Soldeer kwaliteit print ?? (Toestel of techniek)
Ik ben bezig met het weer goed werkend maken van een Philips Transistor radio model 90AL765.
De schuifschakelaar en beide potmeters heb ik nu weer "kraakvrij". Foto's en behandel methode hiervan volgen nog.
Hoewel het apparaat nu "werkt" op mijn werkbank heb ik grote twijfel over de soldeer verbindingen op/aan de printzijde.
I.h.b de soldeer aansluiting van de frequentie bereiken schuif schakelaar.
Dikke tin klodders en "koude" solderingen.
Lijkt mij niet origineel.
En 1 van de snaarwieltjes heeft contact gehad met een hete soldeerbout.
Maar deze is op zich wel bruikbaar.
Dus graag een foto afbeelding hoe die print er uit moet zien.
Ik kan wel zelf gaan "kuisen" maar weet uit de praktijk dat zo'n actie tot meer problemen kan leiden.
Dus voordat ik daaraan begin?
Zie de foto's.
Ik ga eerst de print een beetje "rommelvrij maken"met IPA
Bijgevoegd een paar foto's van de hele print en de schuifschakelaar
Alvast bedankt, ruud
Soldeer kwaliteit print ??
Duidelijk een Philips product made in Hongkong of Taiwan.
--
Cees PA1DBA
De solderingen van de schuifschakelaar zien er wellicht niet mooi uit, maar zijn wel in orde. Contacten die niet gebruikt worden hebben wel een soldeereilandje, maar daarop is gewoon groenmasker geprint. Daar kan dus niet fatsoenlijk gesoldeerd worden, maar dat is ook niet nodig.
Je kunt je afvragen waarom er wel een soldeereilandje met groenmasker is aangebracht. Een gaatje alleen is ook voldoende.
Bij de solderingen van de overige componenten zie ik geen problemen, zoals los gekrompen soldeerverbindingen. Die ontstaan doordat printen in toestellen met buizen etc. door warmte en koude voortdurend uitzetten en krimpen.
Deze soldeerplaats zou ik wel even goed bekijjken.
Op die laatste foto, links in het midden onder het zwarte plastic frame, zie ik 2 solderingen die mogelijk slecht contact maken.
Het apparaat zal uit Hong Kong komen, daar zagen handgemaakte solderingen er vaak niet zo netjes uit, dus dat zou best kunnen. Je ziet wel duidelijk verschil met de machinale solderingen (tinbad) op de rest van de print.
Het lijkt of daar een onderdeel staat wat toch warm wordt. Scherp gezien hoor!.
Wellicht heeft het toestel een ingebouwde netvoeding, waarin wat onderdelen warm worden. Voor een toestel puur op batterijvoeding is dat natuurlijk ongewenst.
Ik heb het printgedeelte onder de schuifschakelaar zo goed als mogelijk schoongemaakt met IPA.
Zie het resultaat op de bijgevoegde foto.
Dan zie je dat de soldeer pennen van de schuifschakelaar zeer "vluchtig" op de print zijn vast gesoldeerd.
Maken wél allemaal, hoewel slecht te zien, contact met de print aansluit gaten.
Ik denk dat de print met onderdelen zelf van uit Philips naar HK is verzonden alwaar de schakelaar, Ferriet antenne en andere draden aan de print zijn vastgeplakt en vervolgens in de behuizing gemonteerd.
Ik ga nu de twijfel solderingen nog eens nalopen en, indien nodig, nog eens násolderen.
En daarna de schuifpotmeters en de schuifschakelaar nog een beetje "smeren" met PRF 7-78 en de boel weer in elkaar zetten.
Dan heb ik weer een leuke radio die ik ook goed als "nood radio" kan gebruiken.
ruud
Met zulke dikke klodders tin zou een tin afzuig station wel handig zijn.
Heb ik niet als hobbyist- is niet rendabel voor die enkele keer dat ik het nodig heb..
Is er geen goedkopere oplossing?
Soldeerverbindingen reinigen van hars ter inspectie vd. verbindingen met IPA of Aceton.
@Ruud-
Sommige onderdelen kun je beter dicht laten. Had 12 encoders- alleen bij de contacten
een smalle spleet om IPA in te spuiten en uit te spuiten met lucht vd. Action.
Die oude alu. fels verbindingen worden bros na vele jaren (kristal structuur van alu. veranderd).
Daarna 7-78 in en uitspuiten- hielp wonderwel.
IPA bij NFOR-Club vroegen ze €15 voor CRC-200ml (bij Reichelt €10 inc.)
IPA= Propanol(Propyl Alcohol) verdampt sneller- dan Gedenatureerd alcohol.
Gedenatureerd 96% Alcohol= Ethyl Alcohol(Ethanol) +Denatureerder.
Denatureerder= Methanol(5%) of Mek(1%) of Bitrex(0.1%).
Ben@
Met zulke dikke klodders tin zou een tin afzuig station wel handig zijn.
Heb ik niet als hobbyist- is niet rendabel voor die enkele keer dat ik het nodig heb..
Is er geen goedkopere oplossing?
Soldeerverbindingen reinigen van hars ter inspectie vd. verbindingen met IPA of Aceton.
Ik gebruik al jaren een desoldeer station.
De ZD-8915, gekocht bij Eleshop.
Mét verschillende "zuigmondjes".
Ik ben er zeer tevreden over.
En betreffende IPA, ik heb jaren geleden 3liter gekocht.
Vanuit Duitsland. Ik was toen €25 kwijt.
Daar heb ik nog een halve liter van over.
ruud
Ziet er goed uit: ZD-8915= 99 euro inc- met zuigband heb je zo een spoor(1mm) of smd vernield.
Die IPA uit .DE scheelt >10x in prijs.
Ben@