Mijn PHILIPS PM5580 ook maar eens op gestart. (Algemeen)

door Hans van Kampen @, Voorhout, 08-04-2025, 17:48 (10 dagen geleden)

Met dank aan Michiel Smeede ook voor het helpen met aansluiten.

Beauty:-)

Ben wel 3 keer op de fiets naar de kabelshop geweest voor de nodige verlopen naar BNC plus ook nog een 50 Ohm afsluit weerstand, ik ben druk bezig alles eens onder spanning te zetten.

Van de PHILIPS PM5544 testbeeldgenerator wordt er binnenkort een board uitgewisseld en met hulp op CO is de constatering dat een of meerdere van de 4 IC’s SN7474N mogelijk defect zijn omdat de circle 16 circle counts te kort is. De downcounter gaat 16 counts te vroeg door de nul heen waardoor de lijnen rechts te kort zijn dus de cirkel rechts te plat aldus “Bobosje” op CO.

Dit wordt vervolgd.

;-)
Hans

[image]

--
Hans van Kampen

Mijn PHILIPS PM5580 ook maar eens op gestart.

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 08-04-2025, 18:01 (10 dagen geleden) @ Hans van Kampen

SN7474N zijn inderdaad vaak slecht of defect.

Ik heb er ook al ervaring mee.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 08-04-2025, 18:13 (10 dagen geleden) @ Maurice

Dat geeft hoop Maurice.

Een voor een van de IC’s de pootjes doorknippen en met pincet en soldeerbout 14 pootjes per IC uitsolderen en voet plaatsen en nieuwe SN7474N er in. Ik schreef eerder dat het allemaal single side boards zijn maar dat is lang niet zo zo ook met dit circle memory board U4.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 08-04-2025, 21:03 (10 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Ja is beste methode om niet de print te beschadigen.

Is alleen jammer dat je dan niet meer IC kunt testen.
Ik haal ze er liever in geheel uit om te bezien of ik goed zit en
ik de defecte te pakken heb.

Ook zeker bij de wat zeldzamere ICs.

Goed ik heb dan ook een desoldeer station en daarnaast een soldeerbout met
een DIL-16 kop.
Kan ik in 1 keer op alle pootjes tegelijk zetten en trek zo IC er uit.
Hoewel, zo....:-P
Blijft altijd wat prutsen, zeker als pootjes omgebogen zijn.

Heb ook jaren lang zonder die middelen gedaan, is dan beetje een handigheidje.
Dikke soldeerbout, veel heel veel tin, bout 1 zijde over de pennen en goed
alles vloeien.
Ondertussen anderen kant schroevendraaier er onder houden en met beleid omhoog wringen.
Dan de andere kant. Evt weer terug andere kant,
Ligt IC er ook zo uit, zonder schade!

Belangrijk , juiste temperatuur, niet te heet,, heeft geen zin, beschadig je de boel alleen maar.

Tip aan jouw.
Buig eerst pootjes recht die om gebogen zitten.
Beste is ook altijd even drupje vers tin voor goede geleiding warmte.

Indien het busjes zijn, schroom niet om gewoon hele bak tin toe te voegen.
Trek je zo al die pennetjes er uit.
Daarna schoon maken met Litze.

Lukt niet om in 1x busjes leeg van tin te krijgen.
Opnieuw vers tin toevoegen en opnieuw met Litze proberen.

Dan evt als niet goed genoeg gelukt is , busjes schoonmaken met het
juiste diameter boortje.

Met een boortje voorkom je ook dat je te lang aan die busjes zit te knoeien.
Zeker als multi-laags is, is knoeien aan busjes vragen om ellende.

Let goed op wat voor type TTL je terug zet, kan soms erg uit maken.
7474, 74LS,74HCT enz.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 08-04-2025, 21:18 (10 dagen geleden) @ Maurice
Gewijzigd door Hans van Kampen, 08-04-2025, 21:19

Dank voor je waardevolle tips Maurice.

Ik zal zeker zorgen dat ik de juiste SN7474N type’s neem, inderdaad wat je schreef zijn er verschillende. Ik weet niet precies wat de verschillen zijn.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

door Onno-I @, 08-04-2025, 22:23 (10 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Ik heb wel een buisje met 20 74LS74 voor je.
Lager stroomverbruik, lagere belasting van voorgaande circuits. De uitgangen kunnen minder ingangen aandrijven maar of dat erg is, hangt af van de schakeling (aantal ingangen dat hij aandrijft)
7474 uitgang: 400uA source, 16 mA sink ; ingangen 1,6 of 3,2 mA
74LS74 uitgang: 400uA source, 8 mA sink ; ingangen 0,4 of 0,8 mA afhankelijk van de ingang (J/K is 0,4, Clock en reset zijn 0,8)

Een 74LS74 kan dus max 5 standaard TTL ingangen aansturen.

Als je de IC's in voetjes plaatst, kun je ze uitproberen.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 08-04-2025, 22:43 (10 dagen geleden) @ Onno-I

Ik zou het ook niet weten Onno hoeveel ingangen er aangedreven moeten worden, zal in het schema moeten kijken. Ik ga morgen toch naar display elektronica in Haarlem en kijk eerst of ze de originele SN7474N hebben. ga toch liever voor de type’s die er in zitten.

Als je op hun website bij de zoekopdracht TTL IC invult krijg je verf voor de modelbouw:ng en bellen heeft geen zin want telefoon wordt niet op genomen, ik weet niet of iemand daar ook ervaring mee hebt.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

door Goldline @, Oranjedorp, 08-04-2025, 22:53 (10 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Gewijzigd door Goldline, 08-04-2025, 22:58

Hoi Hans, even verder zoeken bij Display Haarlem leverde dit op :
Dus je zal niet voor niets naar Haarlem gaan :-)
Henk heeft het veel te druk daar in zijn eentje,
En ik heb het idee dat hij liever een persoonlijk gesprek aangaat dan per mail of app.
Zijn webwinkel werkt wel, en meestal met 3 dagen heb je de zending.
Tot zover mijn prettige ervaring daar.
[image]

--
Cees PA1DBA

door Hans van Kampen @, Voorhout, 08-04-2025, 23:08 (10 dagen geleden) @ Goldline

Ok, dank je Cees. Ik zal wel te snel hebben gezocht. Ga morgen even met de trein. Stopt vrijwel voor mijn deur tot bij de deur van display zonder overstappen.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

door Anton van den Oever @, Hazerswoude-dorp, 09-04-2025, 00:29 (10 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Gewijzigd door Anton van den Oever, 09-04-2025, 00:31

Hans, dit soort printen zijn toch wel erg gevoelig en beschadigen best wel snel als de boel maar even te heet wordt dus kijk goed uit wat je doet.
Als je de print morgen of overmorgen bij mij afgooit in Leiden (of Rijnsburg), dan wil ik de oude IC's er wel voor je halen af met de desoldeerbout, kun je het de dag erop weer ophalen. stuur bij interesse maar een appje.
m.vr.gr.
Anton van den Oever

door Hans van Kampen @, Voorhout, 09-04-2025, 09:33 (10 dagen geleden) @ Anton van den Oever

Anton, ontzettend bedankt voor je aanbod maar ga eerst eind van de week naar iemand die ook een PM5544 heeft staan en daarbij ga ik niet klakkeloos alle vier de IC's vervangen maar stuk voor stuk en tussendoor weer testen. Als dan uiteindelijk het vierde (laatste) ic defect is moet ik vier keer naar je toe om het volgende uit te laten solderen maar heb er hier een om de hoek die ook van dergelijke wanten weet (Goudriaan PA0ABB)

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 09-04-2025, 12:55 (10 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Ik denk dat die daar wel op voorraad zijn.

Henk staat in zijn eentje in de winkel en is dus meestal wel met een klant bezig, vandaar dat de telefoon niet vaak wordt opgenomen.

Aan de webshop wordt gewerkt, er staat sinds enige tijd een nieuw kassasysteem. Als alle artikelen ingevoerd zijn wordt dat gekoppeld aan een nieuwe webshop zodat de voorraden beter te zien zijn. Dat invoeren is een gigantische klus met tienduizenden verschillende artikelen...

door Hans van Kampen @, Voorhout, 09-04-2025, 13:35 (9 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Begrijpelijk Maarten dat er dan niet wordt opgenomen als zo'n winkel met een man wordt gerund, ik ga er zo heen met de trein.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

door Hans van Kampen @, Voorhout, 09-04-2025, 17:42 (9 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Ik heb Henk gesproken Maarten en is inderdaad druk bezig met hetgeen jij al noemde. Wat een fraaie zaak met van alles ook op modelbouw gebied.

Ik heb de juiste IC's kunnen scoren met voet en voor een vriend van me meteen een lab voeding mee genomen die hij zocht.

Uit en thuis ruim 5 kwartier weg geweest met de trein, DISPLAY vlakbij station.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen