Hoogspanning (Toestel of techniek)

door doktordirk @, Noordbeemster, 18-01-2025, 23:17 (18 dagen geleden)

Ik probeer een grotendeels Telefunken tv chassis 711 tot leven te wekken.
Er gaat steeds meer werken, maar ik vermoed een fout (sluiting) in de tripler.
Dit is een type KT206 D5 van AEG.
Als deze niet aangesloten zit werkt de lijn eindtrap wel, aangesloten grijpt de beveiliging in.
Is zo'n tripler nog door te meten op de een of andere manier?
Of kom je daar alleen achter door te vervangen?
Zou leuk zijn als die voor het oprapen lag, maar dat is niet zo.
Ik heb nog wel een nieuwe liggen type BG1895-, maar die mist vermoedelijk een diode tov degene die er nu in zit. (BY176) die staat wel in het schema, maar is niet aanwezig op de print.
De beveiliging uitschakelen lijkt me niet zo'n goed idee met transistor apparatuur.
Het kan wel volgens een artikel in TELEVISION, maar dan moet je wel weten wat je doet, en zeker weten dat er verder niets mis is met het toestel, en da weet ik (nog) niet.

Dirk.

Hoogspanning

door Forumbeheer @, Delft / Haarlem, 18-01-2025, 23:42 (18 dagen geleden) @ doktordirk

BG1895 zijn er met verschillende ingangsconfiguraties, die ook samenhangen met de cijfers erachter (die ik helaas niet allemaal ken). Jij hebt een wat ouder type?

Hoogspanning

door doktordirk @, Noordbeemster, 19-01-2025, 00:22 (17 dagen geleden) @ Forumbeheer
Gewijzigd door doktordirk, 19-01-2025, 00:37

Het hele nummer is 1895-541-104
Een blauwe draad "A" ,soldeeroog "U" en "Uf"(vermoedelijk focus)

Dirk.
[image]

Denk dat deze wel overeenkomt met wat ik zoek als de bestaande van AEG idd stuk is.

Hoogspanning

door Forumbeheer @, Delft / Haarlem, 19-01-2025, 01:21 (17 dagen geleden) @ doktordirk

Als er maar 1 draad aan zit in plaats van een blauwe en een witte, is het inderdaad de versie die een externe diode nodig heeft. -541 wijst denk ik ook die kant op, latere versies beginnen meestal met -641 maar die zijn er ook in beide uitvoeringen... Dat zal dan wel in het derde deel verwerkt zitten.

Hoogspanning

door RenéDaemen @, Zaanstreek, 19-01-2025, 13:35 (17 dagen geleden) @ doktordirk

Dirk
Denk dat je wel kan volstaan met een BG1895-641-444 045. Uit een k9
Is mijn weten een universele tripler
Als,ik op de lijst van hr diemen kijk en intype type nummer kom je op HR507 uit
Midden oog focus weerstand oog na de hsp kabel topspoel lijntrafo
Wit en blauw gaan naar de print
Kijk maar eens
[image][image]
Grt René

Hoogspanning

door Goldline @, Oranjedorp, 19-01-2025, 14:19 (17 dagen geleden) @ RenéDaemen

Hier te koop voor 25€ ex verzending
https://www.donberg.fr/descript/h/hrt_507.htm

--
Cees PA1DBA

Hoogspanning

door Marcel van Grinsven ⌂ @, Rosmalen, 19-01-2025, 09:28 (17 dagen geleden) @ doktordirk

Een Telefunken met een 711 chassis al 35 jaar niet meer gezien. Waren ook niet de beste tv's.
Wel een chassis 708, 710 en drie 712's in collectie.

Ik ben op zoek naar een nette 711, liefst een 51 cm uitvoering, zie de PALcolor 623.
De 711 chassis zijn in vele uitvoeringen geweest, welke heb jij? foto zou leuk zijn.

[image]

[image]

Hoogspanning

door doktordirk @, Noordbeemster, 19-01-2025, 10:13 (17 dagen geleden) @ Marcel van Grinsven
Gewijzigd door doktordirk, 19-01-2025, 10:18

Nee hoor, helaas is dit een groter beeld (66) cm.
En het is gegarandeerd het enigste model op de wereld!
Oorspronkelijk zat er een A66-410X (Philips), maar door een fout van mijn kant, en domme pech is deze gesneuveld (veel te hoge gloeispanning door een blootliggende draad).
Hierna een gebruikte A66-140X zowaar van Telefunken geplaatst.
Het bedieningspaneel was eerst met schuifpotmeters, daarna grotendeels met tiptoetsen en ab. ultrasoon! dit alles van Nordmende dankzij Radio service Twenthe.
Het nieuwe front is recent gemaakt wegens beschadiging van het luidsprekerrooster (extra led's voorstereo-ontvangst met losse boxen en ook teletext met ir ab.)
Dit is nu weer teruggebracht naar de (bijna) beginsituatie.
[image]
De kast en inhoud kwamen van de firma ITA uit Bussum, die had destijds heel veel overtollige of retourgoederen te koop.

Dirk.

Hoogspanning

door Marcel van Grinsven ⌂ @, Rosmalen, 19-01-2025, 10:19 (17 dagen geleden) @ doktordirk
Gewijzigd door Marcel van Grinsven, 19-01-2025, 10:20

Ah, een Frankenstein tv :-D

Hoogspanning

door loek @, Exloo (Drenthe), 19-01-2025, 13:06 (17 dagen geleden) @ doktordirk

Hallo Dirk,

Die firma waar jij het over had was dat die persoon die vanuit een villa al deze onderdelen verkocht? Ik zelf heb heel veel kleuren tv's samengesteld met onderdelen van verschillende merken welke te koop waren aangeboden vanuit een villa in Bussem.

In het beging was de hoogspanning nog uitgevoerd met buizen. Later met thyristors. Je kon zo een volledige kleuren tv bouwen voor ongeveer 300 gulden en dat was toen zeer goedkoop. Het was wel altijd veel uitzoek werk soms had je chassis voor 110 graden en een beeldbuis van 90 graden.
Ook de kasten pasten niet altijd.

Graag je reactie et vriendelijke groet,

Loek

Hoogspanning

door Goldline @, Oranjedorp, 19-01-2025, 14:14 (17 dagen geleden) @ loek

In Amsterdam op de Overtoom zat ook een dump van nieuwe Telefunken en Braun onderdelen en complete defecte apparaten in midden jaren 80, bekend als "Ome Frits"
Destijds een multinorm stereo Ktv , meen met een 816 chassis gebouwd voor ontvangst AFN Soesterberg uit deze surplus.
Veel naar AFN gekeken tijdens de Valkland oorlog, spannende berichtgeving.
Later kwamen die brakke Thomson chassis in TFK.
en niet te vergeten in de MX3000/5000 van B&o

--
Cees PA1DBA

Hoogspanning

door doktordirk @, Noordbeemster, 19-01-2025, 19:51 (17 dagen geleden) @ Goldline

Ik kwam weleens bij radio Lenssen aan de Bilderdijkstraat, ook heel veel dump en retourartikelen.
Muco zat daar ook in de buurt.

Hoogspanning

door doktordirk @, Noordbeemster, 19-01-2025, 18:54 (17 dagen geleden) @ loek

Klopt helemaal Loek.
Prinses Marielaan 1? in Bussum.
Een groot deel van het magazijn bestond uit lege gestapelde televisiekasten.
Als er een grote hoeveelheid elektronica werd gekocht moesten ook wel eens een hoeveelheid kasten in ontvangst nemen.
Er waren ook de nodige kasten achter in de tuin verbrand.
De laatste jaren van het bedrijf waren ze gevestigd op een industrieterrein een stukje verder van het station.

Dirk.

Hoogspanning

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 19-01-2025, 14:13 (17 dagen geleden) @ doktordirk

Dirk,
Is dat niet zo'n blauw staand open gewerkt Cascade?

Zit al decennia in een K9 bij mij. D26K390.
Dus anders om werkt t ook.

[image]

Hoogspanning

door doktordirk @, Noordbeemster, 19-01-2025, 19:44 (17 dagen geleden) @ Maurice

Iedere fabrikant had blijkbaar zelf iets ontworpen
[image]
De rode kwam als ik het me goed herinner uit een Blaupunkt, de blauwe weet ik niet, lijkt of ie ergens in vastgeklikt kon worden, de bevestiging zit aan de lange kant.

Dirk.

Hoogspanning

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 19-01-2025, 22:24 (17 dagen geleden) @ doktordirk

Blaupunkt maakte ze zelf, net als de lijntrafo's in het rood...

De blauwe is van Siemens, die net als ERO, Philips en nog een paar niet-toestelfabrikanten als toeleverancier kaskades produceerde.

Wel waren er, vooral van ERO, van elk basistype kaskade tientallen varianten die samenhingen met het nummertje erachter. De koude diode, de eventuele focusweerstandsdeler of potmeter, lengte of type van aansluitingen, bevestiging, waren allemaal opties.

Hoogspanning

door electron @, eindhoven, 19-01-2025, 16:19 (17 dagen geleden) @ doktordirk
Gewijzigd door electron, 19-01-2025, 17:09

Dirk- ik vermoed inderdaad dat die tripler intern sluiting heeft.
===
Van Inet- vertaald:
Symptomen van een triplerstoring zijn: gebrek aan hoge spanning of onvoldoende hoge spanning, vonkvorming bij de focusbescherming, vonkbrug, onjuiste focusspanning, andere vonkvorming, overbelasting van HOT en/of terugslag, of focusaanpassing die de helderheidsinstelling (scherm) beïnvloedt of omgekeerd. Waar sprake is van overbelasting,
als je de tripler loskoppelt en al het andere weer tot leven komt (er zal uiteraard geen HV of beeld zijn), dan is het zeer waarschijnlijk slecht.
===
Ik zou die bg1895 +extra diode(!) proberen.
Ik heb hier een bg2000-641013 liggen (heeft diode). Mooie service manual:
https://elektrotanya.com/telefunken_chassis_711_tv_servicing_1976.pdf/download.html#dl

Ben@
PS. Als je de defecte? tripler sloopt, heb je 6 diodes waarvan degene aan
de 25KV kant ws. nog goed zijn. Die kun je gebruiken voor die extra diode.
Let wel dat je die ingiet in isolerend buisje met bijenwas want- anders gaat sproeien.

[image]

Hoogspanning

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 19-01-2025, 16:53 (17 dagen geleden) @ electron
Gewijzigd door Maurice, 19-01-2025, 16:57

Scherp Ben,

Dit zou die van de K9 zijn inwendig

Zitten verschillen in die cascades.
Zie ook Philips K9 juiste Tripler.De notitie
[image]

Hoogspanning

door electron @, eindhoven, 19-01-2025, 17:41 (17 dagen geleden) @ Maurice

Openen is Weten bij die tripler.;-)
Triplers maken is niet leuk (ingieten!)- hoewel ik zat 470p, 1000p hv-C's heb.
Trouwens Meten is niet altijd Weten!:-(
Had een trafo- was bij 230V: 14H @50Hz, maar met de Der-EE-5000 LCR was dat 2.24H @100Hz(?)...

Ben@

Hoogspanning

door Onno-I @, 19-01-2025, 18:07 (17 dagen geleden) @ electron

Meten is weten,
Maar Alleen Als Je Weet Wat je Meet

zei mijn prof

Hoogspanning

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 19-01-2025, 18:14 (17 dagen geleden) @ electron

Je heoft hem niet te openenen denk ik, het aantal aansluitdraden aan de koude kant is 1 resp. 2.

Hoogspanning

door doktordirk @, Noordbeemster, 19-01-2025, 19:25 (17 dagen geleden) @ electron

In de servicemanual wordt geen speciaal typenummer vermeld.
[image]
Er staan twee diodes gestippeld weergegeven, maakt dus niet uit welk type je gebruikt.
Op de print staat een diode afgebeeld, indien nodig of een draadje naar de cascade als er een in zit.
Heb er inmiddels een besteld, kosten tenslotte de hele wereld niet.
Een BY176 of 167 is ook niet geheel gratis plus verzendkosten
Ga er wel van uit dat de cascade ergens stuk is.
In die seconde dat de voeding op komt wordt er wel wat hoogspanning opgewekt, er komt dan een vonkje van de kabel af als je hem tegen het metaal aanhoudt

Hoogspanning

door doktordirk @, Noordbeemster, 25-01-2025, 12:17 (11 dagen geleden) @ doktordirk

Er is weer licht!!
De cascade was idd de boosdoener.
Volgende stap is het geluid.
Stroom naar de versterker (TBA800) ontbrak (spoor doorgesneden)
Geluid niet meer regelbaar door een ooit geplaatst ander systeem (stereo ontvangst)
Enkele weerstandjes weer teruggeplaatst volgens schema.
Hierna wel een hoop ruis, maar geen geluid.
5.5Mc filter ontbrak.
Z'n filter gevonden in een laatje, en geplaatst waarna wel geluid, maar zwaar vervormd.
Hierbij enkele stuks afgebeeld.
[image]
Er is er 1 bij voor een andere norm.
Nog een vraagje: zijn ze nog richtinggevoelig wat aansluiten betreft?
Heb voor de zekerheid de TBA12s al eens omgewisseld, maar geluid blijft beroerd.

Dirk.

Hoogspanning

door Goldline @, Oranjedorp, 25-01-2025, 14:57 (11 dagen geleden) @ doktordirk

Hoi Dirk, die CDA 5,5 zou moeten werken ,stip is ingang.
verder L132 afregelen (FM detector)
[image]

--
Cees PA1DBA

Hoogspanning

door doktordirk @, Noordbeemster, 25-01-2025, 20:21 (11 dagen geleden) @ Goldline

Probleem (deels) opgelost.
Ik vond nog zo'n filter met de pootjes versprongen, dan is er maar 1 manier om te plaatsen.
Maar ook samen met een andere TBA120s was er geen verandering.
Uiteindelijk toch een helder idee gekregen door op de modulator het volume eens terug te draaien, en zie daar geen vervorming meer.
Vind het wel vreemd.
De laatste keer dat de modulator gebruikt is was met een zw buizentoestel, en die had geen enkel probleem met de instellingen van audio en video.
Begin nu te vermoeden dat het iets met de agc instelling is.
Helaas heb ik van deze print waar een TBA440 op zit geen afbeelding.
Op het schema wat ik bezit staat een dubbelzijdige print, in het toestel zit een enkelzijdige.
Misschien eens kijken op obsoletetelevision of daar een andere variant bij staat met zo mogelijk wat meetgegevens.
Maar misschien eerst maar zo laten en zoeken waarom de horizontale geometrie niet goed is, en de kleur laten synchroniseren.
Het houd je wel van de straat zo!

Dirk.

Hoogspanning

door PE9ZZ ⌂ @, 25-01-2025, 20:57 (11 dagen geleden) @ Goldline

CDA is een dicriminatorfilter. Daar is zellufs een speciaal IC voor, ik meen TBA120T. Of -U. Je moet de SFE5.5 hebben, dat is het juiste filter. Ze gaan niet vaak stuk.

Tjerk

Hoogspanning

door doktordirk @, Noordbeemster, 31-01-2025, 17:25 (5 dagen geleden) @ Goldline

Het maakte niet uit welk filter er geplaatst was, het geluid bleef knudde.
Alleen heel zachte modulatie deed het goed.
Toen toch maar eens het spoeltje (L132) iets verdraaid, en ziedaar!! weer goed geluid ook bij groter modulatie.
Blijkt toch dat bij langere stilstand sommige instellingen spontaan veranderen.
Had het eigenlijk wel kunnen weten omdat het toestel in het begin niets deed.
De oorzaak was de afwezigheid van de de hoge (188V) voedingsspanning, geluid was er wel.
Van een instelpot was de (koolstof?) verbinding tussen soldeerlip en koolbaan verpoederd.
Hierdoor werd de thyristor/gelijkrichter niet aangestuurd.
Dit is het beeld vanaf cd, heb nog niet geprobeerd of er met een video-recorder nog iets moet veranderen.
Bij toets 8 sttat wel AV, maar dat geldt voor een Nordmende chassis, dit is Telefunken/Imperial.[image]
Waar het opschuiven van de kleuren, (goed zichtbaar bij de accolades links en rechts) vandaan komt heb ik nog niet onderzocht.

Dirk.

Hoogspanning

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 31-01-2025, 22:30 (5 dagen geleden) @ doktordirk

Zie eens , lang zoeken en toch gevonden.

Blijft complexe materie z'n TV maar dat maakt juist de uitdaging.

Mooi plaatje zo .
Die kleur verschuiving zit denk ik op tv plaatje zelf.
Dus vanaf de dvd.
Kan niet bedenken hoe die tv die kleur zou kunnen verschuiven.
Als in de matrix zou zitten zou hooguit de kleur niet kloppen.

Ook op de andere kleur vlakken zie je een verschuiving naar rechts.
Alle in een zelfde verhouding.
Typisch.

Hoogspanning

door electron @, eindhoven, 01-02-2025, 03:28 (4 dagen geleden) @ Maurice

Er staat mij iets van bij van een trimmertje in de buurt
van de PAL 64uS vertragingslijn voor die kleur correctie afregeling.
Was een Elektuur kastje om Macrovision te verwijderen- daar zat ook
zo'n vertragingslijn in met een af te stellen trimmertje voor PAL kleur-correctie.
Misschien moet Dirk eens in die richting kijken?
Ben@

Hoogspanning

door ruudam @, Utrecht, 01-02-2025, 05:28 (4 dagen geleden) @ electron

Nou niet de klur vetrtragingslijn want dan zou er iets mis gaan met de kleuren zelf, het signaal uit de delay lijn wordt vergeleken met het actuele signaal, en als daar teveel verschil in is gaat het mis.
Denk eerder de andere Y vertragingslijn.

Hoogspanning

door ruudam @, Utrecht, 01-02-2025, 05:26 (4 dagen geleden) @ Maurice

Kan ook zijn dat Y z/w signaal verschoven is, dus dat er iets mis met de Y vertragingslijn.

Hoogspanning

door doktordirk @, Noordbeemster, 01-02-2025, 09:30 (4 dagen geleden) @ ruudam

'T toestel staat voorlopig weer even in de wachtkamer.
Ik heb nog twee andere signaalbronnen waar ik het eens mee proberen kan.
Als die ook afwijkingen laten zien dan valt er dus nog wat te repareren of afregelen.
Het spoeltje voor de 4.433 Mhz moest ook behoorlijk worden versteld om het signaal te laten synchroniseren.
Zal ook wel iets te maken hebben met stilstand is achteruitgang.

Hoogspanning

door kris ⌂ @, Gent, België, 01-02-2025, 11:23 (4 dagen geleden) @ ruudam
Gewijzigd door kris, 01-02-2025, 11:25

Kan ook zijn dat Y z/w signaal verschoven is, dus dat er iets mis met de Y vertragingslijn.

idd, het verwerken van de kleurinformatie neemt een langere weg en is gelimiteerd in bandbreedte.

daarom komt de kleurinformatie beduidend later dan het Y signaal. Om dat de compenseren zit er een Y-delay line in iedere klassieke KTV, is een vrij lange staaf omwonden met Cu draad, lijkt op een spoel, maar is het niet.

misschien is ze hier afwezig, of kortgesloten? dan komt Y te vroeg, en schuiven de kleuren op naar rechts, wat hier het geval is.