Een echt 819 lijnen TV signaal opwekken, Deel1 (Toestel of techniek)

door Erik @, 19-10-2024, 16:51 (12 dagen geleden)
Gewijzigd door Erik, 19-10-2024, 16:54

In mijn verzameling heb ik enkele Franse TV toestellen voor de 819 beeldlijnen standaard.
Om een beeld op deze toestellen te tonen wordt vaak gebruikt gemaakt van een video scan-line converter zoals een Aurora of Hedgehog (zelfbouw) converter.
Hoewel een prima buikbare oplossing is het nadeel hierbij dat deze converters een 625 lijnen PAL upscalen naar 819 lijnen, en dus niet de echte beeld kwaliteit van deze 819 lijnen toestellen laat zien.
Ik wil wel eens zien tot wat voor beeld kwaliteit deze toestellen echt in staat zijn, en ze een signaal aanbieden met echte 819 lijnen resolutie.
Hiervoor zouden drie methoden voor in aanmerking kunnen komen.

- HDMI: downscalen van 1080 lijnen naar 819 lijnen + RF-modulator
Hiervoor is nog geen hardware of ontwerp beschikbaar en een dergelijke schakeling gaat mijn
kennis ver te boven

- HackRF + HackTV: software en hardware voor het genereren van custom RF signalen.
HackTV ondersteund standaard het genereren van een 819 lijnen RF signaal (en vele andere
formats).
Nadeel is het hoge prijskaartje voor de HackRF hardware (+/-300 euro).

- PC VGA uitgang: de PC VGA poort is een zeer flexibele video uitgang en in staat om vele
verschillende video formats te genereren.
Met de juiste software en (zelfbouw) hardware is het mogelijk om via een PC`s VGA poort het
gewenste signaal te genereren.
Ik heb gekozen voor deze laatste oplossing.

De klus bestaat uit 3 stappen:
1) Een video-signaal met 819 lijnen - interlaced genereren via de PC VGA uitgang.
2) De signalen de VGA uitgang omzetten een een F-Bas signaal (monochrome video)
3) Het video en audio signaal moduleren volgens de juiste standaard tot een RF-signaal.

In deze post wil ik eerst stap 3 presenteren.
Het kanaal waarop de 819lijnen uitzendingen in Frankrijk werden gedaan is VHF kanaal 8a.
Uitgezonden werd met positive AM video modulatie, en ook de audio is in AM gemoduleerd.
De gekozen modulator is gebaseerd op een ontwerp van deze Franse website:

http://819lignes.free.fr/Realisation_d_un_modulateur_VHF_F8A.html

Het is een ontwerp van enkele jaren geleden en in frankrijk door veel mensen succesvol nagebouwd.
De wijze waarop het ontwerp is uitgevoerd is echter wel omvangrijk en het kan met modernere SMD componenten een stuk compacter.
Het geheel bestaat uit twee Hartley oscillatoren, een op 185.25 MHz voor de video en een op 174.10 MHz voor de audio draaggolf.
[image]
Ondanks dat de oscillatoren vrij-lopend zijn, blijken ze toch erg stabiel, belangrijk hiervoor is om in oscillatoren NPO condensatoren te gebruiken.
Enkele druppels was of lijm op de spoeltjes voorkomt microfonie.
Beide oscillatoren worden amplitude gemoduleerd met het video en audio signaal, nadat deze op het juiste nivo zijn gebracht en het video-signaal geclampt is op het juiste DC-nivo.
De beide RF signalen worden opgepikt met twee spoeltjes en door middel van een weerstands-netwerkje in de juiste verhouding samen gevoegd.

[image]
[image]

Stukje blik er om heen voor goede afscherming
[image]

De modulator in actie op de spectrum-analyser, de audiocarrier is 6dB zwakker zoals de standaard voorschrijft.

[image]

Volgende keer deel 2: de VGA interface

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks