Een echt 819 lijnen TV signaal opwekken, Deel2 (Toestel of techniek)

door Erik @, 25-10-2024, 17:41 (7 dagen geleden)
Gewijzigd door Erik, 25-10-2024, 17:44

Voor het converteren van de VGA output tot een monochrome video signaal is het voldoende on de R.G.B video signalen van de VGA interface in de juiste verhouding met de sync-pulsen samen te voegen.
Voor de H en V sync heeft de VGA aansluiting aparte pinnen, het sync signaal is TTL nivo.

[image]

Verder moeten we de videokaart vertellen wat de resolutie van de aangesloten monitor is.
Bij moderne videokaarten zijn pixelclock en andere timingen te programmeren door de monitor.

Om deze handshake tussen videokaart en monitor te regelen is de EDID standaard opgericht, ik gebruik hier EDID 1.4. Deze maakt gebruik van een I2C eeprom die de data bevat (naam van de monitor en video timings)

Het is op deze manier ook mogelijk andere, exotische TV standaarden zoals 405 lijnen (engels) of 441 lijnen (duits) te produceren.

[image]

De experimenten met verschillende video timings is nog bezig, daarom hangt de eeprom nog aan draadjes.

Maar windows herkend de interface als een 2e monitor :-D

[image]

Volgende keer het laatste deel de video timings en 1e beelden

Een echt 819 lijnen TV signaal opwekken, Deel2

door Otto @, Drenthe, 25-10-2024, 19:10 (7 dagen geleden) @ Erik
Gewijzigd door Otto, 25-10-2024, 20:07

Voor het converteren van de VGA output tot een monochrome video signaal is het voldoende on de R.G.B video signalen van de VGA interface in de juiste verhouding met de sync-pulsen samen te voegen.

Ik vrees dat zoiets niet werkt. Je mist daarmee de egalisatiepulsen (korte pulsen op halve lijnfrequentie in deel B en D in onderstaande afbeelding). Tevens ontbreken de geïnverteerde sync-pulsen op halve lijnfrequentie tijdens de V-sync (deel C onderstaande afbeelding). Beide dienen om de lijnoscillator in de pas te houden tijdens de V-sync. Verder ontbreekt interliniëring op de PC, of kun je die nog instellen op je PC?

[image]
Dit is voor 625 lijnen, maar zal iets vergelijkbaars zijn voor 819 lijnen

Otto

--
Ohm sweet Ohm...
[image]

door Erik @, 25-10-2024, 21:06 (6 dagen geleden) @ Otto

Hoi Otto,
Egalisatie pulsen instellen is niet mogelijk.
Maar gelukkig hebben de Fransen het anders opgelost.
De vertikale syncpuls is zeer kort, slechts een halve beeldlijn, dan hebben ze geen egalisatie nodig :-)

[image]

door kris ⌂ @, Gent, België, 25-10-2024, 22:57 (6 dagen geleden) @ Erik

idd, de 819L gebruikt geen egalisatiepulsen.

en ook voor de 625 standaarden zijn egalisatiepulsen geen must om een werkende beeldbron te maken. Egalisatiepulsen voorkomen het paren van de lijnen, maar voor de rest gaat het evengoed zonder.

door Otto @, Drenthe, 26-10-2024, 11:33 (6 dagen geleden) @ Erik

Hoi Otto,
Egalisatie pulsen instellen is niet mogelijk.
Maar gelukkig hebben de Fransen het anders opgelost.
De vertikale syncpuls is zeer kort, slechts een halve beeldlijn, dan hebben ze geen egalisatie nodig :-)

[image]

OK, dat scheelt, maar ik twijfel nog wel of je het "gepriegel" rond de v-sync wel goed krijgt met de VGA uitvoer. Ook even kijken of de exor wel op zijn plaats zit. Die ^-tekens in het plaatje staan volgens mij ook niet goed, maar het kan zijn dat ik het plaatje niet goed interpreteer.

Verder schreef je: "Het is op deze manier ook mogelijk andere, exotische TV standaarden zoals 405 lijnen (Engels) of 441 lijnen (Duits) te produceren.". Ik heb die standaarden niet paraat, maar hebben die wel egalisatiepulsen?

In ieder geval een leuk project. Ik blijf het volgen...

Otto

--
Ohm sweet Ohm...
[image]