Vervorming eindversterker (Algemeen)

door Mick @, 08-12-2024, 22:00 (19 dagen geleden)

Beste Forummers,

De revisie van de Sharp VZ-3000 is bijna klaar. Maar toen ik dacht dat alles werkte, bleek bij de test met luidsprekers dat het rechter kanaal vervormt. Merkwaardig genoeg klinkt het geluid op de hoofdtelefoon (AKG 400) waarmee ik steeds getest had, prima. Maar als de luidsprekers worden aangesloten (impedantie ~5 Ohm), gaat het rechter kanaal mis. Het heeft te maken met de lage tonen. Die komen er nauwelijks uit en als ze er zouden moeten zijn, ontstaat vervorming.

[image]

Ik dacht aan de elco's in de terugkoppeling (C404 en C412) maar die meten goed. Ook C416 is goed. De weerstanden zijn allemaal goed. De schakelaar in de jack-connector gecontroleerd, ook die is goed. Verwisselen van de uitgangs-aansluitingen op de print (K401 en K403) verplaatst het probleem naar de andere kant, dus het moet op de versterkerprint zitten. Dan blijft niet veel anders over dan dat het in het versterker IC (STK461) zit. Heeft iemand daar ervaring mee? Ze zijn gelukkig nog verkrijgbaar tegen redelijke prijzen, maar ik wil wel zeker weten dat daarmee dan het probleem verholpen is.

Alvast dank en groeten, Mick

Vervorming eindversterker

door soundman2 @, Wouw, 08-12-2024, 22:29 (19 dagen geleden) @ Mick

Misschien nog de zekeringen en of de houders. Overgangsweerstand, verkeerde zekering met teveel weerstand....

door Goldline @, Oranjedorp, 08-12-2024, 22:29 (19 dagen geleden) @ Mick

Er zijn veel imitatie STK"s in omloop Chinese replica's .
Probeer een originele te vinden.
Jouw klacht zit vermoedelijk in een defecte module.

--
Cees PA1DBA

door Hersteller @, Haarlem, 08-12-2024, 22:48 (19 dagen geleden) @ Mick

Bij STK¨s beginnen bij het doorsolderen van de pootjes.

door Jeroen Visser @, Eindhoven, 08-12-2024, 23:14 (18 dagen geleden) @ Mick

En verwisselen van de speakers? misschien zit het euvel niet in de eindversterker, maar in een van de luidsprekers.

door Forumbeheer @, Delft / Haarlem, 09-12-2024, 00:52 (18 dagen geleden) @ Mick
Gewijzigd door Forumbeheer, 09-12-2024, 00:55

Dit is denk ik ook typisch zo'n geval waar revisie zou moeten betekenen dat je alle elco's vervangt. Ik ga er zonder meer van uit dat minstens een deel slecht meet zelfs als ze de capaciteit nog (net) halen.

Dat kan dan soms ook weer een oorzaak zijn dat de STK uiteindelijk sneuvelt (al kunnen die dat zonder hulp ook prima).

door soundman2 @, Wouw, 09-12-2024, 12:12 (18 dagen geleden) @ Forumbeheer

Dit is denk ik ook typisch zo'n geval waar revisie zou moeten betekenen dat je alle elco's vervangt.

Dat is dan weer vaak dat er in jouw termen "achteruit" gerepareerd wordt, met alle ellende die daar weer bij hoort.
Slechte (fake) hybrides zijn er zeker. Ik heb het zelf meegemaakt dat in een gerepareerde versterker de module correct werkte maar met een belasting meteen door de knieën ging.
Een exemplaar van de originele versterkerimporteur was factoren duurder, maar werkte normaal.
Ik heb bij de oorspronkelijk defecte module en de nieuwe defecte eens een kijkoperatie gedaan en toen kwam de aap uit de mouw. De chips van de eindtransistors waren in de fake minder dan een kwart ofzo in het formaat vergeleken met de originele defecte module.
Zoals iemand al aangaf in dit draadje, was ook die versterker defect geraakt, doordat de pootjes van de module waren losgekrompen in het soldeer. Altijd even nalopen dus.

door Piet van der Pol @, 09-12-2024, 10:16 (18 dagen geleden) @ Mick

Je zou ook de spanningen op de versterker modules eens even kunnen nameten, en ook vergelijken met elkaar.
Als dat niets oplevert, meet dan de versterker eens door met een oscillator en met een scoop. Controleer zowel de signalen op de directe ingangen en uitgangen van de modules. En meet dan ook met en zonder belastingen op de uitgangen. De luidsprekers hierbij vervangen door weerstanden.
Zonder meer modules gaan vervangen, dat is nogal rigoureus. Daar zou ik nog even mee wachten.

Piet

door Mick @, 09-12-2024, 19:50 (18 dagen geleden) @ Mick

Heren, hartelijk dank voor jullie reacties.
De 16 pootjes heb ik door gesoldeerd en maken goed contact met de print. De luidsprekers zijn verwisseld, daar zit de fout zeker niet. De elco's heb ik uitgenomen en stuk voor stuk gemeten: goede capaciteit en geen weerstand. Het IC lijkt mij nog het originele exemplaar.
Het vreemde is dat de vervorming alleen optreedt als de uitgang met een lage impedantie wordt belast, en dan uitsluitend het rechter kanaal. Links speelt prima. Ik vrees dat het dan toch de module zal zijn. Ergens in het inwendige is blijkbaar wat los geraakt?

Groeten, Mick

door Piet van der Pol @, 09-12-2024, 20:51 (18 dagen geleden) @ Mick

Uitwendig kan er ook wat losraken. In het schema staat een 100 Ohm weerstand, die ook als zekering (fuse) aangegeven staat. Klopt deze weerstand nog? En kloppen alle spanningen die in het schema staan? Meet je spanningsverschil tussen overeenkomstige pinnen van de modules?

Piet

door Mick @, 09-12-2024, 21:32 (18 dagen geleden) @ Piet van der Pol

Piet, alle spanningen kloppen. Er zitten geen noemenswaardige verschillen tussen beide kanalen. De weerstandswaarden kloppen. De zekeringen zijn identiek en goed. Dan weet ik het ook niet meer...

door Andries van Dekken. @, Surhuizum., 10-12-2024, 11:19 (17 dagen geleden) @ Mick

Wat in zo'n geval nog wel eens wil helpen is,de STK met een föhn opwarmen.
Op deze manier kan het zijn dat de fout aan het licht komt.
Heb het ook wel meegemaakt dat ie juist op vriesspray reageert.
-An3s

--
Keapje 'n Erres, kinne jo werres.

door henkk56 @, 11-12-2024, 15:50 (16 dagen geleden) @ Mick

1 van de driver of eindtorren in de module zal wel een slechte HFE hebben,dan gaat het mis bij het aansturen van een lage impedantie.

Henk

Vervorming eindversterker - Opgelost

door Mick @, 15-12-2024, 19:55 (12 dagen geleden) @ henkk56

Ik heb de STK461 vervangen (eBay, 8 euro) en alles werkt weer helemaal goed!

Dank voor het meedenken en groeten, Mick