fusibele resistor (Toestel of techniek)

door FRANCOIS @, Wenduine BELGIE, 26-10-2024, 10:11 (6 dagen geleden)

Beste Forum gebruikers

Ik zit hier met een probleem met de Grundig TV van de kleinzoon, type 43VLX22LDLB ….defect en 6 maand uit garantie !!dus dikke pech.

Hij gebruikt deze alleen om te gamen en dan ook niet uren en uren en ook niet alle dagen , hij is 14 en de school is er ook nog hé .

Enfin tijdens het gamen , hoorde hij een knal zegt hij …en beeld weg ,ook het stby ledje deed niets meer .

Mijn idee was , een voeding probleem …misschien weer zo’n LNK …waar ik de laatste jaren al meermaals problemen mee heb gehad .

Enfin ik ben van de oude garde en eind de jaren 60 , de A2 electronica gedaan,(dus in de jaren stillekens !!)Daar zei de praktijk leraar …toestel voorzichtig open maken ,goed kijken en ruiken en de helft is al opgelost .

Maar niets te zien , niets verbrand, geen halfgeleiders gebarsten etc ,geen elco’s ontploft of gezwollen .

Heb Geen schema en dan maar hier en daar meten ….en dan kom ik op een weerstand Nr R2002 en die is onderbroken , ( staat naast de bruine condensator ) gezien de meerdere kleuren bandjes dacht ik aan een preciesie weerstand ,maar het zal denkelijk een fusible weerstand zijn

Natuurlijk de vraag is , waarom is hij defect gegaan ( je ziet er ook geen schade aan ) .Zelf heb ik er nog nooit mee gewerkt en gebruikt …ben nog van de oude garde hé .Nu is het al en al geschakelde voedingen ,ook niet echt mijn ding …in het laatste jaar van de A2 …een voeding maken , dikke transfo en power transistoren op grote koelplaten …niet te tillen bij wijze van spreken .

Deze fus. resistor staat in serie met de primaire van de transfo op de voeding print

Kan ik zo’n fusible weestand ..vervangen door een zekering of een weerstand?
heb zo ook geen idee wat de waarde is bij dit soort type …zwart rood rood zilver goud ...misschien zijn er op dit forum wel techneuten die de waarde kunnen lezen via de 5 bands kleuren

wie heeft tip's[image] , wat ik kan doen … want ik kan hem vervangen , maar wie weet gaat hij er onmiddellijk aan ? misschien proberen met een zekering en zien wat er gebeurd .

Groeten,

François ( Wenduine ) ON4 NYO
[image]

fusibele resistor

door Otto @, Drenthe, 26-10-2024, 11:51 (6 dagen geleden) @ FRANCOIS

Deze fus. resistor staat in serie met de primaire van de transfo op de voeding print

Kun je deze weerstand ergens zien zitten? Ik zie hem niet op je foto. Er staan een aantal afbeeldingen van deze print op het web (zoeken naar wpk194r). Zo heb ik ook even de achterkant van de print bekeken:

[image]

Echter op geen van de afbeeldingen kon ik de weerstand zien.

Een eerste verdachte bij mij zijn de drie diodes rechts van de koelplaat. Meet die even na.

Otto

--
Ohm sweet Ohm...
[image]

fusibele resistor

door FRANCOIS @, Wenduine BELGIE, 26-10-2024, 12:09 (6 dagen geleden) @ Otto

Dag Otto,

dank voor Je snelle reactie ...de weerstand staat op de voorzijde van de print , naast de elco van 450 volt ...en dan gaat het via weerstanden ( 2 parallel van 47k ) naar de primaire van de transfo .Ik had toch dacht ik de foto's er bij gezet via de functie upload ...ik probeer het opnieuw met de foto's .Ondertussen nog geen schema gevonden . er zitten maar enkel print borden in de TV en bij geen enkele beschadiging te zien wat componenten betreft .Vraag is natuurlijk , was het een probleem op de voedings print en waarom is dan de voeding defect gegaan ...of zit het probleem op de ander printen of in het scherm .heb al gezocht op internet en je koopt deze voeding print voor een 40-tot 60 euro ...opzichzelf is dat te doen ( wel gebruikt maar wel getest lees ik dan bv op ebay )...maar misschien gaat ze er ook aan als ik ze plaats ....door problemen die ergens anders zitten .

hopelijk kan je nu de foto's zien ...ik plaats ze opnieuw .

groeten,

françois
[image]
[image]
[image][image]

fusibele resistor

door Otto @, Drenthe, 26-10-2024, 12:27 (6 dagen geleden) @ FRANCOIS
Gewijzigd door Otto, 26-10-2024, 12:29

Ja bedoelt R2002? Als ik de kleurtjes goed zie, en ook die je vermeldt in je eerste post, is die 0,22 Ohm:

[image]
Bron: https://www.weerstandcalculator.nl/

Otto

--
Ohm sweet Ohm...
[image]

fusibele resistor

door Forumbeheer @, Delft / Haarlem, 26-10-2024, 12:57 (6 dagen geleden) @ FRANCOIS

Geen zekering plaatsen, maar een gloeilamp! Net zoals je met een oude radio zou doen en net zoals je elders geadviseerd is.

Ik vond een schema maar daar staat de voeding niet op, dus daar heb je helaas niets aan. Ik hou m'n ogen nog wel even open of ik wat tegenkom.

fusibele resistor

door Forumbeheer @, Delft / Haarlem, 26-10-2024, 13:02 (6 dagen geleden) @ FRANCOIS

Het probleem zit 100% zeker alleen maar in de voeding en is meer dan alleen de zekeringweerstand.

Ik schreef net nog over een schema, dat is natuurlijk leuk om te leren hoe het inelkaar zit, maar als de zekeringweerstand er uit is geknald, is de kans aanwezig dat je uiteindelijk een van de SMD IC's op de soldeerzijde van de print moet vervangen. Dan is de leercurve wel heel stijl.

Je zou dus nog even in het rond kunnen meten met de diodestand van de meter of er een diode of FET in sluiting ligt in het primaire deel van de voeding, maat als je voor een paar tientjes een passende voeding kunt krijgen, is dat denk ik een betere keus.

fusibele resistor

door FRANCOIS @, Wenduine BELGIE, 26-10-2024, 13:08 (6 dagen geleden) @ Otto

hoi Otto,

het is inderdaad r 2002

0.22 ohm is in feite niets hé ...zou ik dan toch kunnen proberen met een glazen zekering van bv 1 amp ?
zoals vermeld ,ben ik van de oude generatie ,heb dit type component nooit gekend ...wel eens gelezen dat ze toch al lang gebruikt worden en veilig zijn tegen brandgevaar ! maar een glazen zekering , die gesloten is ,is toch veilig.

moet er nu even uit ...kleinzoon komt hier net aan , en vraagt om even achter de transceiver te zitten ...vandaag en morgen zijn er op HF contests ...zal dat dan maar even doen zeker .

grt,

françois ON4 NYO

fusibele resistor

door soundman2 @, Wouw, 26-10-2024, 15:00 (6 dagen geleden) @ FRANCOIS
Gewijzigd door soundman2, 26-10-2024, 15:16

Beste Forum gebruikers

Ik zit hier met een probleem met de Grundig TV van de kleinzoon, type 43VLX22LDLB ….defect en 6 maand uit garantie !!dus dikke pech.

Niet altijd hoor. Van een dergelijk apparaat mag je gewoon verlangen dat het langer mee gaat als de garantieperiode. Ik denk dat daar zelfs jurisprudentie over is.
Ik zou gewoon eens langs gaan bij de verkoper (dus niet eerst naar de fabrikant) om het toestel toch hersteld te krijgen. Een beetje onder druk zetten is nooit weg. Je kocht het toestel toch bij hem vanwege de goede service......
De standaard levensduur is minimaal toch wel een jaar of zes, meestal langer, zonder dat er dure reparaties verricht moeten worden.

Ik zie dat dezelfde vraag ook loopt bij CO
https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2543005

Knap dat iemand van LIDL weet wat een reparatie gaat kosten zonder enig onderzoek.

Consumenten of verbruikers bonden zijn dol op dit soort cases. Die zijn er al lang van overtuigd dat de klant vaak "getild" wordt. Ik zou niet zomaar toegeven.
Ook in het kader van milieu is repareren beter als weggooien. Iedereen heeft de mond er vol van, maar als puntje bij paaltje komt geven ze niet thuis. Met zulke argumenten kun je ze rond de oren slaan.......
Beetje lastig blijven doen, ander komt de verkoper er weer mee weg...

fusibele resistor

door soundman2 @, Wouw, 26-10-2024, 15:05 (6 dagen geleden) @ Otto
Gewijzigd door soundman2, 26-10-2024, 15:21

Lijkt toch veel op R2002 rechts naast de smps trafo op de print. De twee weerstanden van 47K lopen weliswaar naar de primaire van de trafo,maar zij dienen waarschijnlijk om de oscillator etc op te starten, of ze maken deel uit van een dempcircuit. Als er een smps ic in zit zou je ook met de datasheet daarvan een heel eind kunnen komen.

fusibele resistor

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 26-10-2024, 16:16 (6 dagen geleden) @ Otto

Dacht ik ook, die diodes staan parallel maar meten wil nog niet zeggen dat ze heel zijn.
Zou die weerstand na het vervangen van die diodes terugplaatsen met hetzelfde type.
Als je geluk hebt werkt alles weer.
Garantie is vervallen en zeker als je hem hebt opengemaakt.
Groet, Ben

[image]

fusibele resistor

door FRANCOIS @, Wenduine BELGIE, 26-10-2024, 17:50 (6 dagen geleden) @ Ben

Dag Ben,

die 3 diodes had ik al los gesoldeerd ( een pootje ) en gemeten en die zijn nog goed ...ik probeer morgen , nog wat te doen ...en zeker de tip met de lamp , dus als ik begrijp de fusible resistor vervangen door een lamp op 220 volt dan zeker 40 watt of lager als ik dat heb ...zou het ook een led lamp mogen zijn .

als het probleem enkel zich zou voordoen ok de voeding print ...dan is denkelijk nog de beste manier ,op ebay eentje te kopen en dan ben je gesteld met denkelijk een 60 euro incl. verzending .Natuurlijk mocht het probleem zich situeren achter de print ...dan zal de voeding er terug aan gaan .

al bij al toch wel vreemd, dat er op de printen geen schade te zien is ...meestal na een knal ( volgens de kleinzoon ) is er toch wel schade te zien aan componenten .

enfin het zal voor morgen zijn ...

en wat de garantie betreft Ben ...in Belgie is de klant meestal minder beschermd en de dupe ...in Nederland gaat het er heel anders aan toe , in het verleden kwam dat meermaals ter sprake met mijn Nederlandse collega techniekers ( 21 jaar dagelijks contact met Nederlandse collega's en samen ook veel installaties gedaan in Grafische bedrijven zowel in Nederland en Belgie)

grt,

françois ...kleinzoon komt straks terug voor de HF contesten , al mooie verbindingen gemaakt vandaag ...hij wil het ook gaan doen zegt hij , dat kan ...volgend jaar in een club gaan en lessen gaan volgen en dan naar Brussel om het examen af te leggen en hopelijk lukt het hem dan .

fusibele resistor

door HM @, Hilversum, 26-10-2024, 18:21 (6 dagen geleden) @ FRANCOIS

...en zeker de tip met de lamp , dus als ik begrijp de fusible resistor vervangen door een lamp op 220 volt dan zeker 40 watt of lager als ik dat heb ...zou het ook een led lamp mogen zijn .

Eh nee, de lamp in serie met het hele apparaat ( netsteker ).
De weerstand zonodig tijdelijk vervangen door een met min of meer dezelfde waar maar dan niet fusibel.
Houd je handen bij de/een schakelaar om de stroom naar het toestel uit te kunnen schakelen als de vervangende weerstand erg gaat roken of zelfs ontbranden...

Hoi HMfusibele resistor

door FRANCOIS @, Wenduine BELGIE, 26-10-2024, 18:29 (6 dagen geleden) @ HM

[ Geen tekst ]

fusibele resistor

door FRANCOIS @, Wenduine BELGIE, 26-10-2024, 18:32 (6 dagen geleden) @ HM

hoi HM,

volgens info die ik hier kreeg op het forum zou de weerstand volgens de kleuren code maar 0.22 ohm zijn ...wat in feite niets is , dan kan ik eventueel daar een brugje solderen en een zekering plaatsen of heb ik het mis

grt,

françois

fusibele resistor

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 26-10-2024, 20:02 (5 dagen geleden) @ FRANCOIS
Gewijzigd door Ben, 26-10-2024, 20:05

Ja, je kunt er een dun draadje insolderen zo'n twijgje uit een snoer.
Dan een lamp in serie met het netsnoer en een stapje achteruit doen als je de TV aanzet.
Dat de diodes goed meten wil nog niet zeggen dat ze goed zijn.
Heb dit al eerder meegemaakt. https://www.transistorforum.nl/forum/index.php?id=76576
Succes en groet, Ben

fusibele resistor

door Forumbeheer @, Delft / Haarlem, 26-10-2024, 20:58 (5 dagen geleden) @ Ben

HM heeft bij nader inzien gelijk, de lamp kan om twijfel te voorkomen beter in serie met het net geplaatst worden.

Ik ging ervan uit dat de fusible resistor in serie zat met het (gelijkgerichte) net, dan kan de lamp in plaats van de weerstand.

Echter gezien de lage waarde zou het ook goed kunnen dat deze weerstand tussen massa en de source van de schakeltransistor zit. Dan dient deze om de stroom te meten en moet deze altijd de juiste waarde hebben, dus geen lamp of doorverbinding op die plek.

Als die weerstand tussen source en massa stuk is, dan is de kans veel groter dat de FET (meten) en de aansturing van de FET overleden zijn en heeft het geen zin om verder te gaan.

Het meten van die drie secundaire diodes kan zin hebben, maar eerst zal je de schade aan de primaire kant in kaart moeten brengen zoals ik hierboven noem. Als de FET inderdaad in sluiting ligt, dan heeft het weinig zin om verder te gaan. Als de sluiting zit in een ceramisch condensatortje dat over de FET heen zit bijvoorbeeld, dan is de reparatie zelfs als je er geen ervaring mee hebt, kansrijk.

fusibele resistor

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 27-10-2024, 12:35 (5 dagen geleden) @ Forumbeheer

Heb even een schema gelicht en zie ook dat die weerstand een fet beschermd.
Hierbij het plaatje en misschien kun je er verder mee.
Groet, Ben

[image]

fusibele resistor

door soundman2 @, Wouw, 27-10-2024, 14:28 (5 dagen geleden) @ Ben

Heb even een schema gelicht en zie ook dat die weerstand een fet beschermd.

Die weerstand beschermt de FET echt niet hoor. Hij brandt alleen uit als de FET sluiting maakt. Als dit schema overeenkomt met wat in jouw schakeling zit, is de FET vrijwel zeker stuk.
De stroom door de FET loopt ook door de weerstand en afhankelijk van de belasting van de voeding zal de spanning daarover variëren. Die spanningsvariatie gaat naar de sense ingang van Het smps IC en daarmee wordt ondermeer de stroombegrenzing voor de FET en dus ook voor de voeding geregeld.
Als het IC het laat afweten, kan de FET vol uitgestuurd worden, diedaardoor het loodje legt en door de sluiting de weerstand doet uitbranden.

Bij vervanging van de FET en het IC is het zaak om de stroom begrenzen met een gleoilamp zoals aangegeven Hopelijk blijven de stromen dan binnen de perken zodat je iets kan meten. Het beste is dan ook nog gebruikte maken van een variac, zodat je kunt controleren of het ic begint te oscilleren en of de FET netjes uitgestuurd wordt.
Het repareren van SMPS voedingen vergt wel enig inzicht in de werking en ervaring in het veilig opstarten.