slecht geluid op PC (Computertechniek)
door maarten van dijk , 21-02-2025, 13:20 (1 dag en 3 uur geleden)
Misschien is er hier iemand in het forum die dit kent:
Ik heb een PC met een audiodriver van Realtek.Ik draai met W11 64-bit.Automatisch worden de MS updates geinstalleerd.
Nu heb ik een aantal maanden een erg slecht geluid, met name op You Tube.Vervormde muziek, commentaar stemmen zijn bijna niet te verstaan en komen uit een diepe put.Het was voorheen prima.Met de instellingen van de driver bezig geweest, het blijft hetzelfde.Nu zegt een kennis dat er een update is geweest.Waarvan? Van realtek of van Microsoft?
Ga ik muziek van YT via een tablet afspelen, is het goed.Dus neem ik aan, dat het niet aan de internet verbinding ligt.En of het aan de Hardware ligt, kan ik niet controleren.Het is uiterst irritant.Ook via Spotify is de geluidskwaliteit erbarmelijk.
tips gevraagd!
Alvast bedankt!
Mvg, Maarten van Dijk.
slecht geluid op PC
door Roland Huisman , Zwolle, 21-02-2025, 13:28 (1 dag en 2 uur geleden) @ maarten van dijk
Een sampeltje zou kunnen helpen te begrijpen wat er aan de hand is.
Kan het zoiets simpels zijn als dat het outputvolume van de PC te hard staat en daarmee je de ingang van je versterker overstuurd?
slecht geluid op PC
door maarten van dijk , 21-02-2025, 14:22 (1 dag en 1 uur geleden) @ Roland Huisman
Hoi, Roland,
ik ben aan het experimenteren geweest om een aantal zaken uit te sluiten.
Een audio CD geeft veel vervorming, of je nu overstuurt of niet.Bovendien is het geluid van bv YT net of je overspraak hebt.En een sample, hoe maak je dat?
slecht geluid op PC
door jan broer , TWELLO, 21-02-2025, 16:40 (23 uur en 40 minuten geleden) @ maarten van dijk
Hallo Maarten,heb dit probleem ook gehad bleek later in een update te zitten in de anvsoft virtual sound device,heb toen complet het stuur program van de Besturing voor geluid, video en spelletjes vervangen,meestal zit in de win een back=up om m opnieuw te installeren.
Meestal zet ik dan ook de update uit en of doe het handmatig installeren zo kan ik in de gaten houden wat ik geüpdate wil hebben,want als de pc goed draait waarom dan een update voor de hardware..hoop dat je er iets aan hebt!
Gr. Jan
slecht geluid op PC
door electron , eindhoven, 22-02-2025, 00:29 (15 uur en 51 minuten geleden) @ maarten van dijk
Tja- Windows Updates- heb ze 6 jaar geleden al geblokkeerd- en geen moment spijt.
Heb hier een ASUS laptop met RealTek drivers- werkt gewoon.
Vroeger hadden laptops speakertjes aan de voorkant- dat klonk stukken beter.
1) Je kunt in apparaten beheer kijken onder eigenschappen naar de status van die audio drivers.
Soms kun je van daaruit de vorige driver terugzetten (ROLLBACK).
Als niets meer helpt kun je ze daar ook de-installeren.
Bij de volgende volle herstart worden ze dan automatisch opnieuw ge-installeerd.
2) Als een driver naar behoren werkt, dan beter niet updaten!
Inzicht in de drivers met DriverIdentifier, DriverHub, DriverBooster is prima.
Ben@
slecht geluid op PC
door Ben
, Waddinxveen, 22-02-2025, 13:25 (2 uur en 55 minuten geleden) @ electron
"Tja- Windows Updates- heb ze 6 jaar geleden al geblokkeerd- en geen moment spijt."
Dat heb ik al eerder gedaan met W7 en tot op heden ook nog geen spijt.
Echter was van de week bezig met een laptop en installatie van W10 64bits.
Alles ging goed alleen de laptop had een slechte accu waardoor een update onderbroken was.
Krijg ik daarna een scherm dat W10 na oktober 2025 niet meer word onderhouden??.
Omdat ik steeds een systeem image maak kon ik terug naar waar het wel goed ging.
Daarna is W10 netjes geïnstalleerd zonder dat ik dat scherm weer terug zag.
Windows is dus al scherminformatie in aan het bouwen, was dit al bekend?.
Groet, Ben
slecht geluid op PC
door electron , eindhoven, 22-02-2025, 14:43 (1 uur en 38 minuten geleden) @ Ben
Ja - is eigenlijk het eerste dat ik doe nadat het systeem draait naar tevredenheid.
Een externe systeem-image met betrouwbare software (dus niet Windows) zoals
AOMEI Backupper, MiniTool ShadowMaker, MacriumReflect, Acronis (Goed)!, etc.
Daarna kun je incremental- differential- backups doen. Maar heb ik niet nodig.
https://www.softwaretestinghelp.com/best-disk-image-software/
MS-Systeem herstel is niet te vertrouwen, als het echt mis gaat..
@Maarten, Extra geluidskaart is een idee- ALS je veel met Audio bewerken doet.
Maar hoort niet nodig. Ik zou Win-Update minstens op Handmatig- of UIT- zetten of blokkeren.
Heb je Start> rechtsklik Device Manager> Audio> Speakers> rechtsklik Properties> Driver> Roll Back> ok- geprobeerd?
Groet, Ben@
slecht geluid op PC
door jan broer , TWELLO, 22-02-2025, 11:40 (4 uur en 40 minuten geleden) @ maarten van dijk
Nog een tip Maarten,je kunt ook (als je er ruimte voor hebt in jouw PC) de interne audio via de bios uitschakelen en er een geluidskaart in zetten...
Als goed is herkent de pc van zelf de nieuwe hardware wel.
Gr. Jan
slecht geluid op PC
door maarten van dijk , 22-02-2025, 12:51 (3 uur en 30 minuten geleden) @ jan broer
Hoi Jan, ja dat heb ik ook ergens gelezen.Wat voor geluidskaart zou daar in moeten?
Ik ben er niet uit.Het moet een update zijn geweest die de boel verstoord heeft, maar welke?Hoe kom je daar nu achter?Maar ik zoek wel verder.Moet uit te komen niet?
Grt., Maarten.
slecht geluid op PC
door jan broer , TWELLO, 22-02-2025, 15:28 (53 minuten geleden) @ maarten van dijk
Het beste is dan ook gewoon de driver te deinstalleren en opnieuw te installeren,mocht je toch aan een audio kaart beginnen weet niet wat voor eisen de kaart voor jouw aan moet voldoen.
Gebruik zelf een Sound Blaster SE PCI-Express 24bit/192kHz 7.1, Dolby Digital Live DTS waar ik mee kan opnemen, mijn moederbord is een Intel I 7 met 1TB DDR 3 met 2TB SSD,is ook belangrijk wat voor pci slot je hebt van de PC,en wat moederbord betreft (486 oud,of I 5 of I 7) geluid kaartjes zijn in het algemeen niet zo duur en de meeste passen er dan ook gewoon in,allen wel de goede driver instaleren dan he anders gaat die niet werken.
Gr Jan
slecht geluid op PC
door jan broer , TWELLO, 22-02-2025, 15:40 (41 minuten geleden) @ jan broer
En uit zoeken jha..dat laat ik aan mijn broer over die is namelijk programmeur,wat voor mij te ver gaat nulletjes en eentjes en MS DOS en erger xi decimaal,die heeft dat dan ook op mijn pc ondekt" update conflict! ... oke...
Jan