Reparatie verslag Philips scoop PM3340 (Algemeen)
Hallo forumlezers,
Hierbij alweer een verslag van een reparatie aan een oscilloscoop. Je zou kunnen zeggen dat ik al genoeg oscilloscopen heb maar ja dan komt er een aanbieding (op MP) die je niet kan weerstaan. Het gaat hier om een Philips/ Fluke scoop type PM3340.
Deze scoop gaat tot 2GHz en is na alle onderzoeken die ik tijdens de reparatie gedaan heb zeker geen gewone scoop. Sommige noemen hem een exotisch apparaat.
Bij de aanbieding op MP stond dat het apparaat defect was en de prijs was 40 Euro.
Na de laatste NVHR-beurs in 2024 ben ik hem gaan ophalen in Utrecht. Ik had nog andere projecten lopen, maar toch maar even kijken wat deze scoop mankeerde.
Uiteindelijk ben ik vanaf dat moment tot nu toe constant bezig geweest met de reparatie.
Ik weet niet hoe dat bij jullie zit maar het laat je dan niet los en je wil de fouten vinden.
Dus hier onder het verslag.
Bij de eerste keer aanzetten kwam er wel beeld en alle toetsen reageerden. Dat wil dus zeggen dat er delen van veel voeding spanningen werken en ook dat de Microprocessor (MP) werkt. Dat duurde maar kort na een paar keer aan en uit zetten kwam er een behoorlijke knal . En daarna waren de twee zekeringen van 1,6A die in de primaire kant zitten doorgeslagen. Was er dan toch iets aan de hand met de voeding?
Maar na visuele schouw kon ik niets vinden dus de zekeringen vervangen en de scoop weer aangezet. Er gebeurden niets geks dus maar verder met onderzoek. En na weer een paar keer aan en uitzetten kwam er weer een knal maar nu zag ik ook een lichtflits bij de NTC weerstanden in de voeding. Bij Philips scoops in de voedingen zitten vaak NTC weerstanden om de inschakelstroom te beperken. En ik heb al diverse keren meegemaakt dat deze na jaren gebruik defect gingen zonder dar daar aanleiding toe was. Dat was dus hier ook zo er zitten twee NTC weerstanden (van 82 E) parallel .
Ik had nog twee NTC weerstanden van een onbekend merk die (koud) 82 ohm meten. Om niet de hele scoop uit elkaar te moeten halen heb ik ze gemonteerd op de bestaande aansluitdraden van de oude NTC weerstanden. Daarna wel gecontroleerd of het geheel niet te heet werd tijdens bedrijf.
In deze scoop zit een geschakelde voeding en meestal zijn na al die jaren voeding elco’s aan vervanging toe. Maar uiteindelijk was de conclusie dat alle spanningen correct waren en dat er ook geen te hoge rimpelspanningen waren.
Waarom wordt deze scoop exotisch genoemd? Nou dat komt vooral door de manier van triggeren en bemonsteren van het signaal. Maar ook dat deze scoop N-connectoren als ingang heeft met een impedantie van 50 Ohm en dat de minimale meetfrequentie boven de 100 KHz is.
Het triggersignaal:
Het signaal voor de triggerschakeling wordt met een zeer laagniveau afgenomen van de ingangen (kanaal A of B of Extern). Dit lage signaal wordt eerst versterkt en daarna kan met een toets gekozen worden voor nog een extra 10 keer versterking. Het frequentie bereik van dit geheel is dus van 100KHz tot 2GHz
Is het te meten signaal beneden de frequentie van 160MHz dan gaat dit triggersignaal direct naar de schakelingen in de scoop die voor de tijdbasis-sweep zorgen. Maar als het te meten signaal boven de frequentie van 160 MHz is dan moet via een toets (countdown) een 128 deler worden ingeschakeld. Hiermee is bereikt dat de schakelingen voor de tijdbasis niet geen frequenties boven de 160 MHz krijgen te verwerken. In de bovengenoemde situaties moet ook rekening worden gehouden met het signaalniveau.
Voor de gebruiker betekent dat hij/zij rekening moet houden met hoe hoog de frequentie is en hoe hoog het ingang signaal is voordat een stilstaand beeld ontstaat. Dus bij ><160MHz wel of geen extra versterking.
De scoop was met geen mogelijkheid te triggeren. Na onderzoek blijkt dat in de vaste versterking een zogenaamde MMIC (versterker) defect was. In de foto zie je de herstelde component.
Na vervangen van deze …. Kon op alle frequenties een stilstaand beeld gekregen worden.
Maar omdat het triggeren zo lastig gaat bij deze scoop had de maker Philips/Fluke een toets gemaakt (AUTOSELECT) en als je deze gebruikte dan zou de scoop zelf de juiste trigger instelling zoeken. Let op dit is niet hetzelfde als de groene toets (Auto) daarmee zet je de ingang verzwakker en tijdbasis in de juiste stand.
Deze (AUTOSELECT) toets werkte dus niet maar waar zat nu de fout?
Er was gelukkig een zeer uitgebreid schema beschikbaar. Ook met veel uitleg van hoe enkele schakelingen werkte. Als voorbeeld hier het blokschema van deze scoop.
Wat er niet bij stond waren bijvoorbeeld signaal niveaus en signaal vormen. Ook onderlinge relaties van de schakelingen werd niet duidelijk beschreven.
Het heeft weken geduurd voordat ik uiteindelijk een beetje doorkreeg hoe alles werkte.
Een heel groot deel van de schakelingen zijn digitaal TTL of ECL en hebben geen functie voor het triggeren zelf maar zijn alleen voor het automatisch zoeken naar de juiste trigger instelling. En dat is dan ook de reden dat de triggering zelf goed werkt. Er zitten schakelingen in die het trigger signaal naar 4096 delen er zitten detectie schakelingen in die daarna van de afgeleide zeer lage frequenties bepalen of het signaal <>160 MHz is. Ook zitten er detectie signalen in voor bepalen van het niveau.
Voor foutonderzoek moest ook metingen gedaan worden aan een print die onder een andere print zat. Daarvoor zijn verleng coax kabels nodig die ik via een mede forum lezer gekregen heb.
Een klein houvast was dat de toets (AUTOSELECT) wel werkte als de frequentie <160MHz was.
Na weken zoeken bleven er een paar verdachte componenten over. Helaas waren dit SMD componenten en je wilt dan 100% zeker zijn voordat je deze vervangt.
In het jaar 2016 was er iemand die op de EVV-blog deze scoop ook heeft besproken. Ik heb deze persoon benaderd en gevraagd of hij deze scoop nog had en bereid was om enkele vergelijkende metingen voor mij te doen. Hij was daar toe bereid en het resultaat was dat de fout alleen nog maar in een bepaald circuit kon zitten. Het vreemde was alleen dat dit circuit gebruikt werd in beide gevallen <>160MHz. Maar bij >160 MHz werkte de versterking in dit circuit niet. Uiteindelijk was de oorzaak een onderbreking in een spoeltje (met maar één wikkeling). Dit spoeltje heb ik op de print gerepareerd het ziet er niet echt mooi uit maar het werkt zie foto.
Daarna werkte alles goed. Heb je de toets ingedrukt en je bied bijvoorbeeld 600MHz aan dan zoekt de scoop een paar seconden en dan staat er een goed stabiel beeld en staat de scoop automatisch ingesteld op (COUNTDOWN). Ga je daarna de frequentie verlagen naar bijvoorbeeld 150MHz dan schakelt de scoop zelf automatisch van (COUNTDOWN) naar (normaal trigger) met eventueel (LOW SENS) of (HIGH SENS) al naar gelang het ingang niveau.
Al met al is dit een behoorlijke complexe scoop . Hieronder zie je nog wat plaatjes .
Ja hij is nu klaar maar wat moet ik er mee? Ik had al een Tektronix scoop die tot 1 GHz realtime kon meten zie link https://www.transistorforum.nl/forum/index.php?id=83122
Deze Philips-Fluke scoop is compleet anders hij kan alleen omgaan met herhalende signalen. De impedantie is 50 Ohm. Je kijkt naar een signaal dat uitgelezen wordt uit een geheugen en bij hoge frequenties >1GHz zie je duidelijk de bemonstering punten. Het was een uitdaging om hem te kunnen repareren en uiteindelijk is het gelukt. Ik hoop dat jullie dit verslag interessant hebben gevonden.
Met vriendelijke groet,
Loek