Hulp nodig bij Whip filter (Toestel of techniek)
Het gaat om een mini Whip antenne. Die vastloopt op locale #!@%* zodoende wil ik er een highpass
filter voorzetten. Maar die ingang is compleet hoog ohmig. Wat nu? Ik wil alles beneden ~ 4 Mc
eens blokkeren. Dit is het schema:
Het ding wordt dus via de coax gevoedt. Ik wil het later haaks op het huis(en) plaatsen.
Maar dat is later.
Hulp nodig bij Whip filter
Een LPF op 4 MHz zal weinig soelaas bieden verwacht ik, de meeste man made storing (schakelvoedingen, zonnepaneel inverters, etc.) heeft vele harmonischen soms wel tot 100Mhz of hoger.
Goede, schone, aarde is heel belangrijk voor goede werking van een miniwhip.
De miniwhip versterkt het potentiaal verschil tussen de kleine antenne en aarde. Stoorspanningen zullen het aardpotentiaal verhogen en direct doorgaan naar de ontvanger ingang.
https://www.pa3fwm.nl/technotes/tn09d.html
https://www.pa3fwm.nl/technotes/tn07.html
Je kunt eventueel experimenteren met een QRM-killer (fase/tegenfase systeem) op de ontvanger ingang.
Weet je wat de eigencapaciteit van de antenne is? Of anders de afmetingen? Bij ouderwetse autoantennes was het ongeveer 15 pF.
Zijn er hoogspanningslijnen in de buurt? Die kunnen de boel wel oversturen.
Je zou de 10 Mohm kunnen vervangen door een kleinere weerstand of door een kleinere weerstand parallel aan een spoel, als er spoelen bestaan met een voldoend hoge waarde en voldoend lage parasitaire capaciteit. Nadeel van een kleinere weerstand is dat die meer thermische ruisstroom in je signaalpad injecteert (wat alleen erg is als de verergerde thermische ruis niet te verwaarlozen is vergeleken met atmosferische ruis of storing van apparaten in de buurt).
Je schreef:
"Goede, schone, aarde is heel belangrijk voor goede werking van een miniwhip.
De miniwhip versterkt het potentiaal verschil tussen de kleine antenne en aarde. Stoorspanningen zullen het aardpotentiaal verhogen en direct doorgaan naar de ontvanger ingang."
Voor het digitale tijdperk had ik een keer mijn turbo-ontvanger geaard. (in een dorpje)
Nou, de smurrie brom-ratel ging alle kanten op.
Het ding is dat een QRM-elimitor heb liggen maar nooit gebruikt. Want ik denk ruisstoring heeft
geen (duidelijke) fase. En dan vind ik het zo'n nare afgang. Dus ik moet moed verzamelen.
Vroeger kon ik een muis in Engeland horen piepen. Ik herrinner me amper ruis. Ja S1 o.i.d.
En het ging hier van S6 naar de S9. Jullie zweren dat het geen kosmische ruis is ?
Land staat natuurlijk ook werkelijk helemaal vol met zenders.
Mobiel, Dab, C2000 enz.
Satellite verkeer, GPS, AIS.En weet ik niet wat voor verkeer nog meer uit die ruimte komt.
Veel VHF verkeer.
Sinds jaren 1980 is er natuurlijk een enorme bak zend apparatuur bij gekomen.
Dan de net vervuiling via al die schakelende voedingen.
Led lampen enz.
Dan op hogere net al die Inverters, omvormers en frequentie snijdende motor
snelheidsregelaars.
Heb ik het over de industrie.
Straat lampen is volgens mij inmiddels ook allemaal LED met omvormers, inverters enz.
Grote reclame schermen die ook allemaal rommel uitzenden.
Zal niet veel zijn, maar opgeteld kan zomaar ergens ruis geven.
Dan thuis al die wifi apparatuur,
Je zou eens een plaatje van die lucht moeten maken.
Ieder heeft natuurlijk zijn eigen bandje, althans zou moeten.
Maar opgeteld weten die lucht particles ook niet meer welke kant ze op moeten kijken.
Denk dan ook dat allemaal gezamenlijk een soort van statische ruis geeft, van lading
in die lucht.
Immers al die zenders brengen toch bij elkaar een bak energie in die lucht.
Ook je thuis stroomnet eens goed aan de analyse hangen.
Uitsluiten natuurlijk via een batterij of accu kan.
Een Miniwhip is ook een van mijn antennes. Goede “schone” aarde is natuurlijk altijd cruciaal in een antenne systeem. Maar vaak moeilijk te realiseren.
Ook bij mij veel storing zowel via de Minwhip maar natuurlijk ook op de draadantenne van 20 meter.
Wat ook kan helpen is een mantelstroomfilter aanbrengen. Is goed zelf te maken. Zoek maar eens op “mantelstroomfilter voor hf antenne” Vooral experimenteren met aarding, plaats van de antenne zo hoog mogelijk boven de stoornevel etc.
Bij zwaar bewolkt weer (met name in de winter) en als het donker is verdwijnt bij mij het grootste deel van de storing, mijn conclusie: zonnepaneel installaties.
Dus als je storing s’avonds grotendeels verdwijnt: oorzaak waarschijnlijk zonnepaneel installaties.
--
jschator(apestaartje)home.nl
Doordat mijn zelfgemaakte antenne omschakelaar in de midden stand met beide aansluitingen doorverbindt, ontdekte ik bij toeval dat de qrm dan veel minder werd. De mini-whip stond dan parallel met de lange draad ( van ca 25 meter) .
Door de voedingsspanning van de mini whip te regelen, werd dat nog iets beter.
(De sterkte van beide moet +- gelijk zijn.)
Dit gold vooral voor het middengolf gebied. Later heb ik nog een fase en amplitude kastje gemaakt. Die kan twee whips voeden. Dat ging nog iets beter. Twee mini-whips, één hoog en één laag staande werkte ook goed.
Maar vooral een laag staande mini-whip in combinatie met een lange draad geeft veel verbetering. Vergeleken met alleen de whip. LPAM stations worden duidelijk beter. In het korte golf gebied is de verbetering wat minder.