Hema oplader, werking ? (Toestel of techniek)
Ik heb onderstaande oplader van de Hema.
Deze zou ook een ontlaad functie hebben.
Ik begrijp overigens de werking niet goed.
Het lukt mij in ieder geval op geen enkele manier om een led groen te krijgen zodat hij zou ontladen.
Bij het plaatsen van batterijen in ieder geval wel 4 rode (knipperende leds), en dat blijft zo, ook als ik ze langdurig plaats.
Wat doe ik verkeerd of begrijp ik niet, of ... defect ?
handleiding ontbreekt,
mvg
Hema oplader, werking ?
door Forumbeheer , Delft / Haarlem, 15-11-2024, 20:35 (3 dagen geleden) @ ffeilers
Hij is waarschijnlijk uitsluitend bedoeld voor NiCd accu's. Bij NiMH slaat hij misschien niet af als ze vol zijn.
Jij hebt er nu alkaline accu's inzitten, die hebben waarschijnlijk een te hoge werkspanning en daar weet hij helemaal niet wat hij ermee moet doen. Zal niet afslaan maar ook niet ontladen. Je hebt toch wel op het knopje gedrukt?
Hema oplader, werking ?
door ffeilers , Breda, 15-11-2024, 20:51 (3 dagen geleden) @ Forumbeheer
Hij is waarschijnlijk uitsluitend bedoeld voor NiCd accu's. Bij NiMH slaat hij misschien niet af als ze vol zijn.
Jij hebt er nu alkaline accu's inzitten, die hebben waarschijnlijk een te hoge werkspanning en daar weet hij helemaal niet wat hij ermee moet doen. Zal niet afslaan maar ook niet ontladen. Je hebt toch wel op het knopje gedrukt?
ja, ik heb op het knopje gedrukt
op de achterzijde staat: geschikt voor het laden van oplaadbare batterijen, afijn dat staat ook op de gebruikte batterijen dus ik dacht ..... dat is correct wat ik doe
achterzijde van de lader, met info
Hema oplader, werking ?
door Forumbeheer , Delft / Haarlem, 16-11-2024, 02:05 (3 dagen geleden) @ ffeilers
Achterop staat dus dat hij geschikt is voor NiCd en NiMH cellen. Dat valt weer mee, toch een paar jaar nieuwer dan ik dacht...
Maar die types lijken ook nog redelijk op elkaar (alleen het afslaan na volladen verschilt een beetje). Alkaline oplaadbare cellen hebben compleet andere spanningsniveau's en laadkarakteristieken. Die bestonden nog niet toen deze lader gebouwd werd dus konden ze er ook geen rekening mee houden.
Overigens is ontladen het belangrijkste voor NiCd cellen (geheugeneffect). Voor NiMH en alkaline is het minder belangrijk.
Hema oplader, werking ?
door Onno-I , 15-11-2024, 20:47 (3 dagen geleden) @ ffeilers
Ik heb er ook zo een. Gaat met NiCd en NiMH eerst ontladen als je op de knop drukt. Risico voor overladen bij NiMH
Handleiding op https://www.handleidingen.com/hema/handleiding-41210704
Hema oplader, werking ?
door ffeilers , Breda, 15-11-2024, 20:59 (3 dagen geleden) @ Onno-I
Ik heb er ook zo een. Gaat met NiCd en NiMH eerst ontladen als je op de knop drukt. Risico voor overladen bij NiMH
Bedankt voor de handleiding.
Ik ben dus in de war gebracht door de aanduiding op de batterijen..
9800 mAh met de aanduiding rechargeable battery en geen achte geslagen op "alkaline" en als ik daar dan op zoek mbv google dan vind ik:
Alkalinebatterijen opladen? In principe zijn alkalinebatterijen niet oplaadbaar. Er zijn wel speciale opladers verkrijgbaar waarmee je ze kunt herladen, maar erg rendabel is dat niet. Je kunt dus beter 'echte' oplaadbare batterijen aanschaffen.
tja ......
Hema oplader, werking ?
door Onno-I , 15-11-2024, 21:34 (3 dagen geleden) @ ffeilers
Mijn ervaring met het opladen van alkalinebatterijen: lekkage. Niet doen.
Hema oplader, werking ?
door Forumbeheer , Delft / Haarlem, 16-11-2024, 02:07 (3 dagen geleden) @ ffeilers
Deze alkalinebatterijen zijn opzich wel geschikt om op te laden (tenzij de Chinese verkoper heeft gelogen), dat is weer een iets nieuwere ontwikkeling dan gewone alkalinebatterijen. Alleen werken ze alsnog niet zo goed met deze lader.
Hema oplader, werking ?
door ffeilers , Breda, 15-11-2024, 21:15 (3 dagen geleden) @ Onno-I
Ik heb nu gewisseld met 1 geplaatste NiMH batterij, maar: knippert rood en met knopje indrukken verandert er niets....... ik geloof dat ik niet echt begrijp of ... lader is kapot ??
Hema oplader, werking ?
door Onno-I , 15-11-2024, 21:35 (3 dagen geleden) @ ffeilers
Kan zijn. Die van mij reageert wel op het knopje.
Hema oplader, werking ?
door ffeilers , Breda, 15-11-2024, 21:43 (3 dagen geleden) @ Onno-I
Kan zijn. Die van mij reageert wel op het knopje.
met deze zou het toch goed moeten gaan (heb er meerdere geprobeerd)
Hema oplader, werking ?
door Onno-I , 15-11-2024, 21:57 (3 dagen geleden) @ ffeilers
hmm. bij mij gaat hij na snelladen (knipperen) naar druppelladen (constant)
Hema oplader, werking ?
door ffeilers , Breda, 15-11-2024, 22:18 (3 dagen geleden) @ Onno-I
hmm. bij mij gaat hij na snelladen (knipperen) naar druppelladen (constant)
Ik heb er nu twee inzitten, zelfde type, zie foto van 1 exemplaar, en de 2 lampjes branden constant.
Maar als ik nu die schakelaar indruk dan zou die led toch groen moeten worden?
Hema oplader, werking ?
door Forumbeheer , Delft / Haarlem, 16-11-2024, 02:09 (3 dagen geleden) @ ffeilers
Hangt het er niet ook van af hoe vol ze zijn?
Hema oplader, werking ?
door Maurice , Dordrecht, 15-11-2024, 22:34 (3 dagen geleden) @ ffeilers
Uhh zo maar een ideetje.
Stekker er uit.
Batterijen er in
Dan op knopje drukken
Gaat dan groene lampje branden?
Lijkt me met stekker er in , de batterijen nooit gaan ontladen.
Stekker er uit lijkt me logischer namelijk..
Hema oplader, werking ?
door Goldline , Oranjedorp, 15-11-2024, 22:39 (3 dagen geleden) @ Maurice
Je bedoeld voor ontlading heb je geen externe spanningbron nodig.
--
Cees PA1DBA
Hema oplader, werking ?
door ffeilers , Breda, 15-11-2024, 23:10 (3 dagen geleden) @ Maurice
Uhh zo maar een ideetje.
Stekker er uit.
Batterijen er in
Dan op knopje drukkenGaat dan groene lampje branden?
Lijkt me met stekker er in , de batterijen nooit gaan ontladen.
Stekker er uit lijkt me logischer namelijk..
geprobeerd, stekker er uit, batterijen geplaatst, knopje ingedrukt: maar ..... geen resultaat
onno zou kunnen zeggen of je veronderstelling klopt, hij heeft in ieder geval een werkende
Hema oplader, werking ?
door Onno-I , 15-11-2024, 23:47 (3 dagen geleden) @ ffeilers
(we werkten langs elkaar )
Het kan zijn dat het meetcircuit voor (ont)laadstatus defect is (slechte elco's ?)
Ook de timer kan dus stuk zijn. Niet onbewaakt gebruiken jouw exemplaar.
Ik heb al gezien dat er irritante schroeven in zitten (reparatiehinder door de fabrikant)
diep liggend dus mijn bitsetje voor irritante schroeven schiet tekort.Moet een schroevendraaier opofferen (hapje in vijlen). Wil ik dat? die van mij doet het goed dus die hoeft niet open.
Hema oplader, werking ?
door Onno-I , 15-11-2024, 23:36 (3 dagen geleden) @ Maurice
Ik heb hem er even bij gepakt. Tijdje niet gebruikt. Ik heb ook een intelligentere lader die ik liever gebruik.
Je steekt de stekker in het stopcontact. Dan de batterijen erin - hij gaat rood knipperen - snelladen met 270mA voor AA of 50-70 voor AAA.
Laadtijd in te stellen met de schakelaar op de onderkant.
Gebruiksaanwijzing zegt "het snelladen niet onderbreken" - nee want dan begint de timer opnieuw en overlaad je misschien je batterij. Let wel: hij is gemaakt voor max 1100mAh, dus als je een grotere capaciteit hebt, laadt hij met snelladen niet helemaal op. De nieuwe die ik had, zijn 2400mAh NiMH batterijen... we zijn 20 jaar verder
Na laadtijd gaat hij op druppelladen.
Druk je op de knop, gaat hij ontladen (groene lampje) totdat de accu's voldoende leeg zijn.
Hoe lang dat is, hangt af van de conditie. Ik heb nieuwe accu's erin gedaan, daarbij blijft groen branden (een minuut, langer geduld heb ik niet). Ik heb ook oude/ongeladen accu's liggen die gaan na enkele seconden van groen naar laden.
Het groene lampje is bij mij dus minstens een paar seconden aan.
Ik zou zeggen: laad een set accu's op (alleen NiMH of NiCD en geen verschillende capaciteit of typen door elkaar) en druk nog eens op de knop, dan zou hij ze in 1-1,5 uur moeten ontladen.
Hema oplader, werking ?
door henk vdb , Breda, 16-11-2024, 11:31 (2 dagen geleden) @ Onno-I
Gewijzigd door henk vdb, 16-11-2024, 12:00
Na laadtijd gaat hij op druppelladen.
En daarom NIET geschikt voor de huidige zg. Low Self Discharge (LSD) oplaadbare batterijen, die gaan stuk als je ze blijft druppelladen! Dit is geen "slimme" lader en hij kan je cellen makkelijk slopen (als het moderne cellen zijn).
Ik heb ook enkele exemplaren van deze lader gehad. Ontladen gaat NIET zonder dat de stekker in het stopkontakt zit. Ontladen gaat tot er ongeveer 0,7V op de cel staat. Laden gaat hij pas doen als ALLE cellen tot die 0,7V ontladen zijn. Als je NIET op de ontlaad knop drukt gaat hij bij plaatsen van een cel ONMIDDELIJK laden. Als de cel dan al vol is ga je die cel dus overladen want er is GEEN controle!
Laden gaat met een TIMER, met de schakelaar aan de onderkant verander je de weerstandswaarde van de RC-oscillator van de timer (4060 als ik me goed herinner).
Deze lader is achterhaald, schaf er een aan met echte delta V controle zoals de heel bekende en al jaren zeer goed bevonden Powerex MH-C9000 van Maha.
PS: zoek ook eens op Dolidada, het "merk" dat op je cellen staat, en er gaat een wereld voor je open. Meer wil ik er niet over zeggen.
Hema oplader (simpel is het niet)
door ffeilers , Breda, 16-11-2024, 18:30 (1 dag en 23 uur geleden) @ ffeilers
Iedereen bedankt voor de reacties.
Wat heb ik mij daarin vergist.
Heb ooit eens oplaadbare batterijen gekocht en er totaal niet bij stil gestaan welke problemen daar bij aan de hand kunnen zijn bij het opladen.
Had mij ook nooit verdiept in de verschillende typen batterijen.
De lader die ik getoond had kwam in mijn bezit , ik had nog wat oplaadbare batterijen en dan denk je eigenlijk 1 en 1 is 2 , maar ik ben er nu dus achter dat het niet zo simpel is.
Ik had ook nog een andere lader die ik altijd gebruikte en die volgens mij van een latere periode is.
Binnenkort zal ik deze hier ook even posten en dan hoor ik daar ook de reacties wel weer op.
Verder heb ik vandaag 4 nieuwe oplaadbare batterijen gekocht aaa en niet alkaline maar voordat ik ermee aan de slag ga ga ik eerst alle opmerkingen nog eens doornemen.
Het kan best zo zijn dat de door mij gebruikte batterijen defect zijn en dat ik daardoor in verwarring ben gebracht met de gedachte dat de oplader defect is.
Dus: wordt vervolgd.
groet
Frans
door ffeilers , Breda, 16-11-2024, 20:01 (1 dag en 21 uur geleden) @ ffeilers
Ter verdere informatie, deze twee laders heb ik ook nog staan, waarvan ik de LiitoKala vaak gebruikt voor mijn lantaarn accu: gegevens ict 18650 2200mah 3.7v, en .... dat werkt perfect
De witte Recyko daar heb ik geen ervaring mee
door henk vdb , Breda, 16-11-2024, 21:15 (1 dag en 20 uur geleden) @ ffeilers
Gewijzigd door henk vdb, 16-11-2024, 21:20
Frans,
hoewel ik geen ervaring heb met die LiitoKala lijkt me dat een in de praktijk goed bruikbare lader. 4 individuele laadposities en automatische detectie van NiMh en Li-ion.
"Identify Li-ion and Ni-MH automatically; But, you need to adjust the charge mode for LiFePO4 and 3.85V li-ion battery"
Alleen voor laatste twee genoemde types dien je handmatig een instelling te doen.
Gewoon deze lader gebruiken dus als je er tevreden over bent.
De GP is volgens mij een eenvoudige "domme" lader zonder enige detectie en gaat vermoedelijk oneindig door met laden, 220 mA voor AA en 100mA voor AAA. Hierbij moet je steeds per twee cellen tegelijk plaatsen, wat niet zo'n goed idee is tenzij je setjes van twee cellen altijd bij elkaar houdt en niet afzonderlijk gebruikt. De twee cellen moeten zo goed mogelijk gelijk zijn dus geen halflege en volle tegelijk plaatsen en ook geen verschillende merken/types in een setje van twee. Bovendien ZELF eraan denken de cellen niet te lang hierin te laden, vooral niel als het moderne LSD cellen zijn.
Welke lader voor deze batterij
door ffeilers , Breda, 16-11-2024, 21:41 (1 dag en 20 uur geleden) @ ffeilers
Welke lader is er beschikbaar voor deze batterij?
Welke lader voor deze batterij
door henk vdb , Breda, 17-11-2024, 12:06 (1 dag en 5 uur geleden) @ ffeilers
Zoek een moderne intelligente lader geschikt voor D-cellen, lees reviews en mijd sites als aliexpress.
Kijk bv. bij NKON, maar nogmaals, lees ook SERIEUZE reviews op verschillende sites als je een type op het oog hebt. Ga voor een type dat op veel plekken getest is en goed bevonden. Pas op voor namaak/nep zooi en wees voorbereid dat iets goeds zijn prijs heeft maar vaak voor jaren goed bruikbaar is.