Seeburg LPC1 Relais (Toestel of techniek)

door JohanB @, Sleidinge (BE), 27-10-2024, 20:13 (5 dagen geleden)
Gewijzigd door JohanB, 27-10-2024, 20:25

Ik weet niet op welk forum deze vraag thuishoort. In een LPC1 zitten buizen (geheugen) en transistoren (toerentalregeling, versterker).

Eigenlijk ben ik op zoek naar het reversing relay. Seeburg part nr. 245 393. Dit blijkt niet evident. Kan iemand me helpen aan een duidelijk zijaanzicht van dit relais. Dus een foto waarop ik kan zien hoe het lipje op het anker van dit relais eruit ziet.

Mocht iemand dergelijk relais liggen hebben dan is dat ook OK. Het mag defect (onderbroken spoel, kapotte contacten, .... allemaal goed) zijn. Eigenlijk heb ik enkel het anker nodig.

Grts - Johan

Seeburg LPC1

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 27-10-2024, 20:20 (4 dagen geleden) @ JohanB

Dag Johan,

Informeer eens bij de Jukebox Fanaat. Zij hebben mij in het verleden goed kunnen helpen!

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

Seeburg LPC1

door JohanB @, Sleidinge (BE), 27-10-2024, 21:03 (4 dagen geleden) @ Leo Snoeren

Leo,
dank voor de tip. Deze mensen kende ik niet. Ik stuurde een mailtje. Niet geschoten is altijd mis :-)

Grts - Johan

Seeburg LPC1

door JohanB @, Sleidinge (BE), 31-10-2024, 11:10 (22 uur en 6 minuten geleden) @ Leo Snoeren

Leo,

Jukebox Fanaat liet me weten dat ze geen onderdelen meer doen maar waren zo vriendelijk om me door te verwijzen naar Dennis van DK Classics. En Dennis heeft het bewuste relais liggen. Dus daar besteld.

Ik had er ook een gevonden in Trumpland maar als je daar iets ken je nooit op voorhand de uiteindelijke prijs door BTW, douanekosten, invoerrechten, ....

Grts - Johan

Seeburg LPC1 Relais

door henkk56 @, 29-10-2024, 08:59 (3 dagen geleden) @ JohanB
Gewijzigd door henkk56, 29-10-2024, 09:11

Soms zit in deze mechanieken een modificatie waarbij het reversing relais niet mechanisch maar electrisch wordt vastgehouden.
Het vasthoudmechaniek is dan verwijderd of onklaar gemaakt en eventueel is de koppeling met terugloopbeveiliging door een normale vervangen.
Dit is er aan herkenbaar omdat er dan 2 extra contacten op het relais zijn aangebracht.
De normale werking is dan dat als de b-kant is afgelopen is bij de afslag het reversing relais afvalt en de plaat bij tegengestelde draairichting wordt teruggezet.
Tevens is er een beveiligingscircuit dat er voor zorgt dat na spanningsuitval het mechaniek afslaat
en naar de scanmodus teruggaat bij het terugkeren van de spanning.
Ik stond ook raar te kijken toen ik er een keer zo een op mijn bordje kreeg.

Henk

Seeburg LPC1 Relais

door JohanB @, Sleidinge (BE), 29-10-2024, 11:52 (3 dagen geleden) @ henkk56

Dag Henk,

dank voor het meedenken. Ik moet vermoedelijk in die richting verder zoeken. Het leek me al bizar dat het lipje van het mechnanisme (+- 2mm staal) zomaar afgebroken zou zijn. Op het relais zit inderdaad een extra wisselcontact en dat is niet terug te vinden op het schema.

Gelukkig heb ik al grijze haren. Dit mechanisme kan er moeilijk voor nog meer zorgen :-D

Wordt vervolgd.

Johan