Atoomklok start niet goed. (Algemeen)

door soundman2 @, Wouw, 21-07-2025, 14:20 (55 dagen geleden)
Gewijzigd door soundman2, 21-07-2025, 14:34

Ik heb de atoomklok uit RB 1983-10 destijds nagebouwd . De klok werkte perfect sinds die tijd, maar de laatste weken valt de klok stil. De displays worden niet meer gescanned, dat is het uiterlijk vertoon. Restart via de voedingsspanning geeft dan weer een paar karakters, en soms lijkt de klok weer gewoon te werken en staat na een minuut of wat weer op tijd. Evenwel gaat de klok toch weer de fout in, en meestal branden er een paar displays continu.
De voeding is vijf volt zonder rimpel. De kristaloscillator start goed.
Handmatig reset werkt niet.
Het resetsignaal lijkt op de scope goed te werken.
Als je de oscillator stopt door er de vinger op te leggen of domweg het x-tal even kort te sluiten doet de klok soms weer werken, maar niet meer dan een dag of zo.
Wat zou er mis kunnen gaan? De klok heeft inmiddels wel de respectabele leeftijd van ca 42 jaar.......

Schema
[image]

Atoomklok start niet goed.

door doktordirk @, Noordbeemster, 21-07-2025, 17:16 (55 dagen geleden) @ soundman2

Als de mogelijkheid er is om de eprom uit te lezen lijkt me dat een mogelijkheid.
Staat me iets van bij dat er enige tijd geleden ook zoiets aan de hand was met de tegenhanger, een Elektuur ontwerp.
Dat is dacht ik op dit forum behandeld.
Bij mij werkt deze uitvoering overigens nog steeds probleemloos als schakelklok.
Ik dacht dat sommige eproms na jaren wel eens een foutje kunnen vertonen, heb ik overigens (nog) geen ervaring mee.

Atoomklok start niet goed

door PE9ZZ ⌂ @, Amsterdam-West, 21-07-2025, 17:29 (55 dagen geleden) @ doktordirk

Vermoed ook dat de EPROM corrupt is. Na 42 jaar.

Wel lekker duidelijk schema, je moet van de EPROM nu op gaan zoeken wat de functie is van alle pinnen. En van die TTL chips, hoewel dat gewoon latches zijn (moet ik ook opzoeken...). De micro zelluf kan natuurlijk ook kassie wijlen zijn maar dan zou die het helemaal niet meer doen waarschijnlijk. Als-ie in een socket zit uitwisselen met een ander exemplaar (als je die kan krijgen).

Tjerk

door soundman2 @, Wouw, 21-07-2025, 17:35 (55 dagen geleden) @ doktordirk

Ik kan de eprom uitlezen en (handmatig) vergelijken met de tabellen. Hoe zou het kunnen dat de klok een tijd goed loopt en ook waarom wil hij niet vlot starten.
Overigens stond in de eerste tabel in RB een code foutje, waardoor de klok wel goed startte, maar op zeker moment er tussenuit ging.
De tabel is in de genoemde RB gecorrigeerd en toen is er ook een print voor ontworpen.
Mijn klok is nog geheel opgebouwd met gaatjes print en losse bedrading.

door ffeilers @, Breda, 21-07-2025, 17:27 (55 dagen geleden) @ soundman2

Ik heb de atoomklok uit RB 1983-10 destijds nagebouwd . De klok werkte perfect sinds die tijd, maar de laatste weken valt de klok stil. De displays worden niet meer gescanned, dat is het uiterlijk vertoon. Restart via de voedingsspanning geeft dan weer een paar karakters, en soms lijkt de klok weer gewoon te werken en staat na een minuut of wat weer op tijd. Evenwel gaat de klok toch weer de fout in, en meestal branden er een paar displays continu.
De voeding is vijf volt zonder rimpel. De kristaloscillator start goed.
Het resetsignaal lijkt op de scope goed te werken.
Als je de oscillator stopt door er de vinger op te leggen of domweg het x-tal even kort te sluiten doet de klok soms weer werken, maar niet meer dan een dag of zo.
Wat zou er mis kunnen gaan? De klok heeft inmiddels wel de respectabele leeftijd van ca 42 jaar.......

Schema
[image]

Henk wat vind ik dat vervelend om te lezen. Ik weet hoe fijn je het vond dat deze klok al die jaren goed gefunctioneerd had en eigenlijk onverwoestbar was. Ik hoop bij een volgende bezoek dat je voldoende tips hebt gekregen om het probleem te herstellen.
Hartelijke groet
Frans

door gertjanrhe @, Het Gooi, 21-07-2025, 17:45 (55 dagen geleden) @ soundman2

E-prom klinkt plausibel. Ken dat van eurobalises.
Al met fohn en / of Kältespray pogingen tot oproepen / herstel en localisatie van de fout gedaan?
Met de scope pinnen langslopen of er gekke dingen gebeuren, er zit vast een mooie trigger tussen voor de scope: ALE, WR.
groetjes, Gertjan

door soundman2 @, Wouw, 21-07-2025, 17:54 (55 dagen geleden) @ gertjanrhe

Ga een 2716 zoeken en programmeren. Dat is wel te doen

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 21-07-2025, 19:11 (55 dagen geleden) @ soundman2

In wat voor voetje zit hij? Intermitterende fouten zoals deze zouden best door slechte contacten kunnen komen.

door soundman2 @, Wouw, 21-07-2025, 19:17 (55 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Gewijzigd door soundman2, 21-07-2025, 19:27

In wat voor voetje zit hij? Intermitterende fouten zoals deze zouden best door slechte contacten kunnen komen.

De voetjes zijn die met de zgn kelkveertjes. De processor heb ik wel even opgetild, de eprom nog niet. De voetjes staan wel bekend als zeer betrouwbaar.
Een ander probleem is nog, dat ik een eprom programmer heb, ook een wisser, maar waar die thans zijn....
De bestaande eprom wil ik wel uitlezen, maar zeker niet wissen. Is 2716 eigenlijk nog wel te koop?
Dan loop ik er waarschijnlijk tegenaan, dat de programmer onder DOS werkt. De software is er waarschijnlijk nog, maar de oudste PC in mijn bezit draait al op XP pro.

EDIT:
de programmer is er nog, een klein kastje van A.R.T. Ook nog schijfjes met het programma EPP, wat ik meen dat daar bij hoort.
Nu nog een lege, of goede eprom 2716

door PE9ZZ ⌂ @, Amsterdam-West, 21-07-2025, 20:27 (55 dagen geleden) @ soundman2

Volgens mij heb ik er nog wel eentje en ik kan hem ook programmeren (HILO programmer). 2716's zijn niet zeldzaam en als je toch op gaatjesboard hebt gebouwd kan je ook grotere EPROMs gebruiken.

Tjerk

door soundman2 @, Wouw, 21-07-2025, 21:04 (55 dagen geleden) @ PE9ZZ

als je toch op gaatjesboard hebt gebouwd kan je ook grotere EPROMs gebruiken.

Tjerk

Dat gaat hem niet worden. Het is destijds zeer compact gebouwd en ik wil de bedrading niet wijzigen. Kan momenteel geen foto maken.

door henk vdb @, Breda, 21-07-2025, 21:40 (55 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door henk vdb, 21-07-2025, 21:51

Dag Henk,

Wellicht is een 2732 makkelijker te vinden. Alleen aansluiting 21 wijkt af, dit is bij de 2732 A11. In het schema is deze pin met +5 verbonden.

Je hoeft niets aan je gaatjesprint te vervangen als je de file die in de eprom gaat in de bovenste 2K zet, met A11 aan de +5V wordt alleen de bovenste 2k gebruikt.

[image]

Voor de 8035 kan je volgende vervangers gebruiken:

8048
8049

Deze zijn in allerlei oude apparaten te vinden

Deze hebben interne rom, maar gedragen zich hetzelfde als de 8035 als EA met +5V (zoals in je schema) verbonden is, de interne rom is dan uitgeschakeld en de processor gebruikt dan enkel de externe eprom.

Je hoeft dus helemaal niets aan je gaatjesprintbedrading te veranderen.

Ik heb een EPP2, gebruikt dezelfde software. Als je het originele boekje nog hebt kan je daarin vinden hoe je de EPP via een terminalprogrammaatje handmatig vanaf de prompt kunt bedienen, maar het DOS-programma werkt natuurlijk prettiger.

Bij meer vragen of benodigde hulp laat maar weten.

Eprom bits kunnen na zoveel tijd soms flippen/net op het randje zitten. Mijn vermoeden is ook dat een vers geprogrammeerde eprom de problemen op zou kunnen lossen.

Mvg,
Henk

[edit]

Dat is wel heel vreemd.

Is de 1 microfarad condensator aan de resetlijn nog wel goed?
Pen 4 (/reset) even met 0V verbinden zou de boel toch opnieuw moeten starten. Wat voor soort condensator is het?

door soundman2 @, Wouw, 22-07-2025, 13:02 (54 dagen geleden) @ henk vdb

Henk, ik ga ens zien of ik de boel aan de gang krijg, met name de programmer. Ik heb de handleiding EPP1 met bijhorende floppy (3,5"}
Het blijkt dat de software ook nog op de XP pc staat, dus ik kan aan de slag. Het is best lang geleden dat ik een eprom geprogrammeerd heb.

door soundman2 @, Wouw, 23-07-2025, 18:53 (53 dagen geleden) @ henk vdb
Gewijzigd door soundman2, 23-07-2025, 19:29

Ik heb een EPP2, gebruikt dezelfde software. Als je het originele boekje nog hebt kan je daarin vinden hoe je de EPP via een terminalprogrammaatje handmatig vanaf de prompt kunt bedienen, maar het DOS-programma werkt natuurlijk prettiger.

Ik heb een programma voor de EPP1.
Er zit een programmaatje bij op een schijfje en op de pc promprog. Het draait in DOS.
Ik heb een eprom gekregen een 2716 en dat progje lijkt genoeg te kunnen, uitlezen, editen etc.
De eprom die ik kreeg is leeg, er staat op alle adressen FF.
Ik kan de inhoud saven naar een file. Als ik een naam opgeef en save, dan werkt er iets niet
Ik vind de file nergens terug.
Ik heb gepoogd om het eenvoudig te houden en getracht de file naar een floppy te schrijven. Met of zonder pad aanduiding , niets terug te vinden.....

Een schermafbeelding van het progje

[image]

Wat doe ik niet goed?

door henk vdb @, Breda, 24-07-2025, 10:07 (52 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door henk vdb, 24-07-2025, 10:30

Henk,

Het staat me bij dat je bij de EPP de files ALLEEN in Motorola formaat S1F, S2F of S3F kan exporteren/opslaan.

Je moet dus bijvoorbeeld atoomclk.S1F als filenaam gebruiken (max 8 karakters VOOR de punt).

De EPP geeft dus ALLEEN Motorola formaat uit, geen Intel Hex of bin files. Bij de EPP zijn conversieprogrammaatjes geleverd om bv. een bin file om te zetten naar Motorola formaat en andersom.

Als je het boekje van de EPP niet meer hebt kan ik het wel opzoeken en eventueel scans maken van de relevante informatie, de conversieprogjes moet ik ook nog ergens hebben.

Wellicht ten overvloede: als je een bin file hebt MOET die dus eerst omgezet worden naar Motorola formaat VOORDAT je die file in de EPP kan laden.

door soundman2 @, Wouw, 24-07-2025, 11:20 (52 dagen geleden) @ henk vdb
Gewijzigd door soundman2, 24-07-2025, 11:21

Het boekje hebik zelf ook.
De bedoeling is om de hex file met het getoonde programmaatje te maken. Opslaan tussentijds is geen overbodige luxe. Daarna de file in de eprom laden.
Ik gaf een naam op zonder extensie, en vond hem niet terug. Ik zal een extensie eraan plakken en kijken of het dan wel werkt. Het programma geegt niet zelf een extensie aan de filenaam.
De docu die ik heb, is van de EPP1. Of ik iets van promprog heb moet ik nog opzoeken.

door henk vdb @, Breda, 24-07-2025, 13:14 (52 dagen geleden) @ soundman2

Volgen mijn herinnering zat het zo:

De epp inclusief programma kan alleen files saven en loaden in Motorola formaat. Dat is NIET hetzelfde als een HEX file, het is een soort ascii tekst met checksums e.d. erin.

Er bestaan 3 (niet compatibele) motorola formats (S1F, S2F en S3F) en bij het saven geef je door de extensie aan welke van deze drie er gebruikt wordt.

Een bestaande Motorola file kan je met een conversie prog (meegeleverd op de schijfjes van de EPP) omzetten naar een HEXfile, mocht dat nodig zijn voor bijvoorbeeld een ander type programmer dan de EPP.

Ik ga vanavond nog even kijken of ik er wat officiele documentatie van kan terugvinden.

door soundman2 @, Wouw, 24-07-2025, 13:29 (52 dagen geleden) @ henk vdb
Gewijzigd door soundman2, 24-07-2025, 14:25

Ik schreef al dat ik een lege eprom 2716 heb, die ook in de lijst staat van eproms die geprogrammeerd kunnen worden met de EPP1.
Die eprom kan ik uitlezen door de inhoud in de buffer te zettten. De data in de buffer is een lijst zoals ik die ken, momenteel staan daar alleen FF in.
Die lijst kan ik editen en daarmee de prom programmeren. Dat lijkt het progje allemaal te kunnen, Alleen opslaan is nog niet gelukt.
Misschien denk ik wel te gemakkelijk en dat het achter de schermen veel ingewikkelder is, maar dat kan ik me niet herinneren.
Wat ik nog moet vertellen,
Op de PC staat XP pro. Evenwel lijkt het er op dat promprog in een DOS venster draait. Ook als je het programma sluit vraagt het "exit to MS-DOS" of "DOS COmmand"

Ik denk niet dat DOSBOX gestart wordt, dan moet je eerst een virtuele schijf aanmaken.

door henk vdb @, Breda, 24-07-2025, 21:05 (52 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door henk vdb, 24-07-2025, 21:24

Okee.
Het zou zo moeten werken dat als je geen pad aangeeft dat de file dan in dezelde directory opgeslagen wordt als waar het Promprog programma instaat. Dat moet dan dus wel een directory zijn waarin geschreven kan worden, dus niet een floppy waarvan de schrijfbeveiliging aanstaat.

Dan maakt het nog uit of je de EPP_1 of de (latere) EPP_1F hebt. In geval je de laatste hebt (met "F") dan saven met filenaam max 8 karakters en extensie ".S1F". In het geval EPP_1 ZONDER de F is het weer net anders en dan moet ik verder zoeken... :-)
Komende weekend kan ik zelf eventueel proberen of het bij mij onder XP wil werken of een work-around kan vinden. Wil wel mijn EPP ook weer aan de gang hebben eigenlijk, heb ook nog oude PC's staan met o.a. XP erop.

door soundman2 @, Wouw, 24-07-2025, 21:21 (52 dagen geleden) @ henk vdb
Gewijzigd door soundman2, 24-07-2025, 21:28

Het is gewoon de EPP-1
Ik heb een te saven file een naam gegeven, eerst zonder extensies oid. Vervolgens met Total commander de hele PC gescanned, maar geen file gevonden. Het disketje stond uiteraard niet op read only.

Vanavond vond ik dit nog:
https://artbv.nl/support/programmers/epp2/epp-sw.htm
maar dat is voor de EPP2

door henk vdb @, Breda, 24-07-2025, 22:14 (52 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door henk vdb, 24-07-2025, 22:23

Ik heb dit nog gevonden, Manual en alle software voor de oorspronkelijke EPP1 (maar dit had je al denk ik):

EPP_1 Manual en Software
Manual staat in de windows map in de zipfile.
In de DOS map staat een readme file met uitleg over het DOS programma.

Is op de ART-website niet meer te vinden, alleen de "F" versie.

Zoals eerder gezegd, ik kom er nog op terug in of na het weekend waarschijnlijk.

door soundman2 @, Wouw, 25-07-2025, 16:34 (51 dagen geleden) @ henk vdb

Henk, dat was reeds in mijn bezit.
Andere Henk

door henk vdb @, Breda, 24-07-2025, 19:45 (52 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door henk vdb, 24-07-2025, 20:00

In ieder geval moet er vóór je kan saven bekend zijn wat de buffer ¨begin" en wat de buffer "end" is. Door met de "Type" knop het eprom type te kiezen wordt dat waarschijnlijk goed gezet.(*)
Door een 2716 te kiezen zal begin 0000 en end 07FF worden.
Mogelijk kan je dan wel saven naar file.
Kan je dat eens uitproberen?
Als buffer begin en end hetzelfde zijn (in jouw plaatje beide 0000) valt er niets te saven.

Belangrijk als je de eprom zelf gaat programmeren is dat je een type gekozen hebt met de juiste programmeerspanning (als deze hoger is dan nodig kan je de eprom opblazen, als de spanning te laag is lukt het programmeren niet).

(*)De eprom zelf hoeft dan nog niet in de voet aanwezig te zijn.

door soundman2 @, Wouw, 24-07-2025, 20:09 (52 dagen geleden) @ henk vdb

Henk, wat je aangeeft is allemaal gedaan. Het screenshot was vóór het aangeven van het type. Dat wordt eerst gedaan, op merk, programmeerspanning, eerste en laatste adres etc.
Ik kan dan van de eprom de inhoud naar de buffer sturen, daar kun je dan van alles mee doen. Bekijken, wissen editen en ook save buffer.
Dan vraagt het programma een filenaam op te geven. Ik heb nog niet gevonden of daarbij een pad moet worden aangegeven en/of een extensie.
Zoals ik in de mail aangaf wil ik je het programma wel doorsturen. Ik kan momenteel niet verder terug als XP.
Ik kan eventueel DOSBOX installeren, maar op de XP pc lijkt het hele progje te werken. Ook editen lukt gewoon. Per adres kun je de hexcode opgeven.

door Goldline @, Oranjedorp, 22-07-2025, 09:51 (54 dagen geleden) @ soundman2

Aan één 2716 kan ik je wel helpen.

--
Cees PA1DBA

door Hans van Kampen @, Voorhout, 22-07-2025, 16:35 (54 dagen geleden) @ soundman2

Ik heb uit ELEKTUUR ergens jaar 1983 een DCF-77 klok gebouwd rondom een 6502 microprocessor (die ook o.a. in de Commodore 64 huiscomputer zat) en een 6532 plus ook een 2716 Eprom die door Elektuur is geprogrammeerd.

Werkt ook inmiddels nog steeds al had ik er ook enkele jaren geleden problemen mee maar dat bleek de Eprom toen zijn geweest want kreeg van iemand alhier (weet niet meer wie) een andere toegezonden met de juiste hexdump er in en tot op de dag van vandaag werkt die weer uitstekend.

Het mooie is als er storing in de lucht is (onweer) een van de 7 ledje's dan knippert die de dag aan geeft maar de klok gewoon door loopt.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

door soundman2 @, Wouw, 22-07-2025, 17:49 (54 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Gewijzigd door soundman2, 22-07-2025, 17:51

Ik heb uit ELEKTUUR ergens jaar 1983 een DCF-77 klok gebouwd rondom een 6502 microprocessor (die ook o.a. in de Commodore 64 huiscomputer zat) en een 6532 plus ook een 2716 Eprom die door Elektuur is geprogrammeerd.

Werkt ook inmiddels nog steeds al had ik er ook enkele jaren geleden problemen mee maar dat bleek de Eprom toen zijn geweest want kreeg van iemand alhier (weet niet meer wie) een andere toegezonden met de juiste hexdump er in en tot op de dag van vandaag werkt die weer uitstekend.

Het mooie is als er storing in de lucht is (onweer) een van de 7 ledje's dan knippert die de dag aan geeft maar de klok gewoon door loopt.

;-)
Hans

Ik ga in elk geval voor een andere eprom zorgen. Er zijn al enkele aanbieders van een 2716 voorbij gekomen.
De DCF klok die ik heb is feitelijk een ontwerp van siemens. Bij ontvangst van geen goed signaal, gaan de decimale puntjes uit en dan werkt de klok als kwartsklok.
Ik mis mijn uurwerkje wel:-(

Of de duivel er mee speelt maar...

door Hans van Kampen @, Voorhout, 30-07-2025, 20:13 (46 dagen geleden) @ soundman2

sinds vandaag licht het minuten digitje niet meer op, ook niet na de stekker er uit en er weer in.

--
Hans van Kampen

Of de duivel er mee speelt maar...

door Hans van Kampen @, Voorhout, 31-07-2025, 00:50 (45 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Wat er aan de hand was weet ik niet maar hij doet het weer.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

De klok doet het weer

door soundman2 @, Wouw, 06-08-2025, 17:11 (39 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Gewijzigd door soundman2, 06-08-2025, 17:17

Het is de eprom 2716 die na 42 jaar kuren heeft. Henk van den Broek heeft voor mij een nieuwe eprom gebrand. Weliswaar een 2732, maar die is in dit geval pin compatibel.
Alle geschetste problemen zijn voorbij.
Ik ga de oude eprom nog controleren, maar de kans bestaat dat die onbetrouwbaar wordt uitgelezen, net als in de klok. Bitjes kunnen kennelijk van niveau veranderen en als het dan niet echt 0 of 1 is, kan het zomaar zijn dat de klok soms even goed werkte, om later weer in storing te vallen.
Sinds afgelopen zaterdag werkt de klok weer helemaal probleemloos.
Henk heeft de eprom voor mij gebrand,
Ik heb zelf een EPP1 programmer, maar ik kon daarbij nog niets saven. Intussen had Henk al een nieuwe eprom gemaakt. Ik ben hem er dankbaar voor:)

De klok doet het weer

door ffeilers @, Breda, 06-08-2025, 19:26 (39 dagen geleden) @ soundman2

Het is de eprom 2716 die na 42 jaar kuren heeft. Henk van den Broek heeft voor mij een nieuwe eprom gebrand. Weliswaar een 2732, maar die is in dit geval pin compatibel.
Alle geschetste problemen zijn voorbij.
Ik ga de oude eprom nog controleren, maar de kans bestaat dat die onbetrouwbaar wordt uitgelezen, net als in de klok. Bitjes kunnen kennelijk van niveau veranderen en als het dan niet echt 0 of 1 is, kan het zomaar zijn dat de klok soms even goed werkte, om later weer in storing te vallen.
Sinds afgelopen zaterdag werkt de klok weer helemaal probleemloos.
Henk heeft de eprom voor mij gebrand,
Ik heb zelf een EPP1 programmer, maar ik kon daarbij nog niets saven. Intussen had Henk al een nieuwe eprom gemaakt. Ik ben hem er dankbaar voor:)

Super Henk dat hij het weer doet en fijn dat je geholpen bent.
mvg
Frans (Breda)

De klok doet het weer

door henk vdb @, Breda, 06-08-2025, 23:33 (38 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door henk vdb, 06-08-2025, 23:39

Goed te vernemen dat het (nog steeds) werkt.:-) Graag gedaan hoor!

Ik ben nog zo af en toe bezig met de disassembly van het programma, om er ook zinvol commentaar bij te zetten. Dat is een soort hobby, maar helemaal af is het bijna nooit wat commentaar betreft. Dit programma is niet groter dan 1kB dus dat is nog te overzien. Het was alweer even geleden dat ik met MCS48 (waartoe de 8035 ook behoort)assembly bezig was. Maar het blijft leuk.
De hardware timer in de 8035 wordt gebruikt om interrupts te genereren voor de display multiplexing en het hoofdprogramma ontrafelt de informatie afkomstig van de ontvanger.

De EPP programmer weer aan de gang krijgen ga ik ook nog wel eens aan werken, de DOS software zou moeten kunnen werken op W98SE dat ik voor dergelijke hardware nog op een oude PC heb staan.
De ALL-07 doet het in ieder geval en kan veel meer aan dan de EPP.

Had je de MAB8035 (Philips) ook nog geprobeerd? Zou hetzelfde moeten zijn als de SAB8035 (Siemens).

De klok doet het weer

door soundman2 @, Wouw, 07-08-2025, 12:06 (38 dagen geleden) @ henk vdb

Had je de MAB8035 (Philips) ook nog geprobeerd? Zou hetzelfde moeten zijn als de SAB8035 (Siemens)

Die heb ik niet meer getest, net als mijn 2716. Ik was het wel van plan, om te weten of de fout dan weer terug kwam.
Evenwel was de klok uit de behuizing vrij kwetsbaar en toen die na vier dagen nog goed werkte heb ik hem toch maar weer ingebouwd.
De klok loopt nog steeds feilloos.
Ik denk dat software helemaal jouw ding is, net als bij Paul van Oers, die ik in de emails genoemd heb. Reeds lang voor de correctie in RB heeft die het foutje wat in de software zat opgelost.

Ik bewaar de gekregen ic's goed, en mocht het zo zijn dat je er zelf een nodig hebt, dan zijn ze ter beschikking.

De klok doet het weer

door henk vdb @, Breda, 07-08-2025, 21:18 (38 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door henk vdb, 07-08-2025, 21:23

Ik denk dat software helemaal jouw ding is, net als bij Paul van Oers, die ik in de emails genoemd heb. Reeds lang voor de correctie in RB heeft die het foutje wat in de software zat opgelost.

Sofware is hedentendage niet ECHT mijn ding. Waar ik in geïnteresseerd ben is oude hardware met de oerprocessors als MCS-48, MCS-51 en 6502 achtigen, die specifieke hardware rechtstreeks aansturen. Het is vaak onvoorstelbaar wat ze allemaal in 1K-, 2K- of 4K-byte gepropt kregen.
De tegenwoordige mentaliteit dat alles op een besturingssysteem moet draaien met onevenredig veel RAM en opslagcapaciteit voor de toepassing interesseert mij niet zo erg, dat leidt tot software waarvan de maker geen idee heeft hoe de hardware werkt en dus tot fouten (die dan weer in telkens nieuwe versies worden opgelost en nieuwe problemen worden geïntroduceerd). Als het programma zo groot geworden is dat het niet meer fysiek past dan stopt de fabrikant van de hardware met ondersteunen. Vroeger MOEST het gewoon in één keer goed zijn.
Het mooiste voorbeeld van heel universeel gebleken hardware vind ik nog steeds de Atari 2600 spelcomputer. Geen software intern, alles zit in de cardridge, en de eerste cardridges waren slechts 2K- en 4Kbyte. Er is een schaakprogramma in 4K, inclusief de videoweergave. Misschien geen heel geweldig sterk schaakprogramma, maar laat iemand het NU maar eens proberen te maken.
Ik heb meetapparatuur voorbij zien komen die op windows (ce?) draaide. Opstarten duurde relatief lang en na een paar jaar al geen ondersteuning meer.
Ben bezig geweest met Raspberry Pi, maar de typen volgen elkaar te snel op, moeten tegenwoordig als volwaardige PC kunnen draaien en bijna niemand kan er nog timing critische dingen mee doen. Een "snelle" processor die door wachtlussen echt niet zo snel meer is.
Arduino's programmeer je iets dichter op de hardware, maar zelfs de C++ achtige software met kant en klare libraries maakt dat je bij wat complexere projecten NIET meer weet welke library welke hardware in de processor gebruikt. En dan maar zoeken, waarom loopt die interne timer die ik rechtstreeks programmeer vanuit mijn hoofdprogramma niet of onbetrouwbaar? Simpel omdat een van de libraries hem al geclaimt heeft waarschijnlijk?!?

In een assembly programma heb je de volledige verantwoordelijkheid dat alles goed loopt en met de juiste timing.
In een auto ga je geen vliegtuigmotor zetten met een enorme vertragingskast erop. Maar zo lijkt het WEL met de huidige computers, windows stelt belachelijke eisen aan een PC en als de computer net niet krachtig genoeg is dan heet het dat de computer ongeschikt is voor die windows versie. Maar het is andersom, windows stelt te hoge eisen aan de hardware. En dat bijna allemaal omdat de overhead van verschillende lagen software veel te groot is.
Goed programmeren van embedded software is een vak, en ik wil ZEKER niet pretenderen dat ik er veel verstand van heb. Maar hoe universeler een systeem moet zijn, hoe ingewikkelder en onoverzichtelijker de software wordt EN de overhead voor de hardware.

Embedded software voor kleine apparaten vind ik interessant, als de programmeur moeite heeft moeten doen om met de beperkte hardware en de beperkte programmaruimte creatief heeft moeten zijn om toch iets moois en betrouwbaars te maken! :-)

De klok doet het weer

door ffeilers @, Breda, 07-08-2025, 21:43 (38 dagen geleden) @ henk vdb

voor mij een interessant (en ook wel moeilijk ) verhaal Henk.
Bedankt voor delen van de info.

mvg
Frans

De klok doet het weer

door henk vdb @, Breda, 07-08-2025, 22:00 (38 dagen geleden) @ ffeilers

Ach Frans, ik heb proberen uit te leggen wat mijn interesse in deze materie is, en dat ligt voor iedereen weer een beetje anders natuurlijk. Oude computerhardware heeft ook zo z'n charmes! Ieder zijn hobby toch? ;-)

De klok doet het weer

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 07-08-2025, 13:57 (38 dagen geleden) @ soundman2

Probeer toch of je de eprim kunt uitlezen.
Je kunt dan data vergelijken

Wel interessant om te weten. Als data goed is zou niviau uitgang kunnen zijn wat dan kritisch geworden is.

Gewoon ter lering en vermaak.

Mooi ieder geval dat klokje weer werkt.

De klok doet het weer

door soundman2 @, Wouw, 07-08-2025, 14:19 (38 dagen geleden) @ Maurice
Gewijzigd door soundman2, 07-08-2025, 14:20

Probeer toch of je de eprim kunt uitlezen.
Je kunt dan data vergelijken

Wel interessant om te weten. Als data goed is zou niviau uitgang kunnen zijn wat dan kritisch geworden is.

Gewoon ter lering en vermaak.

Mooi ieder geval dat klokje weer werkt.

Zit in de planning.......
Ik gaf ergens al aan, als een bitje ergens tussen 0 en 1 staat, is het ook nog afhankelijk of er verschil is in uitlezen tussen de uP of mijn programmer.

De klok doet het weer

door Goldline @, Oranjedorp, 07-08-2025, 19:10 (38 dagen geleden) @ Maurice

Vaak met vage eproms werkten ze weer prima na uitlezen, opslaan van hex bestand , wissen , en opnieuw "branden".
Dit ging meestal goed, en indien er nog een checksum staat weet je zeker of het gelukt was.
Gebruikte de EEP1 op een Dos pc voor eproms in diverse industriële besturingen.

--
Cees PA1DBA