welke aansluiting (Toestel of techniek)

door ffeilers @, Breda, 01-10-2024, 13:03 (4 uur en 40 minuten geleden)

Ik zou graag willen weten op welke wijze een Thetford Koelkast N4142E wordt aangesloten qua electro in een camper.

Omdat het een absorptie koelkast is die zowel op 220v als 12 volt kan werken neem ik aan dat er dus niet alleen een 220V kabel naar de koelkast loopt maar ook een 12v.
In de camper is , naast de ebl, een omvormer ingebouwd die alle aanwezige 220v stopcontacten in de camper van stroom voorziet en voor zover mijn informatie strekt heeft de koelkast een eigen 220v aansluiting gekregen.

Ik ben er daarom nieuwsgierig naar omdat onze camper nog steeds met een storing kampt. De storingscode is code 9. Dit houdt in:
Het 230 verwarmingselement is aan terwijl deze uitgeschakeld hoort te zijn.

Op een camper forum vond ik iemand met een soortgelijk probleem en een mogelijke oplossing:

https://camperforum.nl/viewtopic.php?t=8475905&sid=21bd0ce40184be200b3f952f54796ed5&start=14

Daar staat onder meer:

Update: advies van dealer was om de 12v even helemaal af te schakelen, dus met de hoofdschakelaar op de EBL. Dit vandaag uitgeprobeerd, en het werkt... fout komt niet meer terug!

Ik begrijp vooral niet het het wordt "even" helemaal af te sluiten, dan lijkt het net of het een tijdelijke oplossing is.

Dus: graag een schematische voorstelling van de aansluiting koelkast in camper met ebl en omvormer en wellicht heeft iemand een idee over het woord "even".

Ik heb degene van het camperforum ook een bericht gestuurd, maar de draad daar is van 2021 dus geen idee of ik een reactie krijg.

Verder: binnenkort gaat de camper voor een week naar de dealer voor onderzoek, maar het lijkt mij niet makkelijk en wellicht is elke mogelijke informatie een toevoeging bij het oplossen.

mvg
Frans

welke aansluiting

door Mans Veldman @, Leidschendam, 01-10-2024, 14:43 (3 uur en 0 minuten geleden) @ ffeilers
Gewijzigd door Mans Veldman, 01-10-2024, 14:50

Omdat het een absorptie koelkast is die zowel op 220v als 12 volt kan werken neem ik aan dat er dus niet alleen een 220V kabel naar de koelkast loopt maar ook een 12v.

klopt, de installatiehandleiding helpt je verder (blz. 13 en 14).

https://www.handleidi.ng/thetford/n4142e+/handleiding

In de camper is , naast de ebl, een omvormer ingebouwd die alle aanwezige 220v stopcontacten in de camper van stroom voorziet en voor zover mijn informatie strekt heeft de koelkast een eigen 220v aansluiting gekregen.

Als je geen 230V beschikbaar hebt (geen stroomaansluiting op de camping) dan moet de koelkast op 12V of gas werken. Niet op de 230V achter de omvormer! Verder is in dit geval gas een betere optie dan 12V.

welke aansluiting

door ffeilers @, Breda, 01-10-2024, 16:47 (56 minuten geleden) @ Mans Veldman

[image]> > Omdat het een absorptie koelkast is die zowel op 220v als 12 volt kan werken neem ik aan dat er dus niet alleen een 220V kabel naar de koelkast loopt maar ook een 12v.


klopt, de installatiehandleiding helpt je verder (blz. 13 en 14).

https://www.handleidi.ng/thetford/n4142e+/handleiding

In de camper is , naast de ebl, een omvormer ingebouwd die alle aanwezige 220v stopcontacten in de camper van stroom voorziet en voor zover mijn informatie strekt heeft de koelkast een eigen 220v aansluiting gekregen.


Als je geen 230V beschikbaar hebt (geen stroomaansluiting op de camping) dan moet de koelkast op 12V of gas werken. Niet op de 230V achter de omvormer! Verder is in dit geval gas een betere optie dan 12V.

Hans , bedankt voor je belangstelling.
Was het echt maar zo makkelijk.
23 september j.l. is de camper de hele dag bij de dealer geweest, resultaat was : blijft in storing.

de koelkast werkt prima op gas, werkt prima op 12 v,
maar.... bij de walaansluiting 220v onstaat code 9 (betekenis heb ik uitgelegd).
De koelkast schakelt dan NIET automatisch over op gas.
De enige remedie is aan en uit zetten, waarna na een zekere tijd, meestal rond de 20 minuten de koelkast weer in storing gaat.

de oplossing volgens de thetford codellijst is: vervang powerboard
dat is op 23 september ook gedaan.
het resuultaat was dat hij het nu zowel op de camping aan de walstroom als bij mij thuis aan de walstroom (waar hij dat probleem niet had) nu op beide walstroomaansluiting in storing gaat.

Daarom plaatste ik in het topic de link van camperforum met iemand met het zelfde probleem en waar het lijkt dat er een oplossing gevonden was. Ik heb de berichter een bericht gestuurd, maar het is een relatief oude topic .... dus wellicht geen antwoord.

Mijn vraag was eigenlijk hoe ziet het schema van de technische aansluiting er uit, ik bedoel dus echt getekend, met daarin de ebl, de omvormer en de koelkast

mvg
Frans

[image]
[image][image]
[image]
[image]
[image]

welke aansluiting

door ffeilers @, Breda, 01-10-2024, 16:48 (55 minuten geleden) @ Mans Veldman

Omdat het een absorptie koelkast is die zowel op 220v als 12 volt kan werken neem ik aan dat er dus niet alleen een 220V kabel naar de koelkast loopt maar ook een 12v.


klopt, de installatiehandleiding helpt je verder (blz. 13 en 14).

https://www.handleidi.ng/thetford/n4142e+/handleiding

In de camper is , naast de ebl, een omvormer ingebouwd die alle aanwezige 220v stopcontacten in de camper van stroom voorziet en voor zover mijn informatie strekt heeft de koelkast een eigen 220v aansluiting gekregen.


Als je geen 230V beschikbaar hebt (geen stroomaansluiting op de camping) dan moet de koelkast op 12V of gas werken. Niet op de 230V achter de omvormer! Verder is in dit geval gas een betere optie dan 12V.

Schema aansluitingen wel gevonden !!!

welke aansluiting

door ffeilers @, Breda, 01-10-2024, 17:09 (35 minuten geleden) @ Mans Veldman
Gewijzigd door ffeilers, 01-10-2024, 17:24

Hoi Mans,

Ik begrijp het volgende eigenlijk niet uit de manual:

Wat bedoelt men nu met de 2-way option: dat de koelkast alleen werkt op 220v en gas en niet als je rijdend bent op 12v?
Als je dus de aanbeveling volgt door het laten bouwen van de bridge door de camping dealer dan heb je dus definitief geen 12v aansluiting meer als je rijdend ben met de camper?
Ik zou dat overigens prima vinden. Stond toch al op gas want als je ergens aankomt dan draait de motor niet en nog geen 220 aangesloten dus dan is gas zo wie zo handig.

[image]

powered by my little forum