Grundig Studio 1500 (Toestel of techniek)

door S van Seijen @, Marknesse, 27-10-2024, 16:52 (4 dagen geleden)

Goedenavond mede sleutelaars,
Nu mijn dochter herfst vakantie heeft moest de Grundig Studio 1500 weer onder het bed vandaan om plaatjes te draaien.
De pick-up doet het goed alleen heb ik het idee dat hij iets te snel draait.
Met het schema voor de neus kan ik daar niet zo snel een oorzaak voor vinden maar ik kwam wel iets tegen wat mij onbekend is.
Op het schema van de eindversterker staan 2 stuks condensatoren (C211 en C212 waarover een te meten spanning vermeld staat maar deze condensatoren zitten niet op de print ??
Wie weet hoe dit zit, of mis ik nog een stukje basiskennis !
Verder zitten er in de combinatie een 3-tal kleine schaal lampjes waarvan er 2 defect zijn.
In het schema zijn ze rechtsonder vermeld met een spanning van 6-7V en 30mA (Op de foto naast het lampje de punt van een 0,5mm potlood) weet iemand waar ik deze kan vinden en bestellen.
[image]

[image]

[image]

--
Siebe van Seijen

Grundig Studio 1500

door soundman2 @, Wouw, 27-10-2024, 19:52 (4 dagen geleden) @ S van Seijen
Gewijzigd door soundman2, 27-10-2024, 20:13

Dat zujn zgn steeklampjes, 6,3v 30mA waren destijds gemeengoed. Het merk was meestal Osram.. In de werkplaats zet ik er leds in met een diode en een weerstandje aangesloten. Bij J. van Schaik consultancy staan ze op de website onder de zoekterm "lampjes" 6 volt 30mA.
http://www.jvanschaikconsultancy.nl/

[image]

De twee condensatortjes zijn waarschijnlijk in de productie optioneel. Als de zaak zou oscilleren kan daar de versterking van de hoge frequenties (boven de gehoorgrens) teniet worden gedaan.

Voor zover ik weet heeft de motoras verschillende diameters, waartegen een tussenwiel loopt. Het wiel zou zomaar op de overgang van een dikker naar een dunner gedeelte van de motorpoelie kunnen lopen doordat het tussenwiel mechanisme het wieltje niet meer op het goede gedeelte zet. Verdroogd vet op het mechaniek kan daar de oorzaak van zijn. Eventueel oud vet verwijderen met wat wasbenzine en daarna zeer spaarzaam weer olie of vet aanbrengen.
Let op de de pick-up motor in deze combinaties vaak is ingesteld voor 110 Volt. Als je hem uitbouwt voor eventueel onderhoud, de motor niet op 220 volt laten draaien, dan verbrand deze.

Grundig Studio 1500

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 27-10-2024, 23:14 (4 dagen geleden) @ soundman2

Pick up lijkt mij de Philips 22GC060 als chassis deel.
Als je daar op zoekt en de manual bekijkt vind je alles over die pickup
Die in de grundig is ingebouwd.

Als los pick up in kastje is deze bekend onder 22GA160

Denk als je plateau er af haalt je de code van type wel vind.

Grundig Studio 1500

door soundman2 @, Wouw, 27-10-2024, 23:28 (4 dagen geleden) @ Maurice

Dat de pu de Philips 22GC060 is had ik ook uitgevogeld en de serv, doc staat bij elektrotanya. Dat heb ik ook aangegeven, maar de tekst zie ik nergens meer staan. Mogelijk heb ik mijn bijdrage vergeten te saven.
Raar fenomeen, soms wil ik een tikfout corrigeren en bijv. een letter tussenvoegen, is de hele zin verdwenen omdat de pc een regel geselecteerd is. Bij mijn nieuwe PC heb ik ook een draadloze muis gekocht. Volgens mij dendert dat ding als een gek.

Grundig Studio 1500

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 28-10-2024, 20:28 (3 dagen geleden) @ soundman2

Te snel draaien kan alleen maar komen door fout in de motor of bv dat tussenwieltje bv
niet goed midden van de motor poelie loopt en bv slipt tegen de tap er onder en zodoende
plateau iets sneller draait.

In alle andere gevallen kan ik alleen maar bedenken dat plateau langzamer gaat draaien.

Beste is even een strobo schijfje uit printen van internet.

Ik weet niet of zo werkt met knippen en plakken.
[image]

Grundig Studio 1500

door S van Seijen @, Marknesse, 28-10-2024, 21:12 (3 dagen geleden) @ Maurice

Allen bedankt zover, ik heb weer wat huiswerk.
Hoe moet ik de diode inzetten als ik de lampjes wissel voor led.

--
Siebe van Seijen

Grundig Studio 1500

door soundman2 @, Wouw, 28-10-2024, 21:31 (3 dagen geleden) @ S van Seijen
Gewijzigd door soundman2, 28-10-2024, 21:35

Heeft van schaik de lamje niet meer?
Als je twee leds antiparallel zet, kun je ze met en weerstandje zonder diode op de 6 volt AC laten branden. Witte leds branden op 3 Volt. Over de weerstand moet dus ook 3 volt vallen. Bij een stroom van 20mA moet de weerstand ca 150 Ohm zijn Vermogen van de weerstand 1/8 of 1/4 Watt.
Hier staat iets over leds aansluiten
https://www.nproject.org/nl/elektronica/voorschakelweerstanden-voor-leds-gebruiken/

Grundig Studio 1500

door soundman2 @, Wouw, 28-10-2024, 21:23 (3 dagen geleden) @ Maurice

Dat schreef ik ook al over ee pulley. Het tussenwiel loopt niet op de goede plaats daarvan, maar juist op het stukje verloop naar een andere snelheid. Het mechaniek dat het wieltje verzet zou vast kunnen zitten door uitgedroogd vet.
De stroboscoopschijf blijft werken, zolang je het aantal streepjes op de cirkels niet verandert.
Wel moet er voor gezorgd worden dat je een 50Hz exemplaar hebt. Strobo's voor 60 Hz bestaan ook, maar dam meet je niet goed.