Aanpassing hsp print mbt paneelmeters (Algemeen)

door soundman2 @, Wouw, 27-09-2024, 11:23 (6 uur en 54 minuten geleden) @ buizengek
Gewijzigd door soundman2, 27-09-2024, 11:32

Maar kan ik een mA meter in de plus opnemen ? ik dacht dat het altijd aan de massa kant moest.
Hoe kan ik het beste ze aan de plus kant plaatsen?

Wat jij hier over denkt heb je zelf bedacht en zul je in geen enkel boek terugvinden......

In principe is een stroommeter vrij van aarde en die kan dus in elke draad die stroom voert. Maar dat geldt alleen voor bijv draaispoelmeters , die maar twee aansluitingen hebben die verder nergens mee verbonden zijn, behalve natuurlijk met het stroomspoeltje.
Voor een meter die voeding nodig heeft om te werken gaat dat vaak niet meer op. Het meetcircuit is doorgaans niet vrij van het voedingscircuit. Daar zijn twee oplossingen voor.
1) aan boord van de meter zit een DC/DC converter met galvanische scheiding, dan kun je zonder problemen de ampèremeter normaal voeden en het stroomcircuit gebruiken.
2) Je kunt de meter voeden met een separate (net-)adapter, waardoor de meter ook een geheel zwevend karakter heeft.
Je kunt de meter ook voeden uit een vrij liggende winding van een reeds aanwezige voedingstransformator.


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum