Taperecorder Sony TC 252 (Toestel of techniek)

door jditsel, 26-02-2012, 23:04 (4475 dagen geleden)

Wie kan mij vertellen hoe het vliegwiel van een Teperecorder Sony TC 252 aangedreven wordt?? Ik zie geen motor en geen snaar.
Groeten, Joop[image]

Taperecorder Sony TC 252

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 26-02-2012, 23:15 (4475 dagen geleden) @ jditsel
Gewijzigd door Maurice, 26-02-2012, 23:25

Joop,

Een bandrecorder zonder motor dan zou er een slinger op moeten zitten, toch:))

Zit in het midden chassis, boven de 2 zwarte wielen.

Rechter wiel drijft rechter spoel aan,
Linker drijft vliegwiel aan.

Links boven dikke zwarte trommel gaat middels snaar naar de motor toe.
Deze dikke trommel drijft de linker spoel aan.

Bij starten TC-252 zal de dikke trommel direct draaien omdat deze direct verbonden zit door snaar met de motor.

Op Play zal midden links de grote zwarte schijf gedrukt worden tussen motor en vliegwiel.

Geef eens met de hand deze een klein zetje naar rechts zodat deze in play tussen de motor as en vliegwiel springt.
Zo te zien staat de TC-252 nu in stand Play en drukt wiel niet aan het vliegwiel.
Kan zijn een of ander asje wat wiel niet meeneemt.Of wiel staat klem.

Tevens de rechter schijf tegen rechter spoel.

Overigens laat nooit lang de aandrukrol tegen toonas staan , krijg je deuken van.

EDIT
Ik zit er een beetje naast, kan ook verder geen layout mechanisch vinden.
Dus maak ik gebruik van kennis die ik heb van vele bandrecorders.
Middenas id de hoofdaandrijf as.
Onder chassis hangt de motor, middels snaar of ook een tussenwiel zal deze die hoofdas aandrijven.
Zit immers een keuzeschakelaar snelheid op midden boven.
Betekend Onder chassis de motor en aandrijving naar genoemde bovenzijde hoofd-as die weer de beide tussenwielen aandrijft.
.

Taperecorder Sony TC 252

door soundman2 @, Wouw, 27-02-2012, 12:06 (4475 dagen geleden) @ Maurice
Gewijzigd door soundman2, 27-02-2012, 12:43

van.


EDIT
Ik zit er een beetje naast, kan ook verder geen layout mechanisch vinden.
Dus maak ik gebruik van kennis die ik heb van vele bandrecorders.
Middenas id de hoofdaandrijf as.
Onder chassis hangt de motor, middels snaar of ook een tussenwiel zal deze die hoofdas aandrijven.
Zit immers een keuzeschakelaar snelheid op midden boven.
Betekend Onder chassis de motor en aandrijving naar genoemde bovenzijde hoofd-as die weer de beide tussenwielen aandrijft.
.

Als ik me niet vergis wordt het tussenwiel tussen motoras , die wel zichtbaar is, en het vliegwiel verticaal verplaatst van het dunne stuk van de motorpulley, naar het wat lager gelegen dikkere gedeelte voor de toerentalomschakeling. De motorpulley zou dus moeten draaien als de recorder aan staat en er een band op de juiste wijze op ligt.
De motor wordt uitgeschakeld als er geen band op de recorder zit.
Het is de draadveer die tussen de linkse bandgeleider en de (zwarte) wiskop zit, die voor de (automatische) uitschakeling zorgt.
Die draadveer bedient de microschakelaar aan de linkse zijde net boven het telwerk. Als er geen band is, of de band is op, dan komt de draadveer naar voor en schakelt de motor uit. De draadveer staat nu naar voor en moet door de band naar achter gedrukt worden. Met de kap op de recorder kan dat bijna niet fout gaan, maar zoals situatie op de foto nu is , kun je de band simpel achter de draadveer leggen en zal de recorder dus niet draaien.

De werking van het tussenwiel kan uiteraard gewoon gecontroleerd worden door de play knop te bedienen.

Soundman2

Taperecorder Sony TC 252

door soundman2 @, Wouw, 27-02-2012, 14:43 (4474 dagen geleden) @ soundman2

Ik heb inmiddels de volledige servicedoc, incl de mech tekeningen van het www kunnen downloaden.

Soundman2

Taperecorder Sony TC 252

door snameroc @, Etten Leur, 27-02-2012, 16:43 (4474 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door snameroc, 27-02-2012, 16:49

Ik had een plaatje bij je vorige topic gezet daar staat op wat de motor is.
Ik heb de manual geupload maar forum beheer bevind zich op dit moment in het buitenland. Je zult dus even moeten wachten tot hij terug is. Het is niet zo handig om voor het zelfde probleem een nieuw topic te starten.
Verder zou ik zeggen nu je hem open hebt zethem aan en kijk wat er draaid.
De motor is de rechter polie waar de snaar op zit en het grote tussen wiel zit op een armpje wat verplaatst als op play drukt zodat het tegen het vliewiel en de motor as komt.
Waarschijnlijk is het vet van de scharnierpunten hard gewrden zodat het tussenwiel onvoldoende naar rechts gaat.
Let op de motor draaid allen als er een band op zit die het armpje van de microswitch boven de teller omhoog drukt, dus even een stiekje of iets zodat je het armpje omhoog houd.

Taperecorder Sony TC 252

door Bert V. @, Amstelveen, 27-02-2012, 19:08 (4474 dagen geleden) @ snameroc

Dag Joop,

Afgaand op jouw eerste posting met de vermelding: "alles werkt" nam ik aan dat ook de motor draait, en dat ook de werking van eerder genoemde microswitch bekend was.
In de startpositie is nu duidelijk te zien dat het grote rubberen tussenwiel niet voldoende tussen motorpulley (grijze getrapte "gietijzeren" wiel in het midden met de snaar) en het vliegwiel gedrukt wordt.
Verwijder dat grote rubberen tussenwiel, dan kun je duidelijker zien waardoor dit veroorzaakt wordt.
Al aangegeven dat dit wiel op een hevel gemonteerd zit welke weer op een andere hevel geklonken is en daarop soepel moet kunnen bewegen, maar dat dit misschien door hardgeworden vet o.i.d. verhinderd wordt.
Misschien ontbreekt er een spiraalveer of zit deze verkeerd gemonteerd waardoor dit tussenwiel niet soepel naar rechts wordt getrokken.
Even verwijderen van dit rubberen wiel zal meer duidelijkheid geven.

We horen het wel...

Bert

Taperecorder Sony TC 252

door Bert V. @, Amstelveen, 28-02-2012, 20:11 (4473 dagen geleden) @ Bert V.

Joop,

Draait de motor? (zie de tips).
Staat de keuzeschakelaar voor de drie snelheden misschien tussen 2 snelheden in, waardoor het bewuste tussenwiel tussen motor en vliegwiel nog "vrij" blijft staan?

en......

Het zou natuurlijk wel "leuk" zijn als je enige respons gaf over je bevindingen na de tips en aanbevelingen van mijn medeforummers bij dit (voor mij) toch wel zeer simpele "probleem" ! (je hebt hier toch geen manuel voor nodig!) :-|

Bert

Taperecorder Sony TC 252

door snameroc @, Etten Leur, 28-02-2012, 22:53 (4473 dagen geleden) @ Bert V.

Respons zou inderdaad leuk zijn.

Taperecorder Sony TC 252

door jditsel, 28-02-2012, 23:17 (4473 dagen geleden) @ jditsel

Allen bedankt voor de reacties. Het probleem is inmiddels opgelost. Het tussenwiel zat zodanig vast dat ik het met een tang los moest wrikken.
Groeten, Joop Ditsel

Schema Sony TC 252 staat in de Schematheek

door Forumbeheer @, Delft / Haarlem, 14-03-2012, 18:32 (4458 dagen geleden) @ jditsel

Met dank aan Snameroc is dit aan de Schematheek toegevoegd.

Paul
Forumbeheer

powered by my little forum