord van de meter zit een DC/DC converter met galvanische scheiding, dan kun je zonder problemen de ampèremeter normaal voeden en het stroomcircuit gebruiken.
2) Je kunt de meter voeden met een separate (net-)adapter, waardoor de meter ook een geheel zwevend karakter heeft.
Je kunt de meter ook voeden uit een vrij liggende winding van een reeds aanwezige voedingstransformator.

Aanpassing hsp print mbt paneelmeters

door buizengek @, 27-09-2024, 16:15 (8 uur en 7 minuten geleden) @ soundman2

Ok dan
Ik heb altijd gedacht dat je dat alleen aan de massa kant kon doen

De meters die ik wil gaan gebruiken zijn deze de PM438
[image]
[image]
[image]
[image]

Ik ga ze voeden met dit schema
[image]

Dit zou goed moeten zijn toch, en gescheiden

Aanpassing hsp print mbt paneelmeters

door soundman2 @, Wouw, 27-09-2024, 16:30 (7 uur en 52 minuten geleden) @ buizengek

Zo op het eerste zicht, is de voeding van de meterelectronica niet gescheiden van het meetcircuit. Ook in de docu staat er niets over. De losse adaptervoeding is m.i. oké.

Aanpassing hsp print mbt paneelmeters

door buizengek @, 27-09-2024, 16:36 (7 uur en 47 minuten geleden) @ soundman2

Mag ik er dan van uit gaan dat deze wel bruikbaar zijn?

Aanpassing hsp print mbt paneelmeters

door Goldline @, Oranjedorp, 27-09-2024, 14:56 (9 uur en 26 minuten geleden) @ buizengek

zie de zwarte rondjes indien je een min teken voor je uitlezing zie de 2 ampere meetdraden omdraaien.
Succes!
[image]

--
Cees PA1DBA

Aanpassing hsp print mbt paneelmeters

door soundman2 @, Wouw, 27-09-2024, 15:41 (8 uur en 42 minuten geleden) @ Goldline
Gewijzigd door soundman2, 27-09-2024, 15:43

Daar zou ik ze ook aansluiten.
Misschien nog een condensator van 100nF parallel aan de meter om HF kort te sluiten als dat aanwezig is.

Aanpassing hsp print mbt paneelmeters

door buizengek @, 27-09-2024, 16:21 (8 uur en 1 minuten geleden) @ soundman2

Ga ik dat proberen

In het schema van de ontwerper gebruikt hij 2 weerstanden (zie afbeelding)
in dit voorbeeld 1ohm en 33 ohm paralell
Waar dienen deze voor ?

Het idee van u met de condensator, lijkt mij een goede optie

[image]

de shuntweerstanden heb ik reeds aangebracht op de meter,

Bedankt voor uw tips !

m.v.g Marcel

Aanpassing hsp print mbt paneelmeters

door soundman2 @, Wouw, 27-09-2024, 16:39 (7 uur en 43 minuten geleden) @ buizengek
Gewijzigd door soundman2, 27-09-2024, 16:47

Het lijkt er op, dat om precies te meten, de meetweerstand net iets kleiner moet zijn als 1 Ohm. in dit geval 33/34=0,9705 Ohm. (33x1)/(33+1)
Het is maar een vermoeden. Als dat zo ie kom je er met gewone 1% weerstanden niet. Het valt voor een hobbyist ook moelijk te meten, als je geen vierdraads meettoestel hebt.
In de lectronica waarmee wij doorgaans experimenteren komt een dergelijke nuawkeurigheid nauwelijks voor.
Ik zou echt niet anders weten waarom die parallelschakeling er in zit.
Ik vind het toch apart, want normaal sluit je een Ampere meter aan op de plaats waar de weerstanden getekend zijn.

Zoals de tekening nu is, doe je een spanningsmeter over een bekende weerstand waar doorheen de stroom loopt. Het schakelaartje rechtsonder begrijp ik niet. Over de weerstand wordt nl niets gemeten...........
Ik denk dat ik de manual eens moet doorspitten.
Wat zou je eigenlijk willen meten in het plaatje? De schermroosterstroom?

Aanpassing hsp print mbt paneelmeters

door buizengek @, 27-09-2024, 16:43 (7 uur en 39 minuten geleden) @ soundman2

waarom dit is toegepast weet ik ook niet
misschien inderdaad wat u zegt om onder die 1 ohm te komen ??

Aanpassing hsp print mbt paneelmeters

door soundman2 @, Wouw, 27-09-2024, 16:48 (7 uur en 35 minuten geleden) @ buizengek

Ik heb mijn vorige berichtje wat aangepast.

Aanpassing hsp print mbt paneelmeters

door buizengek @, 27-09-2024, 17:40 (6 uur en 42 minuten geleden) @ soundman2

In deze de stuur rooster stroom, maar zo heeft de ontwerper er ook getekend voor anode en een eventuel 2e rooster

Aanpassing hsp print mbt paneelmeters

door soundman2 @, Wouw, 27-09-2024, 19:46 (4 uur en 36 minuten geleden) @ buizengek

Het meetdraadje zit aan het schermrooster.
Naar hets tuurrooster loopt in veel gevallen geen stroom, omday het voor veel toepassingen negatief is t,o,v, de kathode. In bepaalde versterkerschakelingen wordt het stuurrooster wel tot in het roosterstroomgebeid uitgestuurd.

Aanpassing hsp print mbt paneelmeters

door buizengek @, 27-09-2024, 16:16 (8 uur en 6 minuten geleden) @ Goldline

Ok Cees

ga ik op die manier proberen

Hartelijk dank

m.v.g Marcel

Aanpassing hsp print mbt paneelmeters

door soundman2 @, Wouw, 27-09-2024, 17:02 (7 uur en 20 minuten geleden) @ buizengek
Gewijzigd door soundman2, 27-09-2024, 17:17

Is het de bedoeling dat je in de uitgang van je voeding één meter gebruikt, omschakelbaar van spanning naar stroom of wil je in de uitgang twee meters zetten, waarvan een voor de spanning en de andere voor de stroom?
Voor zover ik nu begrijp is de de meter een voltmeter met een gevoeligheid van 200mV volle schaal.
Om spanningen te meten die hoger zijn dan 200mV , moet je een geschikte spanningsdeler gebruiken. De ingangsimpedantie van de meter is kennelijk 100M Ohm. Die waarde moet je meenemen in de berekening van de spanningsdeler. (Soms te verwaarlozen)
Om stroom te meten Moet je in de leiding een weerstand opnemen, waarover je meet. Zou je bijv 2 Amp willen meten waarbij de meter 200 aangeeft, dan moet dat weerstandje 0,1 Ohm zijn.

Omdat de meter zelf maar een bereik heeft, 200mV DC, zul je bij grotere of kleinere stromen andere weerstanden moeten inschakelen, net als bij een eenvoudige multimeter zonder autoranging.
Uiteraard geldt dat ook voor spanningsmetingen.
In de praktijk zijn de meters op voedingen niet heel erg nauwkeurg. De spanningsmeters geven de max uitgangsspanning aan en de stroom meters de max te leveren stroom van de voeding. Als het nauwkeurig moet, wordt de voeding ingesteld met een nauwkeurige externe meter.
De meters op voedingen hebben zelden omschakelbare bereiken.

Aanpassing hsp print mbt paneelmeters

door buizengek @, 27-09-2024, 17:37 (6 uur en 45 minuten geleden) @ soundman2

Het is inderdaad de bedoeling,dat ik 2 meters per te meten item wil gaan gebruiken ,en niet omschakelaar zoals in het originele ontwerp

Aanpassing hsp print mbt paneelmeters

door soundman2 @, Wouw, 27-09-2024, 18:43 (5 uur en 39 minuten geleden) @ buizengek

In principe wordt het zoiets

[image]

powered by my little forum