PM2404 kennismaking (Algemeen)

door electron @, eindhoven, 30-06-2025, 17:25 (10 uur en 38 minuten geleden)

Een analoge voltmeter heeft voor reparatie werk bepaalde voordelen:
De aflezing is directer en toont de tendens vd. spanning als deze niet helemaal stabiel is.
Het frequentie bereik gaat ergens van 0.2 tot 10 MHz tov. <1KHz bij een DMM.

Ik was al jaren ontevreden over de Niet Lineaire’ AC-V schaal op mijn multimeter.
Veroorzaakt door de kromme germanium diode gelijkrichter curve.
Betekent dat voor enig nauwkeurige werk de 1e helft vd. schaal onbruikbaar is.!

ENTREE PM-2404!
Ik heb voor een zacht prijsje een Philips PM-2404/05 (1971) LAB-Meter kunnen bemachtigen-
https://www.opweb.de/en/manufacturer/philips/pm-2404
Samenvatting:
1)
Voeding:
Net-voeding: Gebruik een stekker met Rand-aarde- de voedingstrafo heeft een Aard-scherm.
Het voorkomt storingen via het net. Ook beter bij AC metingen, en AC calibratie.
Batterij-voeding: Er is een voorziening ad. achterkant voor een NiCad batterij-pack.
Die zou je kunnen vervangen met een Lithium-pack van 5V.
Die 4.8V wordt omgezet naar + en - 12V dmv. de converter.
2)
Philips vondt het nodig om een spanningsreferentie in te bouwen voor Calibratie.
Een Kwik-batterij die na 2 jaar leeg is en ALTIJD gaat lekken.
Ik heb hier eenzelfde 625 cel uit mijn fototoestel die na 45 jaar nog niet lekt.!
Die calibratie-bron heb je niet nodig. Je kunt eventueel een TL431 inbouwen als referentie.
3)
De aflezing is keurig lineair voor de AC bereiken van 10Hz-200KHz.
De aflezing geschied met een Span-band meter (Taut-band) ipv. een Draaispoel meter.
Zo’n meter zou robuuster zijn, en geen hysteresis hebben rond het nul-punt.
Een leuke aanvulling is het 0.3x knopje op de bereiken-selector knop.
Stel je die in op aflezen met de bovenste 100 schaal- dan kun je het bereik met dat knopje
vergroten en vervolgens aflezen op de 30 schaal.
4)
Er zit een klein Polariteits metertje in het front dat de polariteit van het DC signaal aangeeft.
Op zo’n Lab meter, een beetje moeilijk af te lezen tov. een handheld meter zoals de PM2403.
Volle uitslag van dat metertje is ca. 130mV plus of min.
Je zou het kunnen vervangen door Opamp en Led(Groen&Rood)- maar kost meer stroom.
NULPUNT: Calibratie moet zo nauwkeurig mogelijk geschieden door het balanspunt
te vinden met r107 en r111.
Doe je dit niet, dan zal de uitlezing niet gelijk zijn bij positieve en negatieve metingen.
5)
Weerstands meting is lineair- en moet per bereik worden gecalibreerd met weerstand.
Ga ik niet doen- OMDAT:
# als geen weerstand is aangesloten schiet de wijzer met brute kracht naar rechts- Bam(!!)-
dat kan niet goed zijn voor de meter.
Bij een niet-lineaire aanwijzende meter kun je de wijzer rechts netjes op ONEINDIG zetten.
# ik zie het nut NIET IN van Lineair- doe weerstand meten liever met DMM.

Na Calibratie van de V- I- bereiken toont het een nuttige analoge meter te zijn.
Alle Elco’s waren nog binnen de toleranties (C en ESR@120Hz) na 54 jaar!
Het schijnt dat de blauwe hoesjes elco’s beter waren dan de blauwe helix elco’s.

Ben@
[image]
[image]
[image]
[image]

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks