gezocht nixie b-5750S (Algemeen)

door Forumbeheer @, Delft / Haarlem, 02-10-2024, 22:50 (3 uur en 27 minuten geleden) @ electron
Gewijzigd door Forumbeheer, 02-10-2024, 22:54

Ik heb beloofd hier nog even op terug te komen. Dit bericht heeft veel losgemaakt, maar uiteindelijk zit alles net binnen of net buiten de regels. Wat kort door de bocht over en weer dat niet had gemoeten.

Daarmee wil ik niets bagatelliseren. Ik snap heel goed dat Ben zich ergert aan de prijsstijgingen en relatieve schaarste die een nieuwe toepassing van buizen met zich meebrengt.

Ik snap ook heel goed dat mensen die zelf met plezier een klok hebben gebouwd of die dingen ook gewoon mooi vinden zich aan de opmerking storen, ook al was die niet op de persoon gericht.

Ik las de opmerking zelf als een klacht zoals je ook kunt discussieeren over dure audiobuizen, televisie-aquariums, radio's met een bluetooth speaker in plaats van een binnenwerk, etc. Ook allemaal dingen waar de een plezier aan beleeft en de ander zich aan kan ergeren.

Idealiter kan er dan een stevige respectvolle discussie ontstaan zoals in regel 4 beschreven, die pas op slot gaat als de standpunten wel een beetje zijn langsgekomen, maar dat is hier even misgegaan dus vandaar mijn opmerkingen en het slotje.

Ik zou hier mijn eigen vuistregel willen aanhalen, die gebaseerd is op een basisprincipe uit de EMC wereld (regels over radiostoring):

Een apparaat dient zelf minder storing uit te zenden dan toegelaten en meer storing te accepteren dan noodzakelijk.

Vertaald betekent dat dat je kritiek milder formuleert dan noodzakelijk, en dat als iemand anders iets zegt dat je boud in de oren klinkt je dan eerst even in gedachten neemt dat de toon waarschijnlijk milder bedoeld is dan dat hij overkomt.

Je kunt op een forum in platte tekst immers lastig overbrengen hoe een opmerking nu precies bedoeld is, en iedereen heeft ook zijn eigen stijl van schrijven (als een oude Amsterdammer het heeft over 'die eikel zus en zo' is dat minder beledigend bedoeld dan wanneer iemand uit de provincie dezelfde woorden gebruikt).


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum