Twee 'flatcables' (Toestel of techniek)
door JohanB , Sleidinge (BE), 20-01-2025, 21:22 (15 dagen geleden)
Iemand een idee hoe ik onderstaande makkelijkst met mekaar verbind?
16 geleiders regenboog aan 16 geleiders 'Sumitomo' lintkabel. 2 geleiders moeten gekruist worden.
Het rechtse deel van de 'Sumitomo' wil ik behouden. Dat past in een connector op de print.
(is voor herstelling in een Roland groovebox)
Dank voor mogelijk advies.
Johan
Twee 'flatcables'
door soundman2 , Wouw, 20-01-2025, 22:40 (15 dagen geleden) @ JohanB
Gewijzigd door soundman2, 20-01-2025, 22:43
Aders gedeeltelijk opsplitsen, een paar mm afstrippen en voorvertinnen , krimpkousje over elke ader, op de gewenste manier aders aan elkaar solderen en afkrimpen.
Als je een deel in een bankschroefje of een derde handje kunt inklemmen werkt het aan elkaar solderen sneller/nog beter.
Twee 'flatcables'
door Maarten Bakker , Haarlem/Delft, 21-01-2025, 00:03 (15 dagen geleden) @ JohanB
Solderen aan zo'n flatfoilcable (FFC) is in theorie niet onmogelijk maar zou ik niet aanraden. Het beste kun je een intacte kabel nemen en een passende connector aan de lintkabel solderen.
Twee 'flatcables'
door soundman2 , Wouw, 21-01-2025, 10:25 (15 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Wat is FFC? Hetzelfde als CCA, aluminiumdraad?
Wat is er tegen een goed uitgevoerde soldeerlas? Als dat niet oké is, heb ik gedurende mijn werkzame leven nogal wat "fouten" gemaakt.........
Twee 'flatcables'
door Maarten Bakker , Haarlem/Delft, 21-01-2025, 13:09 (15 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door Maarten Bakker, 21-01-2025, 13:15
Flat foil cable, dunne "printbanen" op een plastic drager. De printbanen zijn niet dragend en het plastic smelt. Met gele kabls (kapton) heb je al iets meer kans; dat smelt niet. Het beste blijft om een passend chassisdeeltje te gebruiken en daar de lintkabel aan te solderen.
Of nog beter, wat Ben schrijft: een printje gebruiken. Heel misschien lukt het dan zelfs om de FFC betrouwbaar te solderen, voor het geval een chassisdeel geen optie is.. Maar ook dan zou ik liever een chassisdeel op dat printje zetten.
Twee 'flatcables'
door JohanB , Sleidinge (BE), 21-01-2025, 15:31 (15 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Dank voor het meedenken.
Een paar pogingen om aan zo's FFC/FPC kabeltje te solderen waren niet echt succesvol. Dat kan uiteraard aan mij liggen. Het idee om met een connector te werken lijkt me het beste en er is plaats genoeg.
Grts - Johan
Twee 'flatcables'
door Ben , Waddinxveen, 21-01-2025, 11:21 (15 dagen geleden) @ JohanB
Wil je dit betrouwbaar doen dan denk ik aan een verloopprintje.
Succes en groet, Ben