Dual 1224 platenspeler (Toestel of techniek)

door hdegreeuw @, Andijk, 25-12-2024, 22:53 (1 dag en 14 uur geleden)

Heeft iemand enig idee hoe ik deze platenspeler van binnen kan bekijken?
Hij draait wel, maar de naald gaat niet verder dan het begin van de plaat en gaat daarna meteen weer terug naar zijn begin stand.
Bij het zoeken hoe ik de speler er uit kon tillen viel er bij het schuinhouden waarschijnlijk wat stukjes verdroogde snaar door de zijkant naar buiten?
Of dat zeker is weet ik niet, maar wil er eerst gewoon even in kijken.

Of als iemand een service manual heeft dan graag

Hessel

Dual 1224 platenspeler

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 25-12-2024, 23:22 (1 dag en 13 uur geleden) @ hdegreeuw

Schroeven 2 stuks iets los schroeven
dan heb je ruimte.

Velen vergeten met vervoeren deze te lossen, omhoog trekken en verder schroeven dat plateau vast komt te staan.

[image]

Denk dat op je commandowiel dat metaal vast zit door verdroogd vet.
LET OP DAT VEERTJE.

ik heb al eens lang gezocht...
[image]

[image]

[image]
[image]

Dual 1224 platenspeler

door Hersteller @, Haarlem, 26-12-2024, 01:12 (1 dag en 11 uur geleden) @ Maurice

Is dit model met de beruchte "steurpimpel"?

Dual 1224 platenspeler

door Hans van Kampen @, Voorhout, 26-12-2024, 19:12 (17 uur en 44 minuten geleden) @ Hersteller

Ik heb zo'n platenspeler onder handen gehad met die pimpel.

De arm wilde niet naar de plaat maar ging na starten weer in ruststand en plateau sloeg weer af.

Bij het rood omcirkelde om de pennetjes 2 stukjes isolatie van een netsnoer en euvel was verholpen.

;-)
Hans

[image]

--
Hans van Kampen

Dual 1224 platenspeler

door hdegreeuw @, Andijk, 26-12-2024, 19:34 (17 uur en 22 minuten geleden) @ Hans van Kampen

Dat is ook het probleem met dit apparaat, alleen ik krijg het apparaat niet uit de kast omhoog.
Ik heb de twee schroeven aan de ovenkant helemaal los gedraaid kan ze kan ze beide zo omhoog halen. Alleen het is net of hij aan de onderkant nog ergens vast zit.
Maar ik zie geen schroef zitten, of ze moeten onder de viltjes zitten waar hij op rust.

Dual 1224 platenspeler

door Hans van Kampen @, Voorhout, 26-12-2024, 22:15 (14 uur en 41 minuten geleden) @ hdegreeuw
Gewijzigd door Hans van Kampen, 26-12-2024, 22:18

Ik meen mij te herinneren Hessel dat als de transport schroeven los gedraaid zijn je ze naar buiten moet kantelen en dan het plateau daar aan omhoog trekken.

De tekening van Maurice laat dat ook duidelijk zien trouwens.

[image]

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Dual 1224 platenspeler

door hanswal @, Hoorn, 26-12-2024, 22:48 (14 uur en 8 minuten geleden) @ Hans van Kampen

Hessel,

Wat in de opmerkingen van Maurice en Hans mist, is dat je de schroeven helemaal in moet draaien om ze te lossen [met de klok mee, dus].

Hans

--
scoper apestaart quicknet punt nl

Dual 1224 platenspeler

door RenéDaemen @, Zaanstreek, 26-12-2024, 22:59 (13 uur en 57 minuten geleden) @ hanswal

Schroeven moeten los zitten
Dus in draaien paar slage los zodadat schroeven los aan voelen
Dan schroeven kantelen zoals maurice aan gaf in schema
Zo moeiijk is dat niet .
Heb heel wat in handen gehad
Mvg René

Dual 1224 platenspeler

door Hersteller @, Haarlem, 27-12-2024, 01:49 (11 uur en 6 minuten geleden) @ Hans van Kampen

Zo heb ik meerdere Dual platenspelers hersteld, een stukje isolatie van installatiedraad (mag blauw, bruin, zwart (is dunner) of geel/groen zijn) doet het zeer goed. Er zijn ook Steuerpimpels door 3d-printers gemaakt te koop.

Dual 1224 platenspeler

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 27-12-2024, 03:10 (9 uur en 46 minuten geleden) @ Hersteller

Is niet slimmer dan om van bv 230V snoer te gebruiken en dan wel
welke wat soepel ,bijna rubber zijn?
Dat ipv dat stugge harde plastic.

Div 230V snoeren hebben dat mooie soepele rubber idee bruin/blauw/geel-groen.
Is maar een idee.

Dual 1224 platenspeler

door PA2JAN @, Marknesse, 26-12-2024, 11:54 (1 dag en 1 uur geleden) @ hdegreeuw

Dag Hessel,
het service manual staat bij Wil Manshande, http://www.nostatech.nl/fsm.html
Het verschil tussen de 1224 en de 1225 is de motor.
De 1224 stoort daarom bij een md element, de 1225 heeft dat probleem niet.
Succes, Jan

Dual 1224 platenspeler

door PE1PJA @, Omgeving Venlo, 26-12-2024, 19:56 (17 uur en 0 minuten geleden) @ hdegreeuw

Beste Hessel,

Demonteren wordt in deze video miz goed weergegeven, het is een 1225 maar die afgezien van de motor identiek.

https://www.youtube.com/watch?v=Q4sC3webh9g

De zgn steuerpimpel zal mogelijk één oorzaak zijn, maar ook verharst vet is bijna zeker een probleem. Remedie is mechaniek demonteren reinigen en opnieuw smeren.

M.vr.gr. Jan Schatorie

--
jschator(apestaartje)home.nl