Onwillige Lemo connector (Algemeen)

door Ben Koehorst @, Maartensdijk, 25-07-2025, 12:46 (1 dag en 21 uur geleden)

Ik heb hier een kabel met aan beide zijden een 4-polige Lemo connector met een schuivende buitenbus als vergrendeling en massaverbinding. Zie de foto's.

[image]
[image]

De beide foto's tonen de goed werkende connector.

Aan de andere zijde van de kabel zit zo'n zelfde connector, maar daarvan zit de buitenbus muurvast. De kabel is meer dan 40 jaar oud, er zal dus wel sprake zijn van oxidatie tussen de binnen- en buitenbus. Ik heb de connector deels kunnen demonteren, zie de 3e foto.

[image]

Verdere demontage is me tot nu toe niet gelukt. Ik vermoed dat het binnenste deel uit twee delen bestaat, maar die krijg ik niet van elkaar. Om de buitenste bus weer enigszins schuifbaar te krijgen heb ik WD40 geprobeerd. Geen resultaat. Hoe krijg ik die bus weer aan het schuiven zonder de boel te beschadigen? Iemand ervaring met dergelijke connectors?

--
M.v.g
Ben

Onwillige Lemo connector

door soundman2 @, Wouw, 25-07-2025, 13:32 (1 dag en 20 uur geleden) @ Ben Koehorst

Zijn er van deze toch tamelijk dure connectoren geen montage instructiebladen te downloaden?

Onwillige Lemo connector

door Ben Koehorst @, Maartensdijk, 25-07-2025, 15:27 (1 dag en 18 uur geleden) @ soundman2

Die ben ik helaas nooit tegengekomen Henk. Vervelend is ook dat het ding erg snel beschadigt, het materiaal is vrij zacht.

--
M.v.g
Ben

Onwillige Lemo connector

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 25-07-2025, 15:37 (1 dag en 18 uur geleden) @ Ben Koehorst

Dat inkepinkje lijkt een blokkeer palletje.
Als het materiaal van kunststof is kun je proberen dat op te lichten.
Door middel van een dunne schroevendraaier zou je de bus dan kunnen verwijderen.
Maar misschien denk ik te simpel.:-D
Groet, Ben

Onwillige Lemo connector

door Ben Koehorst @, Maartensdijk, 25-07-2025, 15:53 (1 dag en 18 uur geleden) @ Ben

Het materiaal van de buitenbus lijkt me koper of messing. Een kleine beschadiging brengt meteen de koperkleur aan het licht. Dat deukje is er zo te zien ingeperst, het is geen pal. Mogelijk heeft dat iets te maken met een inwendige langsgeleiding, want het goede exemplaar wil wel op de binnenbus schuiven maar niet draaien.

--
M.v.g
Ben

Onwillige Lemo connector

door Marinus J @, 25-07-2025, 16:55 (1 dag en 17 uur geleden) @ Ben Koehorst

Ben heb je voor mij een foto van de voorkant(pennen), misschien heb ik nog wel zo'n plug.
Je kunt proberen met wat WD 40 of iets dergelijks , komt soms corrosie in na zoveel jaar niet gebruiken.

Gr. René.

Onwillige Lemo connector

door Ben Koehorst @, Maartensdijk, 25-07-2025, 21:33 (1 dag en 12 uur geleden) @ Marinus J

De binnendiameter van de binnenbus is 9 mm, de buitendiameter is 12 mm. Aan de voorkant van de connector kijk je op 4 pennen in een vierkant met ribben van 3,5 mm. Als dat overeenkomt kan ik morgen nog even een foto maken.

Ik heb het ding al bijna een week geleden met WD40 bewerkt, maar hij komt niet los.

Alvast bedankt!

--
M.v.g
Ben

Onwillige Lemo connector

door Marinus J @, 26-07-2025, 09:16 (1 dag en 0 uur geleden) @ Ben Koehorst

Het kan ook nog zijn Ben dat de zaak inwendig beschadigd is geraakt, dan is het erg jammer.
Bij jou is het moeilijk de zaak uit elkaar te krijgen, kleine plug.
Bij de wat grotere (Triax connectoren ) heb je meer plaats om er bij te komen.
Oplossing wordt meestal vervangen , onderdelen zijn meestal wel verkrijgbaar maar niet goedkoop.Wat ik al schreef heb hier een vierpolige plug die aan de voorkant iets van 6 mm meet.

Gr. René.

Onwillige Lemo connector

door Ben Koehorst @, Maartensdijk, 26-07-2025, 13:13 (20 uur en 46 minuten geleden) @ Marinus J

Die 6 mm is duidelijk kleiner. Ik spuit hem nog eens flink in de WD40 en ik probeer later of ik nog iets kan bereiken. Mocht iemand een dergelijke connector hebben liggen, dan hoor ik het natuurlijk graag.

Allen bedankt tot zover.

--
M.v.g
Ben

Onwillige Lemo connector

door soundman2 @, Wouw, 26-07-2025, 19:10 (14 uur en 49 minuten geleden) @ Ben Koehorst

Die 6 mm is duidelijk kleiner. Ik spuit hem nog eens flink in de WD40 en ik probeer later of ik nog iets kan bereiken. Mocht iemand een dergelijke connector hebben liggen, dan hoor ik het natuurlijk graag.

Allen bedankt tot zover.

Kun je de "defecte" connector niet vergelijken met het goede exemplaar, wat wel uit elkaar kan?

Onwillige Lemo connector

door Ben Koehorst @, Maartensdijk, 27-07-2025, 00:03 (9 uur en 56 minuten geleden) @ soundman2

De binnenbus bestaat zo te zien uit 2 in elkaar geperste delen. En die krijg ik ook niet los. Ook niet bij de gezonde connector.

--
M.v.g
Ben

Onwillige Lemo connector

door soundman2 @, Wouw, 27-07-2025, 09:09 (50 minuten geleden) @ Ben Koehorst

De binnenbus bestaat zo te zien uit 2 in elkaar geperste delen. En die krijg ik ook niet los. Ook niet bij de gezonde connector.

Er bestaan wel meer pluggen voor eenmalige montage, zoals aangeperste BNC connectors etc.
Dan kun je de plug alleen afknippen en een nieuwe monteren.:-(

Onwillige Lemo connector

door Marinus J @, 25-07-2025, 17:03 (1 dag en 16 uur geleden) @ Ben Koehorst

Ben is de iameter aan de voorkant iets van ong 6 mm.
Kan geen schuifmaat vinden op dit moment.
Zo ja heb ik een komplete pluf voor je.

Gr. René.

Onwillige Lemo connector

door Hersteller @, Haarlem, 26-07-2025, 21:49 (12 uur en 10 minuten geleden) @ Ben Koehorst

De lamellen over het randje tillen met kleine schroevendraaiers?

Onwillige Lemo connector

door Ben Koehorst @, Maartensdijk, 27-07-2025, 00:01 (9 uur en 58 minuten geleden) @ Hersteller

Dan moet de buitenbus eerst willen schuiven. Maar als die bus niet meer muurvast zit werkt alles weer en hoeft 'ie niet meer uit elkaar...

--
M.v.g
Ben