Een echt 819 lijnen TV signaal opwekken, Deel1 (Toestel of techniek)

door Erik @, 19-10-2024, 16:51 (13 dagen geleden)
Gewijzigd door Erik, 19-10-2024, 16:54

In mijn verzameling heb ik enkele Franse TV toestellen voor de 819 beeldlijnen standaard.
Om een beeld op deze toestellen te tonen wordt vaak gebruikt gemaakt van een video scan-line converter zoals een Aurora of Hedgehog (zelfbouw) converter.
Hoewel een prima buikbare oplossing is het nadeel hierbij dat deze converters een 625 lijnen PAL upscalen naar 819 lijnen, en dus niet de echte beeld kwaliteit van deze 819 lijnen toestellen laat zien.
Ik wil wel eens zien tot wat voor beeld kwaliteit deze toestellen echt in staat zijn, en ze een signaal aanbieden met echte 819 lijnen resolutie.
Hiervoor zouden drie methoden voor in aanmerking kunnen komen.

- HDMI: downscalen van 1080 lijnen naar 819 lijnen + RF-modulator
Hiervoor is nog geen hardware of ontwerp beschikbaar en een dergelijke schakeling gaat mijn
kennis ver te boven

- HackRF + HackTV: software en hardware voor het genereren van custom RF signalen.
HackTV ondersteund standaard het genereren van een 819 lijnen RF signaal (en vele andere
formats).
Nadeel is het hoge prijskaartje voor de HackRF hardware (+/-300 euro).

- PC VGA uitgang: de PC VGA poort is een zeer flexibele video uitgang en in staat om vele
verschillende video formats te genereren.
Met de juiste software en (zelfbouw) hardware is het mogelijk om via een PC`s VGA poort het
gewenste signaal te genereren.
Ik heb gekozen voor deze laatste oplossing.

De klus bestaat uit 3 stappen:
1) Een video-signaal met 819 lijnen - interlaced genereren via de PC VGA uitgang.
2) De signalen de VGA uitgang omzetten een een F-Bas signaal (monochrome video)
3) Het video en audio signaal moduleren volgens de juiste standaard tot een RF-signaal.

In deze post wil ik eerst stap 3 presenteren.
Het kanaal waarop de 819lijnen uitzendingen in Frankrijk werden gedaan is VHF kanaal 8a.
Uitgezonden werd met positive AM video modulatie, en ook de audio is in AM gemoduleerd.
De gekozen modulator is gebaseerd op een ontwerp van deze Franse website:

http://819lignes.free.fr/Realisation_d_un_modulateur_VHF_F8A.html

Het is een ontwerp van enkele jaren geleden en in frankrijk door veel mensen succesvol nagebouwd.
De wijze waarop het ontwerp is uitgevoerd is echter wel omvangrijk en het kan met modernere SMD componenten een stuk compacter.
Het geheel bestaat uit twee Hartley oscillatoren, een op 185.25 MHz voor de video en een op 174.10 MHz voor de audio draaggolf.
[image]
Ondanks dat de oscillatoren vrij-lopend zijn, blijken ze toch erg stabiel, belangrijk hiervoor is om in oscillatoren NPO condensatoren te gebruiken.
Enkele druppels was of lijm op de spoeltjes voorkomt microfonie.
Beide oscillatoren worden amplitude gemoduleerd met het video en audio signaal, nadat deze op het juiste nivo zijn gebracht en het video-signaal geclampt is op het juiste DC-nivo.
De beide RF signalen worden opgepikt met twee spoeltjes en door middel van een weerstands-netwerkje in de juiste verhouding samen gevoegd.

[image]
[image]

Stukje blik er om heen voor goede afscherming
[image]

De modulator in actie op de spectrum-analyser, de audiocarrier is 6dB zwakker zoals de standaard voorschrijft.

[image]

Volgende keer deel 2: de VGA interface

Een echt 819 lijnen TV signaal opwekken, Deel1

door ruudam @, Utrecht, 19-10-2024, 22:31 (12 dagen geleden) @ Erik

De TV ontvangers waren vaak mono canal, dus voor 1 kanaal.
Ik dacht dat Lille kanaal 5-6 was. Zelfde als Parijs?

door kris ⌂ @, Gent, België, 20-10-2024, 01:36 (12 dagen geleden) @ ruudam
Gewijzigd door kris, 20-10-2024, 01:43

De TV ontvangers waren vaak mono canal, dus voor 1 kanaal.
Ik dacht dat Lille kanaal 5-6 was. Zelfde als Parijs?

vaak? Eénkanaalsontvangers is iets uit de prille beginjaren van de TV, ook in de Uk en NL.. Uiteraard hadden de Fransen begin jaren 50 de hele beschikbare band ook al keurig ingedeeld in mogelijke kanalen (van 2 tot 12) voor 819 lijnen.. het is geen klein land. En Rijsel was kanaal 12, als ik me niet vergis.

@Erik : kijk / meet wel eens of je videomodulator de 10MHz wel haalt. de auteur laat met deze modulator 819L toestellen op 625 lijnen draaien, dat behoeft niet zo een grote bandbreedte.
Leuk project :-)

door Roland Huisman @, Zwolle, 20-10-2024, 14:24 (12 dagen geleden) @ Erik

Piet Bakker (eind 2009 overleden) was een fanatiek TV verzamelaar. Hij vertelde me ooit dat hij in Frankrijk is geweest en hij was toen heel benieuwd naar de beeldkwaliteit van het Franse TV systeem met 819 lijnen. Het systeem was toen nog gangbaar. Maar de beeldkwaliteit viel hem zwaar tegen. Hij vroeg zich toen af waar dat door kwam. Hij vermoedde dat de grotere bandbreedte het systeem het tevens kwetsbaar maakte voor meer storing in het beeld. Volgens hem was het ook niet zo scherp als dat je zou verwachten met 819 lijnen. Op zich logisch als je antennesysteem de bandbreedte niet haalt, dan ben je eerder de scherpe overgangen kwijt.

Ik praat hem maar na, maar misschien zijn er mensen op het buizenforum die van de generatie zijn dat ze het zelf bewust hebben zien werken in Frankrijk...

Tegenwoordig kunnen de de TV's een ideaal signaal aanbieden. Dat is toch anders dan in die jaren met een hark op het dak... :-)

Groeten, Roland

door soundman2 @, Wouw, 20-10-2024, 14:58 (12 dagen geleden) @ Roland Huisman

De resolutie van de beeldbuizen was ook niet oneindig groot.
In de jaren 80 maakten we bij Philips monitoren voor medische doeleinden. Daar zate hogh resolution beeldbuizen in. Daar zag je gewoon de beeldlijnen van nhet rester apart en computertekens werden weergegeven als losse puntjes. Bij gewone beeldbuizen zag je een grijs scherm.

Ik weet niet hoehet nu werkt, maar bij de afmetingen van de huidige schermen zou je toch een heel grof lijnenpatroon moeten zien.

door Forumbeheer @, Delft / Haarlem, 20-10-2024, 15:39 (12 dagen geleden) @ Roland Huisman

Ik zou eerder denken dat het probleem in de signaalverwerking (bandbreedte van de videoversterker) en zoals al genoemd de beeldbuis zit.

door Erik @, 20-10-2024, 16:34 (12 dagen geleden) @ kris
Gewijzigd door Erik, 20-10-2024, 16:40

kijk / meet wel eens of je videomodulator de 10MHz wel haalt

Daar heb je een goed punt. :)
Nu is het modulatie circuit simpel en de grensfrequentie van de 2N2222 is ongeveer 60-70Mhz.
Dus het zou wel in de buurt moeten komen :-)

over de resolutie gesproken, bij multinorm (819L / 625L) toestellen de video mf is nagenoeg altijd beperkt tot 5mhz doordat de audio 5,5Mhz verder zit.
Ze doen geen moeite de mf bandbreedte te variëren bij het omschakelen tussen normen

Alleen op een toestel met alleen 819L zal de mf de volle bandbreedte hebben.

door henkk56 @, 20-10-2024, 20:04 (11 dagen geleden) @ Roland Huisman
Gewijzigd door henkk56, 20-10-2024, 20:08

Een van mijn broers heeft halverwege de jaren 70 een tijdje in Parijs gewoond,hij zei ook dat het beeld van de Franse zwartwit televisie niet om naar huis te schrijven was.
Ze waren ook niet te tillen omdat er standaard een knots van een voedingstrafo in zat,altijd netgescheiden en omschakelbaar op 127 volt.
Het was wel leuk om de voedingstrafo's er uit te slopen.:-D
Overigens heb ik nog zo'n ontilbaar exemplaar op zolder staan,zou leuk zijn om deze weer tot leven te wekken.

Henk

door kris ⌂ @, Gent, België, 20-10-2024, 21:21 (11 dagen geleden) @ henkk56

Een van mijn broers heeft halverwege de jaren 70 een tijdje in Parijs gewoond,hij zei ook dat het beeld van de Franse zwartwit televisie niet om naar huis te schrijven was.

Henk

dat was dan ook véél te laat om de reële kwaliteit van het 819L systeem te beoordelen, in 1964 was al beslist dat het er tussenuit moest..

door Forumbeheer @, Delft / Haarlem, 20-10-2024, 22:07 (11 dagen geleden) @ kris

Is er in de 20 jaar die daarop volgde niets meer vervangen door nieuwe ontwerpen?

door ruudam @, Utrecht, 20-10-2024, 22:29 (11 dagen geleden) @ kris

Lille / Rijsel was kanaal 8A volgens de Franse kanaal indeling, en komt ongeveer overeen met kanaal 5 en 6 in het Europese systeem. De zender kwam volgens bijgaand kaartje tot Terneuzen in Nederland. Er staat ook bij 5-6 en daarachter 13, dat was de stand vd kanalenkiezer bij multinorm toestellen. Kaartje is helaas niet erg scherp.....[image]

Kanaal 12 Frans zou niet hebben gekunt want dat overlapt met kanaal 10 Europa en dat was in gebruik bij de BRT, Wavre/Brussel

door ruudam @, Utrecht, 20-10-2024, 22:45 (11 dagen geleden) @ kris

Had Frankrijk niet toen al het 625 lijnen systeem op UHF?

door Marcel van Grinsven ⌂ @, Rosmalen, 21-10-2024, 06:02 (11 dagen geleden) @ Roland Huisman

Het zal wel in de horizontaal oplossend vermogen zitten, VHS video heeft 625 lijnen verticaal maar heeft een schijtbeeld omdat deze maar iets van 250 lijnen horizontaal heeft, broadcast video's kunnen makkelijk 700 lijnen horizontaal weergeven, daarom TV uitzendingen beter van kwaliteit. 819 of 625 lijnen verticaal is vastgelegd dus zal niet afwijken tijdens een uitzending. Maar horizontaal is bepalend door de bandbreedte en kwaliteit van de opname apparatuur.

door kris ⌂ @, Gent, België, 21-10-2024, 08:24 (11 dagen geleden) @ ruudam
Gewijzigd door kris, 21-10-2024, 08:27

Had Frankrijk niet toen al het 625 lijnen systeem op UHF?

inderdaad, die kwamen in 1964 in de lucht.

de beslissing om 819L te verlaten was er al eerder, 1961, dat had oa te maken met de komst van de quadruplex in 1956. Die kon nooit de volle 10MHz opnemen (5,5MHz was al een uitdaging), dus alle opgenomen programma's haalden de de volle resolutie niet. Aangezien Frankrijk helemaal alleen stond met de 819L was alle studiomateriaal pokkeduur in vergelijking et de buurlanden, kleur in 819 was helemaal onmogelijk, enzv kortom reden genoeg om de 819 er uit te fazeren.
@Maarten : er zal na 1964 uiteraard nog nieuw 819L materiaal in gebruik genomen zijn, maar de fut was er wel uit..

Dus om de kwaliteit van de 819 te kunnen beoordelen moest het al een live uitzending zijn op de ORTF, best voor 1970 en niet op een multistandaard ontvanger..

819 was voor die tijd heel hoog gegrepen. (te hoog ?)

door kris ⌂ @, Gent, België, 21-10-2024, 08:29 (11 dagen geleden) @ ruudam

Lille / Rijsel was kanaal 8A volgens de Franse kanaal indeling,

't was idd F8A. bij nogal wat multistandaard ontvangers moet je 12 selecteren op de trommeltuner, vandaar de verwarring..

door kris ⌂ @, Gent, België, 21-10-2024, 11:25 (11 dagen geleden) @ Marcel van Grinsven
Gewijzigd door kris, 21-10-2024, 12:11

broadcast video's kunnen makkelijk 700 lijnen horizontaal weergeven, daarom TV uitzendingen beter van kwaliteit.

dat zou erg veel zijn. (ik ken er geen die dat doet) Studio vtr's gaan tot 5,5MHz of iets hoger, maar laat ons even rekenen met 5,5MHz:

5,5MHz x 52µs = 286 sinussen per lijn x 2 (definitie van de tv lijnen) = 572 : 4/3 (door de beeldverhouding)= 429 TV lijnen, afgerond (en in de volksmond) 400 lijnen en dat komt overeenkomt met de vertikale resolutie.

door ruudam @, Utrecht, 21-10-2024, 20:03 (10 dagen geleden) @ kris

Ik heb indertijd mensen gesproken die in Parijs woonden en het opviel dat speelfilms (35 mm) er wel heel goed uitzaken op de Franse TV. Dat moet dan nog 819 zijn geweest. En allen het eerste net was in 819 , A2 (Antenne Deux) 625 UHF.

door ruudam @, Utrecht, 21-10-2024, 20:13 (10 dagen geleden) @ Marcel van Grinsven

Klopt, de zgn horizontale resolutie bepaalt grotendeels de beeldkwaliteit.
Die was voor 625 lijnfrequentie, z / max video bandbreedte 5 MHz ; ca 16 kHz iets mee dan 300 lijnen. Bij het Franse systeem 10 Mhz ; 20 kHz lijnfreq = 500 lijnen. Dat is wel heel mooi en de kwaliteit werd vergeleken met 35 mm bioscoopfilm.

De Qudruplex of Ampex 2 inch video recorder liep op 38 cm.
Hij kon ook op 19 cm voor longplay maar dan moest er een andere koppenset in waarbij de spoorbreedte de helft was.
Ik vroeg me af of bij 38 cm en de smallere videokoppen maar de koprotatie op dubbele snelheid het beter mogelijk was in de richting van 10 MHz te komen. Achterhaalde theorie natuurlijk.

door Otto @, Drenthe, 21-10-2024, 21:26 (10 dagen geleden) @ Marcel van Grinsven

Het zal wel in de horizontaal oplossend vermogen zitten, VHS video heeft 625 lijnen verticaal maar heeft een schijtbeeld omdat deze maar iets van 250 lijnen horizontaal heeft, broadcast video's kunnen makkelijk 700 lijnen horizontaal weergeven, daarom TV uitzendingen beter van kwaliteit. 819 of 625 lijnen verticaal is vastgelegd dus zal niet afwijken tijdens een uitzending. Maar horizontaal is bepalend door de bandbreedte en kwaliteit van de opname apparatuur.

Toch kun je niet helemaal spreken van horizontale resolutie op één lijn. Het is immers een analoog signaal. Als bijvoorbeeld de volgende beeldlijn een half of aan kwart resolutie in fase is verschoven, krijg je toch een ander beeld dan wanneer ze allemaal in fase zijn.

Otto

--
Ohm sweet Ohm...
[image]

door PE9ZZ ⌂ @, 22-10-2024, 06:47 (10 dagen geleden) @ Erik

De bandbreedte van de modulator wordt voornamelijk beperkt door C8. Met je SA kan je makkelijk zien of die voldoende is door een testsignaal aan te bieden in plaats van video. Of een videosignaal met multiburst als je dat hebt voor 819 lignes (maar dat zal wel niet).

Ik heb ook een obscure 819 lijnen TV staan met maar één kanaal (Clarville). Het viel me op dat hij wel speelt op 625 lijnen maar dat het beeld naar rechts is verschoven omdat de timing voor 819L nogal verschilt. Ik ben er niet uitgekomen hoe ik dat in het toestel aanpas.

Ik heb ook een testbeeldgenerator staan voor 819L (Sider Ondyne Mire 712) maar die is helaas ontploft. Geen idee wat ermee is. Ondanks dat ik doc ervan heb. Ding is zó Franse Slag opgebouwd...

Tjerk

door kris ⌂ @, Gent, België, 22-10-2024, 09:08 (10 dagen geleden) @ Otto

Toch kun je niet helemaal spreken van horizontale resolutie op één lijn. Het is immers een analoog signaal. Als bijvoorbeeld de volgende beeldlijn een half of aan kwart resolutie in fase is verschoven, krijg je toch een ander beeld dan wanneer ze allemaal in fase zijn.

Otto

Het is me niet helder wat je wil duidelijk maken. maar wat Marcel bedoelt is dat de vertikale resolutie bepaald wordt door het aantal lijnen, of de bandbreedte nu 1 of 10 MHz is de vertikale resolutie blijft dezelfde. Vertikaal is het beeld "gesampeld" door de lijnen. Vandaar dat het oplossend vermogen kleiner is dan het aantal lijnen, volgens Nyquist de helft, volgens Kell 0,7..
Daaruit kan je ook besluiten dat en doorlaatband van 40kHz voldoende is om de vertikale resolutie op orde te hebben. De horizontale resolutie daarentegen is in rechtstreekse relatie met de doorgelaten band. Het oog is gevoeliger voor de horizontale resolutie, vandaar dat de lijnen horizontaal liggen en je de scherpte vh beeld vooral beoordeeld in functie vd horizontale resolutie. Dus een bredere doorlaatband geeft een scherper beeld, ondanks dat de vertikale resolutie ongewijzigd blijft..

door ruudam @, Utrecht, 22-10-2024, 21:07 (9 dagen geleden) @ kris

Bij de hele oude beeldnormen lagen de lijnen juist vertikaal vanwege zeer beperkte bandbreedte.
We hebben t over 30 of 60 lijnen, werd door BBC via middengolfzenders uitgezonden en was savonds in heel Europa te "zien". Is nog een jongensboek over geschreven :Draadlooze Ogen van L. Roggeveen.

door J. Kanters @, 26-10-2024, 12:32 (6 dagen geleden) @ Erik

Ik heb een mooi kastje dat HDMI kan downscalen naar PAL. En de voeding haalt
hij uit de hdmi zelf. :-)
Echter je hebt er een rose bril bij nodig vanwege de lage prijs. Voor z/w maakt
het niet uit.