Boys radio: wat klopt er niet? (Toestel of techniek)
Ik heb eerder een oproep gedaan voor het schema van mijn boys radio. Dat heb ik inmiddels zelf opgetekend. De radio werkt inmiddels weer, maar met zeer slechte selectiviteit en de nodige vervorming.
Toen ik het schema goed bekeek, vielen mij 2 dingen op.
1) De koppelcondensator vanaf de antennespoel naar de basis van de eerste transistor is vrij groot voor een HF koppeling (20nF). Dit is op zich overigens geen probleem.
2) Verder wordt de basis van de eerste transistor vrij zwaar belast met het LF deel aan de ingang (2x 1k parallel tussen basis en emitter, via 10uF).
Punt (2) heb ik opgelost door een modificatie: een spoortje doorgesneden, en daar overheen een RF spoel van ongeveer 1000uH. Zoals in het aangepaste schema is aangegeven. Het resultaat is een veel betere gevoeligheid en betere selectiviteit. Ook de geluidskwaliteit is sterk verbeterd.
Mijn vraag is nu: Is mijn eerste schema het echte originele schema? Of heeft iemand hier al eens iets aan veranderd? En wat zou dat dan kunnen zijn? Als ik de sporen bekijk, en de montage van alle componenten, dan lijkt dit toch allemaal erg origineel. Ook de aansluitingen van de ferriet antenne zien er erg origineel uit. Alleen de 1k weerstand die parallel aan de 1k potmeter zit, is er op de koperzijde bijgeplakt.
Wie het weet, mag het zeggen.
Piet
Origineel Schema
![[image]](images/uploaded/20251105131409690b4da121415.jpg)
Smoorspoel toegevoegd
![[image]](images/uploaded/20251105131421690b4dadeb35f.jpg)
Complete draad: