motor met 50 hertz poulie voor Phillips Pro 12 gevraagd (Gezocht)

door Rob Huygens @, Hindeloopen, 25-08-2025, 17:34 (1 dag en 16 uur geleden)

Beste formummers,
Via de kringloopwinkel in Krommenie kwam ik in bezit van een Philips PRO 13 bandrecorder. De machine verkeert nog in een uitzonderlijk goede staat, alle elektronica is nog functioneel. De koppen vertonen geen zichtbare slijtage en het geluid is uiteindelijk subliem.

Alleen was het loopwerk behoorlijk vastgelopen.. Na schoonmaken en op nieuw smeren liep dit ook weer als een zonnetje. Echter, de snelheid bleef maar achterlopen. Motor uitklaar schoongemaakt en opnieuw gesmeerd, capstan gedemonteerd en wederom schoongemaakt en gesmeerd, dat loopt nu allemaal als een zonnetje. Nieuwe aandrijfriem geplaatst, geen resultaat. Zweefmagneten buiten het vliegwiel geplaatst iets verbetering, maar niet veel. Wat blijkt ,had ik nu maar beter gekeken, het is een 60 Hertz versie de LDB0001/04 gaat dus nooit op snelheid lopen. De motor is nog goed en vertoond geen slijtage. Ik wil een poging wagen de machine om te bouwen naar 50 Hertz. Elektronisch is dat zeker mogelijk, een ombouwbeschrijving in omgekeerde richting staat in de handleiding.

Daarvoor is wel nodig een motor met een 50 Hertz poulie. Ik hoop dat iemand nog een sloper heeft staan met een 50 Hertz motor en mogelijk ook het 50 Hertz synchroomschijfje.

Ik zou die dan graag willen overnemen, ik hoop dat iemand nog iets heeft staan en in ieder geval van de motor en synschroonschijf tegen vergoeding afstand wil doen.

Hoor graag, met vriendelijke groet Rob

--
Rob Huygens

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks