varta 3.6 bios batterij vervangen (Computertechniek)
Deze batterij , geplaatst op een moederboard had iets gelekt, maar de schade lijkt mee te vallen.
Batterij inmiddels verwijderd.
Ik heb nieuwe bios batterij liggen maar zie ook het alternatief voor het plaatsen van een
Niet-A-Varta CR2032
https://github.com/wiretap-retro/Not-A-Varta-CR2032
die heb ik natuurlijk niet liggen.
Wat zouden jullie doen?
Voor mijn gemak zou ik eigenlijk zeggen: ik plaats de nieuwe 3.6v batterij, maar.... graag jullie mening/advies.
Daarnaastis 1 van de tantaal elco s bij de voedingsconnector kapot, ik heb deze inmiddels besteld. Wat is precies de functie van de tantaal elco s op die plaats? En .... werkt het board ook met bijvoorbeeld die defecte elco. (voor zover ik weet zou dat in dit geval zo zijn, maar ik heb het nog niet geprobeerd, zal hem voor de zekerheid eerst vervangen. (ik lees 2.2uf 16v)
varta 3.6 bios batterij vervangen
door ewoud , Amstelveen, 20-12-2024, 22:44 (7 dagen geleden) @ ffeilers
Beste FFeilers,
Als eerste kan je de elco wel vervangen en dan mbv een paar snoertjes de nieuwe batterij aan het board aansluiten.
Mijn ervaring met, in deze mate, lekkende batterij is dat het elektroliet de sporen in het multi-layer motherboard kan hebben vernietigd.
Dus eerst maar eens testen of het board nog wel werkt, en dan kan het nog een kwestie van tijd zijn om dan alsnog met een defect board te blijven zitten.
Ik heb het in een transistor korte golf ontvanger gehad. Het leek gerepareerd maar na een aantal weken begon deze uit zichzelf fluitende geluiden te maken door aangevreten sporen in de print. Dus de radio kon bij het afval.
Succes en hopelijk is het board nog te redden.
vriendelijke groet,
Ewoud
door Hersteller , Haarlem, 20-12-2024, 23:33 (7 dagen geleden) @ ffeilers
Gewijzigd door Hersteller, 20-12-2024, 23:39
Je kan een accu (oplaadbare Ni/Cd) niet door een batterij vervangen! Deze accu´s zijn nog wel te vinden.
door ffeilers , Breda, 21-12-2024, 16:08 (6 dagen geleden) @ Hersteller
De afbeelding met de CR2032 (niet oplaadbaar) is gemonteerd met voorziening van componenten , zodat de cr2032 ook geen laadstroom krijgt.
mvg
Frans
door WalterH , Den Haag, 21-12-2024, 01:05 (6 dagen geleden) @ ffeilers
Hoi,
- zoek via Google op op welke wijze je het gelekte elektrolyt kun neutraliseren, bijvoorbeeld met witte azijn.
- verwijderen alle elektrolyt resten, aanslag van het board.
- de accu kun je vervangen door een batterij, maar dan moet je het laden van de batterij voorkomen. Ander zal de batterij zeker defect gaan, en mogelijk uit elkaar springen door verhitting.
- de defecte condensator zeker verwijderen. Deze is hoogstwaarschijnlijk door interne kortsluiting oververhit geraakt en geëxplodeerd. Mogelijk is de kortsluiting nog aanwezig.
- condensator vervangen door een type met dezelfde capaciteit, maar een hogere spanning, bijvoorbeeld 25 volt en niet 16, wat veel te dicht bij 12 volt is om spikes op de voeding lijn langdurig te weerstaan.
--
W. Heemskerk
door Maurice , Dordrecht, 21-12-2024, 11:54 (6 dagen geleden) @ ffeilers
Je kunt de tantaal voor gewone elko vervangen.
Tantaal heeft wat voordelen en ook nadelen.
door ffeilers , Breda, 21-12-2024, 20:14 (6 dagen geleden) @ Maurice
Bedankt voor de informatie.
Is er ook een isa kaart beschikbaar die de functie van de varta 3.6v batterij kan overnemen.
En dan niet alleen de datum en tijd maar ook de bios instellingen bewaard.
Van mijn eerste pc weet ik dat ik later een datum en tijd card extra kocht.
Maar of dat nu ook werkt met het onthouden van de bios instellingen, dat weet ik niet .
gr
Frans
door Hersteller , Haarlem, 21-12-2024, 20:57 (6 dagen geleden) @ ffeilers
Er waren klok kaarten, maar niet voor de bios. Bios wordt ingelezen voordat de ISA bus aangesproken wordt.
door ffeilers , Breda, 21-12-2024, 21:07 (6 dagen geleden) @ Hersteller
Er waren klok kaarten, maar niet voor de bios. Bios wordt ingelezen voordat de ISA bus aangesproken wordt.
dan weet ik dat ik niet moet zoeken naar iets wat er niet is
vraag mij wel af welke connector met batterijhouder er dan bedoeld wordt , als je kijkt naar de aansluiting daarvoor op het moederboard, zie foto hieronder
op die manier zou ik dan ook het probleem van een later opnieuw lekkende batterij kunnen oplossen
door Hersteller , Haarlem, 21-12-2024, 21:28 (6 dagen geleden) @ ffeilers
Gewijzigd door Hersteller, 21-12-2024, 21:39
Tullip Computers hadden een batterijhouder met 3 x AA (en die konden ook uitbundig lekken). Zelfs bij het montage gaatje op de hoek zie je de groene oxidatie.
door ffeilers , Breda, 21-12-2024, 22:30 (6 dagen geleden) @ Hersteller
Tullip Computers hadden een batterijhouder met 3 x AA (en die konden ook uitbundig lekken). Zelfs bij het montage gaatje op de hoek zie je de groene oxidatie.
Dat weet ik. Ook deze tulip computer heb ik in mijn bezit met een veel ernstiger beschadiging van lekkage door de batterijhouder die u bedoelt (zie foto hieronder, van het board).
Dit board is op dit moment bij Maurice die toch een poging wil wagen om het board tot leven te brengen.
Als je echter kijkt naar heb board waar het in dit geval om gaat, niet tulip, dat is de aansluitconnector naar ik meen 5 of 6 pin en welke batterijhouder met welk voltage daar dan op moet dat ontgaat mij. Daarnaast natuurlijk als ik het al zou hebben natuurlijk op tijd de batterijen er maar even uithalen bij wegzetten. Maar dat kan dan wat makkelijker dan zoals nu de hele pc uit elkaar te halen om er bij te kunnen.
het board met aanzienlijke batterijschade, niet werkend, wat nu bij Maurice is om een poging te wagen het hersteld te krijgen.
door Hersteller , Haarlem, 21-12-2024, 23:30 (6 dagen geleden) @ ffeilers
Flinke schade, hoop voor je dat het nog te redden is. Waren het toen al multilayers?
door Onno-I , 24-12-2024, 11:26 (3 dagen geleden) @ ffeilers
Zorg dat je de rommel uit de batterij goed verwijdert. De rommel zorgt voor lekstromen en blijft het metaal aantasten.
Eerst azijn op wattenstaafje, dan 2x met demiwater en dan met alcohol is wat ik altijd doe.
De toekomst van een nieuwe NiCd accu op deze plek is somber.
Je zult de computer bijna nooit gebruiken en dus gaat hij weer lekken nadat hij door zelfontlading is leeggelopen.
Ik gebruik op deze plek graag een CR2032, MAAR wel even opsporen in het schema waar de weerstand en diode zitten voor het opladen, en die verwijderen. Vaak zit er nog een diode: die zorgt dat de RTC + BIOS memory wordt gevoed door de voeding ipv de batterij als de computer aan staat. Maar het kan ook zijn dat de RTC altijd uit de batterij wordt gevoed, dat scheelt 1 diode.
Hoe lang de CR2032 meegaat, hangt af van het stroomverbruik van de RTC. Dat is even afwachten. Of beter: meten.
door ffeilers , Breda, 24-12-2024, 12:09 (3 dagen geleden) @ Onno-I
Ik heb dat printje waar de cr2032 op past besteld bij PCBway.
Ik heb er gelijk maar 10 besteld.
En dan ga ik dat uiteindelijk plaatsen.
Je hebt gelijk, echt veel aanstaan zal hij niet en .... dan weer lekkage.
vwb het schoonmaken, witte azijn, maar daarna gaven anderen aan spoelen met soda water en daarna afspoelen met gedeminiraliseerd water
nu ja... ik ben er nog niet aan begonnen en inmiddels heb ik een aantal borden wat er voor in aanmerking komt , dus beter in 1 keer doen
groet
Frans
door Forumbeheer , Delft / Haarlem, 24-12-2024, 14:18 (3 dagen geleden) @ ffeilers
Gewijzigd door Forumbeheer, 24-12-2024, 14:19
Soda is alleen voor lekkage van zink-koolbatterijen en natte elco's omdat die een zuur elektroliet gebruiken. Alkaline (zit al in de naam) en NiCd/NiMH hebben een basisch elektroliet en dan gebruik je azijn om het te neutraliseren.
door WalterH , Den Haag, 24-12-2024, 22:00 (3 dagen geleden) @ ffeilers
Om te zien op welke wijze moederborden kunnen worden schoongemaakt en/ of gerepareerd, zijn de YouTube filmpjes van Adrian Black een goede bron. Adrian laat regelmatig zien op welke wijze hij dit proces van schoonmaken uitvoert en hoe je XT, At en andere moederborden niet alleen reinigd na lekkage van batterijden maar ook na lekkende condensatoren.
--
W. Heemskerk
door ffeilers , Breda, 24-12-2024, 22:39 (3 dagen geleden) @ WalterH
Om te zien op welke wijze moederborden kunnen worden schoongemaakt en/ of gerepareerd, zijn de YouTube filmpjes van Adrian Black een goede bron. Adrian laat regelmatig zien op welke wijze hij dit proces van schoonmaken uitvoert en hoe je XT, At en andere moederborden niet alleen reinigd na lekkage van batterijden maar ook na lekkende condensatoren.
heb je een link voor mij?
mvg
Frans
door WalterH , Den Haag, 25-12-2024, 13:45 (1 dag en 23 uur geleden) @ ffeilers
Gewijzigd door WalterH, 25-12-2024, 13:47
In onderstaande filmpjes gaat Adrian aan de slag om verschillende moederborden schoon te maken en repareren.
Dit zijn dus voorbeelden van het schoonmaken en het resultaat. Uiteraard is er een grote variëteit mogelijk in de hoeveelheid lekkage en het type/ model moederborden.
https://www.youtube.com/watch?v=ckTx8G3JImI
https://www.youtube.com/watch?v=HtrAvQGuXTw
https://www.youtube.com/watch?v=n0Eh02pmiRg
Ik denk ook dat er niet een ultieme methode is voor de reparatie en het schoonmaken. Alles hangt af van de schade en de mogelijkheid voor schema’s en onderdelen, alsmede van de tijd en moeite die men wil besteden.
--
W. Heemskerk