Digitale teller voor tapedeck (Toestel of techniek)

door Rob Groningen @, Den Andel, 16-02-2025, 18:37 (5 dagen geleden)

Ik ben bezig om mijn tapedeck te voorzien van een digitale teller.
Ik heb de Velleman K8035 bouwkit in elkaar gezet. Deze verlangt 1 puls per seconde. De pulsgever van de recorder, een rol waar de band langs loopt met op de as een vaantje met opto coupler. Deze geeft 3,5 puls per seconde. Hoe kan ik daar 1 puls per seconde van maken? Zelf dacht ik aan verdubbelen en daarna door 7 delen. Maar wellicht een simpeler oplossing. Ik wil gebruik maken van ttl ic's, 7400 serie.

Digitale teller voor tapedeck

door Jeroen Visser @, Eindhoven, 16-02-2025, 18:47 (5 dagen geleden) @ Rob Groningen

Om welk tapedeck gaat het? heeft die maar 1 bandsnelheid?

door Rob Groningen @, Den Andel, 16-02-2025, 18:57 (5 dagen geleden) @ Jeroen Visser

Een philips N7300 met 3 snelheden. Ik heb de waarde voor 4,75cm/s aangehouden. Voor de hogere snelheden kan ik dan 2 delers gebruiken.

door Jeroen Visser @, Eindhoven, 16-02-2025, 19:03 (5 dagen geleden) @ Rob Groningen

Ik ken deze recorder niet, vandaar mijn volgende vraag: is de snelheid van de as met het vaantje constant en onafhankelijk van de gekozen bandsnelheid?

door Jeroen Visser @, Eindhoven, 16-02-2025, 19:22 (5 dagen geleden) @ Jeroen Visser

Bij de specs van de K8035 staat: max. telsnelheid: 200 / sec. (2 / sec. met extra ontdendering).
Dus zonder extra ontdendering ingeschakeld kun je ook 3,5 pulsen per seconde tellen.
Indien extra ontdendering nodig is, kan dat ook met TTL worden gerealiseerd zonder dat de max telsnelheid 100x lager wordt. En kan de fotocel-vaantje combinatie ook de draairichting detecteren i.v.m. terugspoelen?

door Rob Groningen @, Den Andel, 16-02-2025, 19:42 (5 dagen geleden) @ Jeroen Visser

De rol met vaantje wordt door de band aangedreven 3,5 puls/s bij 4,75, 7 pulsen bij 9,5 en 14 pulsen 19cm/s. Ik wil dit terugbrengen naar 1 per seconde, zodat de juiste tijd in minuten en seconden aangegeven wordt. Op- of aftellen doe ik met de signalen vanaf de bedieningstoetsen play, ff en rew.

door Jeroen Visser @, Eindhoven, 16-02-2025, 20:42 (5 dagen geleden) @ Rob Groningen

Helemaal duidelijk nu voor mij.
Een eenvoudige frequentieverdubbelaar levert echter alleen een symmetrische output als de ingangsfrequentie bekend en constant is; dan kan die verdubbelschakeling daarop worden afgeregeld; een phase-locked loop schakeling zou de verdubbelde frequentie onafhankelijk kunnen maken.
Als je een symmetrische output niet belangrijk vindt, kan een redelijk eenvoudige schakeling steeds 2 pulsen genereren met een vaste tussentijd, onafhankelijk van de tapesnelheid, wat een kleine onnauwkeurigheid met zich mee brengt.
Ik denk dat het het beste is om een 2e vaantje op de as te monteren en dan door 7 te delen.

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 16-02-2025, 20:45 (5 dagen geleden) @ Rob Groningen

Lijkt me dan beter dan een vaantje
Of vaantje verdubbelen

[image]

door Rob Groningen @, Den Andel, 16-02-2025, 21:00 (5 dagen geleden) @ Maurice

Eigenlijk moet ik iets hebben dat zowel bij de opgaande flank als bij de neergaande flank een pulsje genereert. Dan is de frequentie verdubbeld naar 7 pulsen.

door Jeroen Visser @, Eindhoven, 16-02-2025, 21:31 (5 dagen geleden) @ Rob Groningen

Prima idee! En als het vaantje dan ook nog 180 graden is, krijg je de de pulsen met gelijke tussenpauzes.

door Jeroen Visser @, Eindhoven, 16-02-2025, 21:40 (5 dagen geleden) @ Jeroen Visser

[image]

door Rob Groningen @, Den Andel, 16-02-2025, 22:40 (5 dagen geleden) @ Jeroen Visser

Dit is precies wat ik nodig heb. Nu nog iets wat door 7 deelt. Schuifregister?

door Jeroen Visser @, Eindhoven, 17-02-2025, 00:20 (5 dagen geleden) @ Rob Groningen

[image]

door Rob Groningen @, Den Andel, 17-02-2025, 06:14 (4 dagen geleden) @ Jeroen Visser
Gewijzigd door Rob Groningen, 17-02-2025, 06:15

Top :)