Vervorming eindversterker (Algemeen)

door Mick @, 08-12-2024, 22:00 (19 dagen geleden)

Beste Forummers,

De revisie van de Sharp VZ-3000 is bijna klaar. Maar toen ik dacht dat alles werkte, bleek bij de test met luidsprekers dat het rechter kanaal vervormt. Merkwaardig genoeg klinkt het geluid op de hoofdtelefoon (AKG 400) waarmee ik steeds getest had, prima. Maar als de luidsprekers worden aangesloten (impedantie ~5 Ohm), gaat het rechter kanaal mis. Het heeft te maken met de lage tonen. Die komen er nauwelijks uit en als ze er zouden moeten zijn, ontstaat vervorming.

[image]

Ik dacht aan de elco's in de terugkoppeling (C404 en C412) maar die meten goed. Ook C416 is goed. De weerstanden zijn allemaal goed. De schakelaar in de jack-connector gecontroleerd, ook die is goed. Verwisselen van de uitgangs-aansluitingen op de print (K401 en K403) verplaatst het probleem naar de andere kant, dus het moet op de versterkerprint zitten. Dan blijft niet veel anders over dan dat het in het versterker IC (STK461) zit. Heeft iemand daar ervaring mee? Ze zijn gelukkig nog verkrijgbaar tegen redelijke prijzen, maar ik wil wel zeker weten dat daarmee dan het probleem verholpen is.

Alvast dank en groeten, Mick

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks